|
|
|
|---|---|
|
Var inne på kvd.se och ser att det finns en mycket sliten "Toyota Hiace 2.4 Traveller (8-sits+120hk) -92" till salu och med listpris 38000 kr. Redan nu(söndag) är den uppe i 42000kr. Har sett detta fenomen några gånger förut på nämnda webplats men trodde då att det var felbud eller att någon okynnesbjöd för att jäklas med kvd. Men nu ligger ytterliggare en Toyotabuss ute som går långt över litpriset fastän den är sliten. Måste ju gå på export, sämre vinterbil är svår att hitta och rosten tar ju de flesta också. Så även om de funkar maskinellt bra kan väl ingen svensk vara villig att betala detta? Min tanke gick att de är populära i Afrika, men där vill de enligt uppgift ha bilarna i princip gratis. Någon som har svar på gåtan? Eller är det helt enkelt bara någon som vill sabba kvds aktion? | |
|
Norge kryllar ju av Hiace i varierande skick, men knappast dit dom exporteras. Vi sålde en norskreggad Hiace från firman. Bara 96000 mil, ytrost i stort sett över allt, inga bromsar och glapp i varenda led. Gick inte igenom den norska besiktningen, "EU-kontrollen". Den köptes för export till Afrika, 10000 norska oljedollar fick vi för liket från en uppköpare som köpte upp och exporterade till sitt forna hemland. Hiace och Mercedes av W123-modellen var i stort sett det enda som intresserade honom, som tur är kryllar Norge av båda modellerna. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Kvalité kostar, brukar man väl säga ;) Det finns många helt osannolika historier om dom som köper Toyotor och kör till afrika, man fattar inte hur dom kan få nån slags ekonomi i affären. Polaren (rörmokare) hade en buss där man knappt behövde öppna dörren för att komma in i skåpet, det gick lika bra att kliva in genom ett rosthål. Blev erbjuden 20.000:- direkt på en gata i Stockholm, han nappade på det, fick pengar kontant, och hörde aldrig ett ord mer om den bilen. |
|
|
Teknikens värld körde ju ned en pegga för många herrans år sedan.. Såldes i Niger eller vars det nu var. Bra förtjänst.. De proppar ju en båt full eller åtminstone en 10 - 20 bilar så .. Blir det nog en slant till slut.. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Har själv en Toyota Hiace Van Diesel 2,4 Turbo,(Typiskt japansk,dom klottrar hela bakluckan med dekaler) blev själv bjuden 40 000:- , min är en 97 o hade då gått 15000 mil. Bilen skulle till sydafrika. Sålde ej bilen då, men idag 2000 mil senare kan jag tänka mig. Äger alltid 1 BMW |
|
| Bilar är dyra i Afrika så det lönar sig absolut att exportera. Just Toyota är mycket eftertraktade i hela Afrika. | |
|
En polare hade en Hiace för 8-10 år sedan och blev erbjuden stora pengar för den. En av fördelarna med dem är att de är så långa. Han körde speedway på den tiden och fick plats med cykel och baksäte samtidigt. Det går knappt i någon annan bil i "normal" storlek. "BMW six appeal" |
|
|
Exporterar man dom som delar till Afrika-länder slipper man ofta importtullar etc Och reservdelar till de bussar som redan finns där nere är svåra att få tag på Så en sönderrostad svensk buss strippas ner och säljs i delar i Afrika som totalt ger en ganska fet vinst per buss |
|
|
Jag har hört talas om att uppköparna (som exporterar till Afrika) kontaktar t ex kommuner som äger äldre Toyota Hiace och erbjuder dem pengar direkt i fickan... 35-40 000 kr har jag hört talas om. Exporten av gamla Hiace till Afrika har pågått såpass länge så att man har väldigt gott om reservdelar/skrot att laga med om det skulle behövas. Driftsäkra motorer som är "lätt mekade" är nog en del av anledningen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.