|
Sida 14 av 22
|
|
|---|---|
|
Det är så extremt pinsamt för BMW det här... speciellt då på M54 motorn som verkar känsligast av alla. Verkar ju bli som en epedimi varje vinter då temperaturen är dryga minus 10 och neråt ungefär. Tycker de borde erbjuda reparation till kraftigt rabatterat pris. Alternativet är att de riskerar förlora kunder. Synd på en i övrigt suveränt bra motor. Känna rätt bra att köra V8a den här vintern. |
|
|
Hej igen ! Har nu tittat igenom mek-tipset och filmsnuttarna från sid 2. (Haha..är det von Trier som regisserat mek-videorna..rena dogma rullarna) !! Det skulle vara topppen om någon kunde berätta vilka delar jag ska beställa hem för att fixa detta. Är ju bra att få med allt på en gång så man slipper ha bilen stående längre än nödvändigt. Håller i övrigt med mats_epost mfl. att detta borde banne mig BMW ta på goodwill....Det är väl konstigt att BMW ännu på 2000-talet inte lärt sig att det faktiskt blir under 0 i vissa delar av världen ! /S |
|
| Vad kör du för olja i bilen ? Mobil eller Castrol ? Kan vara intressant att veta då det vart uppe här förut ang. frusen vevhusv. | |
|
Kör på Midland sen ett antal år. I BMW:n har jag Synova 5W-40 /S |
|
|
MantaMania: Det är absolut värt att ta kontakt med BMW och spela sur, missnöjd kund. Jag har det bestämda intrycket att M54 motorerna drabbas avsevärt mer frekvent än både andra BMW motorer samt andra bilmärken. (Men visst kan mitt intryck vara felaktigt.) De borde åtminstone kunna bjuda på halva kostnaden? Ångrar att inte jag gnällde mera förra året, tycker det är så dåligt, just med tanke på att det verkar drabba en majoritet av alla M54 ägare, men slutade med att jag gick till min vanliga verkstad (vilket ej är BMW). Sedan är det säkerligen så att motorvärmare hjälper en hel del. Men det är ju inte alltför sällan att man ibland tvingas parkera utomhus utan värmare. Tex på skidsemestrar och dylikt. |
|
|
I morse var det min tur. Har haft bilen (528iA -97) stående utomhus över helgen, 5-10 minusgrader. Startade bilen och lät den stå på tomgång medan jag skrapade rutorna. När jag körde iväg kände jag en svag röklukt i kupén. Efter några kilometer började det bolma in rök via kupéfläkten varpå jag stannade på närmsta parkering. Öppnade motorhuven och såg att det droppade olja ner på grenrören. Jag som trodde att M52 motorerna var förskonade från detta problem. Har nästan bara hört talas om problem med M52TU och M54. Nu ska iaf bilen bogseras till närmsta verkstad för upptining och översyn av vevhusventilationen. Kan man ha sådan tur att det räcker med upptining och rengöring av slangar, om ventilkåpspackningen håller tätt? |
|
|
Det bästa verkar vara att ställa sig i en snöhög och burna en stund... Då blir det snabbt varmt i motorrummet. :) Det märks verkligen att temperaturen sticker upp snabbt när motorn får jobba men karossen står still (ingen kylluft). |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hej Manta. Dessa delar skall du beställa: Länk plus 9 och 12 på bilden om du vill slippa rengöring: Länk "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kolla även så att ventilkåpan är OK annars blir det en ny sådan plus packningar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Vilket skämt det är de här med frusen VV, är ju verkligen för många som drabbas av detta! själv är man ju också en i mängden som drabbats. Undrar hur mycket mer den "bättre" isolerade pallar?? Sen håller jag verkligen med om att Bmw sköter/skött detta mycket dåligt, att man inte alls bryr sig. Tycker gått och väl dom kunde skicka ut ett erbjudande om att man får komma in och byta till den isolerade varianten till ett reducerat pris. |
|
|
Om jag förstått rätt så är det i 12an det fryser och blir propp? Den sitter ju helt öppet och får fint med kall luft över sig när man kör. |
|
|
Marin849: det stämmer. det är i oljesticksröret det börjar att frysa sedan fryser det på i slang nr 4 och sedan resten. Slang nr 4 är nu förtiden isolerad. Ferro: nja den är väl inte förskonad men risken är större på vanos motorerna! Jag råkade ut även på min 328 från 97 när jag körde på castrol. MvH Bmw 4-ever |
|
| Då ska jag isolera oljestickan ända ner till tråget. Måste vara avkylningen som är problemet, oljan och tråget ÄR ju varma under drift så kan värmen bara få sprida sig upp i röret kan det ju inte frysa. | |
|
Har sedan nån vecka tillbaka sett att klegget innanför oljepåfyllningslocket börjat göra entré, även i vv slangarna sitter det gult klegg längsmed väggarna. Jag har täckt njurarna nästan helt och lagt extra isolering bakom den befintliga under huven, en 1 cm tjock skumgummimatta från biltema som täcker hela ventilkåpan, även översta vv slangen som går till oljefällan har jag isolerat. Men Oljeklegget försvinner inte, det har blivit lite mindre men ej försvunnit helt. Man undrar hur mycket som ska behöva fixas innan det blir helt bra, inte ens den isolerade varianten från BMW verkar ju vara "skottsäker". Är det bara att hoppas att det funkar vintern igenom eller ska man satsa på den isolerade varianten plus täckta njurar kanske? |
|
|
Den sk isolerade är inte isolerad, det är en vintervariant men alltjämt naken plast. Har sett bilder från ngt forum utomlands (tror jag att det var) och där var de isolerade på riktigt. Jag beställde allt nytt och lindade in dem. Har monterat slangvärmare och Mobil 1 5w-50 helsyntet. Ska göra en utvärdering imorgon (ska bli ned till -20 grader i natt här i Sthlm). Måste bara slå ett slag för motorvärmaren, så jäkla effektiv. Slangvärmare som monterats långt ned på slangen. Eftersom värme stiger så blir det cirkulation på vattnet och t o m oljefilterbehållaren blir varm kvickt. |
|
| De nya delarna jag ev. hinner montera i helgen är inbäddade i isolering typ armaflex, även separatorn. | |
| Då skiljer de sig från de jag köpte från BMW till min 318 -04. Man frös bara man såg dem, så naken plast var det. | |
|
Borde ju vara isolerad kan man tycka, annars kommer ju samma problem som ett brev på posten. [marin849] Hur har du tänkt gå tillväga när du monterar? Känns som det är riktigt trångt uppifrån, men man kanske kommer åt bra ifall man kan lyfta bilen? Motorvärmare vore helt klart smutt, någon som har koll på vad installation av en sådan går lös på? Helst kör man nog Motor och kupévärmare. |
|
|
Vet ej, tänkte följa mektips o ta bort insugsdelar men inte insugsgrenröret. Motorvärmare är enkelt att montera på E39 då det bara är en sketen utanpåliggande värmare. |
|
| Länk köpt på Mekonomen, Ca 1600 för material inkl kabel till kupéfläkt. Lätta att dra kabel genom Torpedvägg, BMW har tänkt till och monterat gummiplugg över befintligt hål. Borra bara mattan på passagerarsidan, lyft plattan under batteriet och dra igenom. Slangvärmaren ska monteras på den tunnare slangen som går upp till oljekylaren/filterbehållaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.