|
Sida 12 av 22
|
|
|---|---|
|
Alla monteringsdetaljer som normalt sett ingår i kitet. Beräknad monteringstid: ca 1timme Anslutningsnipplarna (där man tar ut oljan och kopplingen för returoljan som normalt sett går in via den modifierade oljepluggen i tråget, är de enda delarna som är specifika för motorn. Resten av systemet sköts av motorns ordinarie oljetryck och ström (12v alt 24v). Slang till trycksidan (från motorn) och till returoljan (från filtret till oljetråget) får man givetvis anpassa efter var man monterar filtret. Är iofs bra att ha tillgång till oljetrycksmätare så man inte får för högt tryck i by-passfiltersystemet, då bör man montera en strypning. Detta är inget "mumbu-jumbu", utan är prylar med 10 års garanti och som testats och använts med framgång i USA i många år. Nytt på svenska marknaden dock... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Några referenser på bilar vore inte så dumt.Samt lite bilder på hur kittet ser ut och hur det är draget, vore inte fel.Fattar inte mycket hur det skall funka om man läser dit inlägg Johan. Verkar ju vara en bra lösning annars. |
|
|
Systemets princip togs fram till tyngre fordon, men finns nu även i en mindre variant för personbilar och lätta lastbilar etc. för upp till ca 1 Principen är att man låter motorns ordinarie oljeflöde/filtersystem vara intakt - dvs. det fungerar som tidigare. Sedan tar man ut ett paralellt oljeflöde "vid sidan om" som inte påverkar det vanliga oljeflödet i motorn. Man utnyttjar motorns eget oljetryck och tar ut en liten mängd olja som leds in i ett finfilter med 3micronsfiltrering "Absolute Beta3" = tar mer än 98,7% av alla partiklar som är 3 micron eller större. Som jämförelse tar ett normalt motoroljefilter av papper bara bort partiklar som är ca 30-40 micron. (Detta spin-onfilter byts ca var 50 000:e km och motorns ordinarie oljefilter byts var 120 000:e km) Efter oljan finfiltrerats leds den till en förångningskammare där oljan hettas upp av ett elektriskt värmelement. Här förångas vatten och bränslerester. Dessa ångor leder man till motorns insug så förbränns de i motorn. Därefter leds den högrenade oljan ner i oljetråget via returledningen som man lämpligen ansluter i oljepluggens hål. Flödet genom by-passfiltret är ca 5-10 liter per timme. Hade man satt ett så högfiltrerande filter i en vanlig motor hade oljeflödet blivit för lågt, men detta system påverkar inte motorns ordinarie oljecirkulation, då man tar den extra filtreringen "by-pass" vid sidan om. Jag har tyvärr inga bra bilder på montering i personbilar, men det finns bilder på t ex lastbilar där man monterat detta och jag har ganska mycket information från olika tester man gjort på fordon som har systemet monterat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Förstår jag dig rätt om lösningen som du förespråkar tar en liten del olja från trycksidan och renar den extra noga för att sedan åter returnera oljan till tråget. Det är alltså ingen rening av vevhusgaser det är frågan om utan en snarare en rening av oljan? Kontakta mig gärna om reningskitet, låter intressant. mvh/ Anders |
|
| Jahapp, där kom svaret på min fråga :-) | |
|
AKN, jag skickar ett PM via Powerposten! Nej, det renar inte vevhusgaserna, men det tar bort vattnet (och bränslet) som annars kan komma ut i vevhusventilationen och sedan frysa...dvs, man åtgärdar ursprunget till problem innan det har blivit ett problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen. Har kollat vad en icke auktoriserad firma skulle ha för jobbet och det var drygt 8000 kr. Dvs 3000 kr billigare än BMW. Skulle jag välja en mindre icke auktoriserad firma, så skulle det säker att gå att göra lite till på priset. Ringde mitt försäkringsbolag och kollade om detta gick under maskinskadeförsäkringen, vilket det verkar gå. De skulle återkomma i morgon. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok, ACS CLS I: Länk |
|
|
