AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.592

Frusen vevhusventilation

Sida 10 av 22
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hehe, jo jag förstod. Och jag syftade alltså på ventilkåpans temperatur.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo jag med antar jag. alltså utan plastskit i vägen, och kände på hela ventilkåpan.

BMW ownz
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Någon som åkt på frusen vv mer än 1 gång?

Jag har kört 60mil sedan bytet av hela vv:n men är redan lite nervös att det skall hända igen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vart bor du "kamel2" och hur kallt är det där?

Här i Skåne ligger vi runt -2 till +0.5 nu, så man börjar andas ut..
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det var Castrol olja meken använt i min bil vid senaste servicen " enligt rek"

Och han köpte inte alls att mobilolja skulle ha någon som helst effekt på problemet.

Jag har tidigare jämt själv gjort oljeservice på bilen både vår o höst, (castrol slx) och har tidigare inte märkt någon direkt tendens till vatten i oljan heller.

Går det att komma åt vevhusventilationen underifrån och göra rent den?
tex. med en reducering på en våtdammsugare? eller möjligen tryckluft?

montera ur skiten går bort.

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Nu har jag hämtat min bil, och det mekaniska verkar ha klarat sig denna gång.

hade bra kompvärden rakt över.

men man vet aldrig om lambdasonder, katalysator osv. har tagit stryk.

har varit ute o testat lite och det verkar brumma på nu i alla fall..

notan stannade på ca 2600kr denna gång.

nu ska jag prova ordna någon bra avskärmning vintertid.

52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Var och hämtade mitt "coldedtion" kitt idag.Få de när man får tummen ur och skruva dit det.
På den BMW verkstaden som jag köpte kittet hade de även fått in en 7-serie med frusen vevhusvent.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jaha då var det min tur 05a E46 330.det hela börja med att olje lampan lös för 2 veckor sen fast jag hade servat den i somras(fyllde på en liter).efter att jag har kollat runt lite i bilen hitta jag gul guca i olje stickan samt ventilkåpan osv..kollade runt slangarna osv det verkade inte vara stop nånstans vad jag kunde se fick dovk inte loss ala slangar så är inte 100%,nu imorse när jag skulle starta bilen ville den inte starta efter att jag har försökt 3 gånger gick den igång men den gick inte på alla cilindrarna.det skumma är att motor lampan lyser inte den går bara ojämnt på tomgång...Kan det vara vevhuset som spökar,eller nån tändspola som har gjort sitt.Det var extremt kallt senaste dagar och jag körde den inte undrar hur oljan ser ut nu..inga mörk rök kom heller jag fattar noll.. akuta tips uppskattas
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
@ catch_me
En orelaterad fråga kanske.
Menar du att du servat bilen, genom att bara fylla på en liter olja?
An
1
AndersZ
330 -02
Min 330 02 står just nu på verkstaden med vad som verkar vara just frusen vevhusventilation. Enligt killen på verkstaden (BMW märkesverkstad i Gävle) är delarna restade och jag kan bli stående i mer än en månad... 11-12000 kr har de sagt att de kommer gå på preliminärt. Just nu undrar jag mest varför de vill ha så mycket mer än vad andra i denna tråd verkar ha fått betala vilket får bli ämnet för ett samtal med verkstaden imorgon måndag.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Sådär! Då var det dags för frusen vevhusventilation rond 2.

Hann köra tio minuter sen luktade det bränd olja i kupén. Som tur var kunde jag köra hem och parkera. Förra gången sög den in olja i insuget med tvärstopp som resultat. Det var för två månader sedan.

Den här gången tryckte den ut oljan genom ventilkåpspackningen. Skruvade försiktigt av oljepåfyllningslocket när jag kom hem och det var ordentligt med tryck under kåpan + olja över grenrör mm.

I julas rengjordes alla slangar och oljeretur samt oljebyte och filter. Då hade den gått 1200 mil sen förra oljeservicen. Nu hade den gått några hundra mil bara. Bytte inte till cold climate utan tänkte att nu är den rengjord och borde hålla till jag säljer biljäveln i höst, men icke. Så nu blir det väl några tusen till på detta skitproblem. BMW borde skämmas för att de inte tar tag i detta och erkänner sitt misstag. Vadå yttre omständigheter, alla andra bilar i Sverige klarar sig ju galant. Min gamla E30 kunde jag köra fram och tillbaka till jobbet som då var ca 1 km i flera år utan problem.

Till råga på allt så har jag efter förra stoppet kört långresor och gasat ut bilen för att bli av med kondens och stått på tomgång innan jag stängt av för att minska problemet. Men detta hjälpte ju uppenbarligen inte.

Sista e39an för mig kan jag ju säga. Maken till bil med modellsjukdomar. Framförallt M54 då. Världens bekvämaste bil när den funkar men inte annars.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
niborZ: nej nej olje sevicen gjorde jag i somras jag menade att jag fyllde på 1 liter olja nu när olje lampan lös..kanske var lite otydlig.

AndresZ:Bmw Solna sa runt 13.500 till mig när jag ringde dom fredas
har jag tur så betalar försäkringen de då bilen är under 10.000 mil
@///Mike B: Vilken olja har Du i motorn?
@powerpak: Vad Din mek säger om Mobil oljan är irrelevant,frågan är vad Castrol oljan skapar för problem?
Eftersom BMW motorer verkar vara överrepresenativa i detta fallet med VV problem och de flesta har Castrolen o motorerna så undrar jag vad felet egentligen är?
Då finns risken att oljan kan vara boven i dramat?
Att en mek inte "köper" att det är oljan det beror på säger inget om detta!
ma
7.450
marin849
Ja, men det säger ju precis lika lite som att sambandet "BMW har problem - BMW använder Castrol" skulle vara tillräckligt för att säga "Castrol-oljan är orsaken till problemet".
Ja vad som skapar problemet lär vi aldrig få reda på,men faktum är att BMW har problem med detta,sedan kan man undra om man byggt in felet(vilket är troligt) och att en typ av olja skapar ytterligare problem?
Att det skiljer på olika oljor vet alla,så varför inte detta med igensatta VV kanaler oxå?
ma
7.450
marin849
Då skulle jag definitivt börja med att titta på hur VW konstruerat sin vevhusventilation innan jag börjar misstänka oljan.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kör med Castrol Edge Sport men jag tycker inte oljan borde ställa till problem. Bytte ju för två månader och den som var i var också ovanligt fräsch.
Vad WV har för problem vet jag inte,detta gäller BMW som har problem !
ma
7.450
marin849
Just det, och för att få reda på varför BMW har detta problem är det väl lämpligt att jämföra med andra bilar? Kanske inte VW om de också har problem... Det borde finnas någon modern (Euro4/5) bil som inte har detta problem? Istället för att tro att det mest är oljan menar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.