AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.912

Vilka barnstolar har ni i er E91

ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Hejsan!

Har sökt en del i forumet men inte hittat nått bra.

Jag har nyligen skaffat mig en E91 och snart är mitt andra barn på gång och då kommer ju frågan hur man ska placera dessa i bilen. Jag kommer placera nykomlingen i babyskydd i framsätet eftersom airbagen på passagerarsidan är urkopplingsbar och mitt första barn och frugan blir placerade i baksätet. Men min undran är då, vilka smidiga och små bakåtvända barnstolar med isofix fästen har ni som ni tycker fungerar bra i baksätet samtidigt som man kan sitta hyffsat i framsätet!? Någon som har erfarenheter?

MVH

/Roger
Vettigaste strategin för en E91 är att placera barnen i "tandem", dvs att frugan sitter bakom dig. Beroende på ditt första barns ålder kan du ju annars köpa en smidig framåtvänd barnstol.
Kruxet med många av de bakåtvända stolarna är ju att barnen så småningom växer ur dem på längden, trots NTFs rekommendationer om att barn skall sitta bakåtvända tills puberteten ;-)
Har precis vänt mina barn (tvillingar på 3.5 år) och de sitter utmärkt i framåtvända stolar där bak i E91.

Som bakåtvänd stol köpte vi Acta Graco Cosmic XTP och dessa var brutalt stora och skrymmande, vi fick tom placera dem i tandem i vår V70 för det var omöjligt att sitta i stolen framför barnstolen. Kan alltså inte rekomendera denna stol om framsäteskomfort prioriteras. Jag vet att Britax lär ha en bakåtvänd modell som är betydligt smidigare, osäker dock på om den har ISOFIX eller vad modellen specifikt heter.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Jo "tandem" är planen och min äldsta dotter är snart tre så jag vill nog ha en bakåtvänd i minst ett år till i alla fall och sedan får färskingen ta över den. Jag har idag redan en bakåtvänd men jag tänker flytta över den till andra bilen och jag tycker dessutom att ISOFIX verkar så smidigt å bra så därför så skulle jag vilja ha en med detta system.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Britax Hi-tech är ruggigt smidig och kan dessutom användas som framåtvänd när det sedan behövs. Den är dessutom stadig då den har stödben trots dess smidiga storlek. Jag är dock osäker om den finns med Isofix.
Gunget
Du ska naturligtvis satsa på en Besafe Izi kid. Top of the line-stol som dessutom tar grymt lite plats! Tro mig, vi har provat ALLT och lite till....
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Ahh ok ska kika lite på den då, en fråga bara Gunget, kör ni med eller utan Isofix?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har en Besafe i min e91a, dock har jag bara ett barn. Men jag tycker nog att den är i största laget - dottern hamnar väl högt i baksätet och när barnet passerar 80cm så är det ganska krångligt att få henne på plats, det är lätt att slå i deras huvuden. Fram funkar den nog bättre, medans jag bak skulle välja Britax Hi Tech som är lägre.
jo
114
josc
525 Touring -05
Var på säkerhetsbutiken på kungsholmen och köpte en acta duologic 2, detta ska enligt dem vara den minst utrymmeskrävande isofix stolen på marknaden. har den i min 525:a i baksätet idag och det är hyffsat bekvämt att åka "framför".

/J
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
ymerus
jag sitter i samma sits med barn 1 snart 3 år och barn nummer två på ingång i februari. barn 1 sitter idag i en Cosmic Comfort S (Akta/Graco) bakåtvänd i framsätet. det är en stor stol, efter babyskyddet och upp till 5 år ska vi kunna köra den så den tar en hel del plats. först satt stolen monterad i baksätet men det gjorde passagerarsätet fram i princip oanvändbar så ganska omgående flyttades stolen fram under överinseende av "proffs" på Babyland. eftersom barn 2 redan var under "produktion" och jag också tänkt mig tandemplacering så provmonterades ett Logico S (Akta/Graco) babyskydd i baksätet. med ryggstödet ganska upprätt får allt plats men jag frågade proffset om det inte blir lite tajt för benen i framsätet. tydligen inte, med lätt böjda ben är inga leder raka/låsta vid en kollision och då är chansen mycket större att man slipper ohyggligt vidriga skador när lårben och underben pressas ihop istället för att vikas som det är tänkt. (en del frågor vill man inte riktigt ha svar på)

tandemplacering var också något de rekommenderade, en bilbarnstol placerad i baksätet kräver mycket utrymme fram till framsätets stolsrygg (minst 15 cm, gärna mer sas det). man "får" INTE sätta stolen dikt an mot främre ryggstödet om det sätet ska användas av vuxna. i händelse av en krock (framifrån/bakifrån) så kommer ryggstödet framför (med en vuxen sittande där) att tryckas väldigt långt bakåt med en enorm kraft som kan slå sönder barnstolen och skada barnet. (som sagt, en del frågor...). med en bakåtvänd stol i framsätet går det i princip att sätta babyskyddet i baksätet utan särskilt avstånd till framsätets ryggstöd. därför tandemplacering.

jag uppfattade killen på babyland som väldigt kunnig och inte som en månglare (han hade helt klart för sig att det enbart var frågan om att hjälpa till med montaget, inte kränga en till stol).
är det någon som har fått det hela likadant förklarat för sig eller har ni hört annat av "proffsen"?

Ja
57
James007
325i Touring -06
vi har en 2,5 åring och en 4,5 åring. Den senare åker framåtvänd bakom föraren i en Britax Adventure Ellen (utan isofixfunktion). Lillen åker i en Britax Two Way bakom framsätespassageraren. Vi måste separera barnen annars slår dom ihjäl varandra under lite längre körningar...=). Vi provade innan att ha den bakåtvända i mitten och det ger bättre utrymme men mer konflikter.

På detta sätt blir mittenplatsen i stort sett obrukbar men det är det värt. Barnen har hyggligt med utrymme. Lillen (som är rätt lång) börjar dock få bekymmer med benutrymmet.

Finns det hjärterum finns det stjärterum.

//Jimmy

*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
James007:
för minsta möjliga bråk och största möjliga säkerhet, varför inte sätta lillen fram och den större bakom föraren? då slipper du riskera att en vuxen passagerare krossar den bakåtvända stolen vid krock. lillen fram får dessutom bättre plats för sina ben och passageraren bakom får hygglig plats för sina ben. och du får mittenplatsen fri..
(glöm inte koppla ur airbag fram bara)
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Har två kottar, en på 5 år som sitter bakom mig i en Britax Kidfix. Framåtvänd stol med isofix som är grym.
Bredvid henne sitter 2 åringen som sitter i en BeSafe iziKid, tyvärr utan isofix då den inte fanns då jag köpte stolen.

Hur som helst så får jag t.o.m. plats framför 2-åringen på passagerarplats och sitter bra. Jag är 187 cm lång med rätt långa ben utan att vara som en omvänd orangutang...

Jag skulle helt klart i dagsläget köpa BeSafe iziKid med isofix. Sitter som berget och med superlätt montering. Tar inte mer utrymme en min gamla bältesstol.

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
*CWR*:
Så här står det i bruksen till BeSafe-stolen ang placering i baksätet och förhållandet till framsätet framför, oavsett om ngn sitter där eller inte verkar det som.

Med stolen monterad i baksätet ska du, om möjligt, skjuta
framsätet bakåt så att det får kontakt med bilstolen. Om det
inte är möjligt att få kontakt mellan ryggstödet och stolen ska
framsätet skjutas framåt så att mellanrummet mellan bilstolen
och ryggstödet är minst 25 cm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.