|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har problem med att jag får vibrationer i ratten vid lätt inbromsning. Speciellt vid lätt inbromsning från hög hastighet till lägre hastighet. Om jag däremot trycker hårdare på bromspedalen så försvinner vibrationerna. Jag vet att detta är ett tecken på vinna/skeva framskivor men dom har jag svarvat och mätt med indikator klocka monterade på bilen och de kastar inte mer än ca 5/100-delar. Så jag undrar vad kan det vara om inte skivorna, eller är de så känsligt(?), vilket jag dock inte tror på. Undre länkarmar, topplagringar är nytt och hjullagrena känns fina. Någon som har några andra förslag? ps. bilen är en 1998 523 e39 touring. mvh jocke | |
| har du kollat bromsbeläggen, dom måste du byta om du svarvat skivorna. | |
|
Dåliga casterstagsbussningar kan ge dessa symptom... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Har du kollat så inte bromsbeläggen och glidpinnarna kärvar? Det kan bli bätte med vibrationer om man fixar så allt går lätt och fint i bromsarna. | |
|
Detta är tänkbart om framvagnen liknar E34 (jag vet inte om den gör det): Bakre nedre länkarmsbussningar fram. Låter fel men det sitter 4 fram nedre. Alltså det bakre paret av dom. 139 spänn på Biltema. Antagligen inte mycket dyrare på BMW. Du kan tillverka verktyg för att pressa dem på plats som jag gjorde. Eller lämna till verkstad, är nog fast pris på det. Symptomen är exakt som min E34. Upptäckte det dagen innan semesterresa. Då kan man fixa det tillfälligt så här: dra i 3-4 ganska grova skruvar i gummit i bussningen. Då expanderar gummit tillräckligt för att hålla ett tag till. Jag slapp vibrationerna och kunde byta efter semestern. Detta görs givetvis på egen risk, jag tar inget ansvar. Kolla först med kofot om gummit är för löst. |
|
|
Jag kan inte tänka mig att bromsbeläggen är felet de är jättefina, men visst skulle de kunna kärva dock så kan jag inte se att det skulle ge vibrationer. Vilka är casterbussningarna?..är det samma som "kidneyfailure" pratar om? Bytte nedre läknarmarna fram i somras men minns inte exakt hur det såg ut så jag får ta en titt på det igen. mvh jocke |
|
|
Är det den grova bussningen i stag nr:2 på den här bilden ni menar? Stag nr:1 alltså nedre länkarmen, den har jag bytt. Länk |
|
| Ja det är nog den som menas. Hur ser det ut på e39? går den snett framåt eller sntt bakåt i bilens färdriktning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.