Hej! Skulle tro att jag har åkt på samma sak, eller iaf igensatt ventilation. Har bytt ventilkåpspackningen och det blev bättre men får ett läckage på grenröret iaf. Bytte den igen för att utesluta att jag monterat den lite tokigt, i tron på att allt blev bra så läckte det ingen olja efter 30 min tomgångskörning. Men när jag ska köra in den i garaget igen börjar det lukta olja, jag kollar och det ryker igen från grenröret. Kan nu konstatera att det är tätt så länge jag inte varvar eller gasar, tomgång är okej. Kan det vara annat än vevhuset som sitter igen? |
|
|
Vad jag tycker verkar konstigt det är att ni som lämnar in era bilar hos bmw att ni får vänta så länge, För till varje bil jag har beställt har jag aldrig fått vänta mer än en dag på grejorna men det kanske är skillnad här uppe? Bmw har aldrig strulat en gång med lev till mig. |
|
|
Min vevhusventilation sitter igen såg jag idag.. Tog bort slangen från vevhuset och pluggade den, sen drog jag en ny slang från vevhuset till en catchtank och körde bilen och fick inget oljeläckage alls! När man rengör vevhusventilationen, ska man köpa nya slangar eller räcker det att blåsa ur dom? |
|
| Satsa på nya slangar dom kostar inte så mycket | |
|
Hämtade de uppdaterade komponenterna till vevhusventilationen idag. Inte mycket att betala för isolerade slangar egentligen men de var ju rätt billiga. Cyklonen verkar ju lite förtroendeingivande dock. Men framförallt så insåg jag nu varför det är problem med grejerna: Det står ju "Made in France" på alltihop! |
|
|
Jag har en bil "Made in France" med väl fungerande vevhusventilation ;-) mvh/ Anders |
|
|
AKN, fungerar resten av bilen då? ;o) OT: bytte handtaget/listen/lykthållare till nummerplåtsbelysningen till bakluckan på E46:an igår. Den gamla hade spruckit i stommen och lamphållarna var helt uppkorroderade och lamphållarna hade fått kortslutning samt stank av "brunnen elektronik". Tyckte plasten verkade lite vek och flexibel....samtidigt som elkomponenterna verkade väl känsliga för fukt och saltslask. Gåtan fick sin lösning när jag upptäckte texten "Made in Italy" på plasten... :o)) För övrigt gick det efter en smula våld (genom att helt enkelt såga sönder den gamla stommen med hjälp av ett hårdmetall-frässtift i Dremmeln) att flytta över den gamla lackerade ytterlisten till den nya stommen till handtaget. Därmed slapp jag lämna in den nya grundlackade ytterlisten för lackering. :o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Jodå den fungerar hyggligt bra. Jag har hittills kört 6000mil med fransosen (nu gått 11000) utan frysningar. Det som är bytt på bilen är bakre ljuddämpare, kylare (stenskott) och skivor/belägg. Just ja, oljenivåsensorn glappar men det finns också en sticka som tur är. :-) mvh/ Anders |
|
|
Hej igen. Hämtade min bil från BMW igår. Anmälde händelsen till mitt försäkringsbolag och detta gick under maskingaranti som tur var. 5000 kr i självrisk dock. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok, ACS CLS I: Länk |
|
|
Hämtade min bil från BMW i veckan. Jag fick ju följdfel (enl dem) i form av rostig kamaxel på insugssidan. Total kostnad, 25 tkr! Tur att man hade försäkring, gick ändå på 10 tkr eftersom den var privatimporterad. I mitt fall var den köpt direkt från BMW Group i Essen, dvs tysk bil från Tyskland, med all dokumentation/service. Så bra var det att ha BMW originalförsäkring. Som jag ser på saken, antingen var det materialfel på kamaxeln eller så var det helt enkelt så attinsugskammen som ligger högst upp riskerar att rosta av kondensen (och fukt stiger och kammen inte vilar i oljebad). Hur som helst skulle jag lyfta på ventilkåpan för inspektion om jag var rädd om motorn. Jag är inte så van att lämna in bil på verkstad, faktiskt första gången på säkert två dussin bilar jag har ägt, men jag hade faktiskt förväntat mig att ta emot en nytvättad bil efter en så kostsam reparation. |
|
| Eftersom det verkar kosta så otroligt mycket på en verkstad undrar jag vad exakt det är dom byter? Det kan väl inte bara vara slangarna mm? | |
| @Bhomberg - hehe nä, dom byter ju själva vevhusventilationen, sen tar dom slangar och packningar också. | |
| Hehe ja men vad är det förutom slangar och ventiler? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.