AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.595

Frusen vevhusventilation

Sida 1 av 22
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jaha, då var det min tur på min 320 -04.... Hade åkt en mil när det började lukta konstigt och när jag stannade rykte det under huven. Olja hade läckt runt ventilkåpan ned på grenröret och dessutom hade det trängt ut lite olja vid oljepåfyllningen.

Efter alla skräckhistorier här på AP var det inte ett alternativ att åka vidare, utan det fick bli bärgning till verkstaden. Tyvärr har de väl massor att göra nu efter helgerna och jag räknar inte med att få tillbaka bilen i första taget. :(

Lite konstigt att det hände just nu. Jag har inte kört kortare sträckor än två mil på sistone och varit duktig med motorvärmaren. Oljan är dessutom mindre än 200 mil gammal.

Bilen har dragit en del olja sista året och förmodligen har väl det att göra med att det varit tätt i vevhusventilationen. Vad gör de på verkstaden? Rensar ventilationen eller byter delar?
st
39
staffan80
318is coupe -94
330i sedan -02
Hej,

Jag tror att de byter hela rasket. Jag råkade också ut för detta under julhelgerna men bytte delarna själv. Det blev ny ventilation ink alla rör samt nytt oljesticksrör totalt 2800:- samt byte av tändstift 1300:-.

När jag var nere på bmw och beställde delar hade de fått in 5 bilar med frusen vevhusventilation samma morgon!

Det där med att det endast händer om man kör mycket kortsträckor verkar vara en myt. Själv har jag pendlat mellan Linköping/Norrköping (5 mil enkel resa) hela vintern
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hämtade min 530 i morse efter att den stått på verkstaden sedan den 22/12 pga frusen vevhusventilation. Olja hade tryckts ut genom ventilkåpspackningen samt in i cylindrarna.

Byte av ventilationen, nya rör och slangar, sanering av olja in- och utvändigt, ny ventilkåpspackning, 6 nya tändstift samt 2 liter olja hamnade på totalt 7280 kr. Det är ju en del pengar men då jag räknat med något mer så blev jag ändå positivt överraskad...Bärgningen var gratis via min försäkring och då jag inte utnyttjade någon hyrbil så fick jag stilleståndsersättning istället vilket blev 14 x 100kr så hela kalaset slutade på 5880 kr.

I vårt fall så har bilen gått lite kortare sträckor den senaste tiden samt även stått still flera dagar i stöten samtidigt som temperaturen varit ovanligt låg för Skåne. Tror att bilen stod stilla en 4 dagar i -5 till -9 och sedan hann vi köra kanske 2 km innan det började lukta, ryka och motorn stannade.

___
//Ulf
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Ok, sju tusen låter ju inte så kul, men det låter bättre att de byter ventilationen så att man förhoppningsvis kan köra 16000 mil tills den blir igensatt nästa gång. Tur att semesterresan redan är betald, annars kanske den frusit (!) inne....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det här är en grej som BMW borde stått för. Riktig groda att det blir så här.
Är det bara BMW som råkar ut för frusen vevhusventilation.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej det är inte bara BMW som drabbas, det är även tex VAG bilar mfl.
Skippa Castrolen och kör på Mobil istället.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Kan man göra något för att förebygga/undvika problemet?

Vistas själv en hel del i kalla delar av landet och än (peppar, peppar) har jag inte haft något problem med frusen vevhusventilation. Men visst finns tanken där som i lördags, när bilen stått still ute i temperaturer mellan -20 och -25 grader under en vecka...

När man har en liten knodd på 4 månader vill man ju inte gärna bli stående i skogen i väntan på bärgare och det är svinkallt ute. För vad jag har läst så verkar man komma någon mil innan problemet uppdagas och man tvingas stanna.

Mvh Johan
Hasso, Vad har Mobil för egenskaper som är bättre än Castrol? nyfiken :-)
Har BMW ändrat om vevhusventilation på nyare bilar från 05 och uppåt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En teori bara. Eftersom så många BMWägare drabbas och vissa icke alls.
Mobil är alltid bättre än Castrol så det så!! :)
Och byt olja oftare än servicintervallen och montera uppdateringen för vehusventilationen för M52TU och M54.
För övrigt så utvecklar Mobil sin egen olja från grunden i eget labb, medans Castrol handlar grundessenserna av av de 3-4 oljelabb för essenser som finns.
Må fundera på att det kan skilja på egenskaper på kondenseringen vid dessa förhållanden på olika oljefabrikat

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
@hasso: Du har så rätt ang Mobil vs Castrol !!
Har kört Castrol SLX i mina BMW bilar fram tills 2009-04.
Därefter Mobil 1.
Skillnaden är stor både gällande Bensin/olje förbrukning och framför allt nu när tempen är nere mot -20.
Ångrar att jag inte bytte från Castrol till Mobil tidigare bara..
Lyssna på hasso ni alla här på forumet,Mobil är en stor skillnad mot Castrol !!
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hasso:

Går det att se om man har uppdateringen redan monterad?

Om det redan gjorts av tidigare ägare tänkte jag.

Vad kostar den annars hos BMW tror du? Vad innehåller uppdateringssatsen?

Mvh Johan
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Hur är det med Motul-olja, använder den i alla mina bilar.

BMW CS #5206
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Cold climate kitet innehåller samtliga slangar isolerade med foam-strumpor utanpå de tunna plastslangarna samt oljecyklonen ingjuten i tjockt skum. Fanns några bilder i nån tråd, eller om det var AKN som hade dessa själv.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Allas vår Hasso hade såklart rotat fram lite material:
Länk
Länk

(Tack Hasso:))
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inget om skillnader mellan Castrol och Mobil men det Hasso skriver brukar vara värt att läsa.

Själv hade jag Castrol SLX i min och ca. 2000 mil sedan senaste oljebyte bortsett från den "ofrivilliga" oljeförnyelsen många M54-ägare är tvingade till mellan servicar. Har väl hällt i 3x0,5 Liter sedan senaste service.

___
//Ulf
Vet någon om detta främst drabbar bilar som saknar "Kalt Land" specifikationen från fabrik, dvs direktimporterade bilar?
Svensksålda bilar har ju haft detta som standard sedan länge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror aldrig att sv-sålda E39 haft de "förstärkta" delarna som standard. Hur det ser ut på nyare modeller vet jag ej.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej det diskuterades tydligen internt November 2003 så det ingick ej i Cold-climate på E39:or. Vad jag vet är det väl M54:or och M52:or ur BMW´s motorer som är värst drabbade. Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
låter konstigt att packning rykt åt pipan å så.. själv hade jag tät ventilation i "jag vet inte hur länge" innan jag fick en fix-ide att bara kolla upp den. dagen innan hade jag kört 6tusen rpm ettan till 4.ans växel utan några problem.
skillnaden efteråt var att jag fick ett lite råare motorljud i kupén bara.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.