AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.589

Frusen vevhusventilation

Sida 11 av 22
Vad kör WV med för olja i sina servicar?
Kan svara på frågan själv då jag kollat runt lite...
Castrol olja !
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Har kört 23000 mil och skiftade till "vevhusventilation för kallt klimat" för ett par år sedan i förebyggande syfte. Fick en ispropp för några dagar sedan ändå. Oljan trycktes ut och rann ner på grenröret . Kör c:a 10 mil om dagen. Så det är ingen garanti att det inte ska händ bara för man bytt grejorna.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har öppnat och kollat på locket efter varje körning och skrivit ner lite olika gradantal och på ett ungefär hur jag kört bilen under den tiden.

har kommit fram till på att vid ~18- och kallare bildas för mycket kondens i oljan som min motor inte hinner få bort. hade i förrgår vid ca -24 2-3mm tjockt med klegg på oljepå-fyllningslocket. och hade då kört ordentligt varm innan och inte kört över 70km/h någon gång. och över 3 mil med en del varvande och lek sista milen.

vid varmare än ~18- grader verkar det försvinna mer och mer klet oavsett hur jag kör och om bilen står inne eller ute.

lämnar jag den på tomgång när det är väldigt kallt (runt 30-) verkar inte de klet som finns där försvinna, eller så försvinner det väldigt långsamt. man kanske måste lämna den ett tag på ett högre varvtal.

tar jag bort övre slangen till returen mot kåpan är den lika kletig och har samlat svart sotig olja som känns sträv.

bilen vitryker extremt mycket den tiden klet finns att hitta på locket och i slangen, varm som kall motor. luktar till och med annorlunda om avgaserna. typ bränt av nått slag. kan inte koppla det till annat än de skulle vara kletet som förbränns eftersom.

med andra ord. känns inte säkert att köra när de är kallare än 15- grader...

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska tillägga att jag kör med powerway delsyntet 10w40 men funderar att byta till en mineralolja med 15w40 som en mekaniker rekommenderat mig.
dock ska jag ha en riktig motorvärmare först.

han kör den själv i sin bmw och har värmare. han har/hade samma missljud från en kolvbult som jag har och hans låter inte lika mycket längre + att efter 7000 mil och 7-8 tusen varv min halva körtiden tiden går den lika fint och bra som innan.
han bytte ut sin vevhusvent samtidigt som han bytte oljan och har inte haft problem sedan dess. men kan ju bero på att han kör den på bana också och varvar den hela tiden så grejerna är ordentligt varma.

de som är sjukt är att oljan går på ca 22kr litern och då har man ju råd att byta mkt oftare så man vet att oljan inte hinner bli dålig innan man byter. + att filtret byter jag när jag tycker att halva sträckan körts på den oljan. (ca 5-700mil)

BMW ownz
cr
12
crille100
118i M-sport -17
Äntligen efter 1 mån. är bilen tillbaka. Tycker det är sanslöst, vidrigt dåligt av BMW att behöva 4 veckor på sig att få fram en vevhusventilation!!!!!!!!!
Trevlig Helg på er alla!!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Frrla: Med tanke på vad som händer om man lägger en flaska 10W40 i frysen så skulle jag verkligen inte rekommendera 15W40 vid kallt väder!

Tack för övrigt för dina observationer!
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Jag tror på Alex84 misstankar om Castrols oljor. Tror att visserligen att den oljan jag har i nu Castrol 0W30 är för tunn för mitt körsätt. Tror faktiskt att Castrol oljornas förmåga att binda vatten inte är lika bra som ex Mobil1:s oljor. Blir nog
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
jävla dator.....blir nog Mobil1 5W40 eller 0W40 helsyntet nästa gång jag byter.
ma
7.450
marin849
Har hittat Mobil 1 New Life 0W40 för 91,25kr/lit ink. moms på 20-litersdunk.
Den blir det för mig!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
marin849: jag skrev att jag skulle ha en ordentlig värmare innan jag byter.
funderar på en slangvärmare kombinerad med blockvärmare.

den oljan du tänker köpa tycker jag låter på tok vansinnigt för dyr. men å andra sidan så kanske de är värt i slutändan. vad vet jag.

inga problem :)

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Man kan också se det som att det är vansinnigt billigt med 91,25kr/l för en så pass fin olja! :)
För övrigt ska det ju vara Longlife-01 i min motor, även om det säkert fungerar lika bra med en Longlife-98 olja om jag byter dubbelt så ofta, vilket jag i och för sig tänker göra ändå! :)
BMW, Mekonomen mfl tar runt 200kr/lit.

Finns också för Mobil1 5W40 helsyntet Longlife-98 för 68kr/l på samma ställe.
Jag skulle aldrig köra med annat än helsyntet i en BMW M50 eller nyare. Prisskillnaden på oljan är så löjligt liten i förhållande till övriga ägandekostnader. Men låt oss inte starta en oljedebatt här.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo de är så sant. vi alla borde redan veta att oljan tar upp vatten och att den gör de olika mycket beroende på vilken olja det är. jag resonerar iaf ganska lika som dig marin849. att byta så ofta man kan. därför ska jag nog se till att min motor alltid ska vara så nära driftvarm de bara går och oljan skall bytas ofta. och då blir de en billigare olja för min del.

BMW ownz
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Då var det min tur.

6 mil hemifrån på väg hem i brådskande ärende så dör bilen mitt i en rondell. Bara beställa bärgare och fixa skjuts hem.

11 200 kr skulle min kosta alla laga på BMW. Svindyrt.. hade räknat med max 4 000 kr. :/

Bilen sv-såld, fullservad på BMW och gått snart 12 000 mil och förvarad i garage och motorvärmare när den stått på jobbet.

Håller på och sneglar på ny bil, BMW E90 Touring, men helt plötsligt så verkar det inte så aktuellt längre...

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok, ACS CLS I: Länk
Du kommer undan med halva priset om du väljer en annan verkstad. Det är inte superkomplicerat, bara meckigt och snävt att komma åt och det blir säkerligen minst lika bra.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Eklöf79: Räknar med deta. Ska kontakta en icke auktoriserad verkstad i morgon.

Vi får se vad BMW tar för felsökningen bara...

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok, ACS CLS I: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker BMW:s pris på modifierad vevhusventilation (som inte garanterat löser problemet) verkar dyrt....

För under 3500kr får man ett komplett by-passfiltersystem som garanterat tar bort vattnet i oljan och faktiskt löser problemet en gång för alla.

Dessutom är den finfiltreringen mumma för motorn i övrigt då effekten blir som att köra på helt ny fräsch olja hela tiden.
I praktiken behöver man inte byta olja på mycket länge (i teorin håller oljan bilens livslängd och lite till med rätt filtersystem).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Johan B har helt rätt. BMW´s lösning är en billig nödlösning med högt pris.
Kanske inte så dumt att ta fram ett färdigt bolt on kit till M52 och M54.
Johan får första tjing på den ! ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, systemet finns redan - är lätt att konventera till i princip vilken motor som helst - handlar bara om att modifiera oljepluggen i tråget för returoljan och hitta lämplig placering av filterenheten...
Monteras på ca en timma.

Är någon intresserad av mer info - kontakta mig!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
@ Johan B
Vad ingår i ett by-passfiltersystem? Kräver montering av detta system några speciella verktyg eller dylikt, eller kan man göra det själv?

Låter ju hur bra som helst det där iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.