|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som gjort detta och kan berätta hur svårt det är? Måste man riva bort hela kylaren tex? Hur många är det man byter när man ändå är igång? MVH Sjobusen | |
| Kolla här: Länk . Vore jag dig skulle jag även byta kedjan samt sträckaren... | |
| Just det, hur "svårt" är det...Jag har inte gjort denna operation men du får nog räkna med att det underlättar att plocka bort kylaren mm, även om det kanske inte är nödvändigt. Det svåraste är nog att få tillbaka vanosen korrekt, samt att man behöver diverse "låsverktyg" för kamaxlarna resp vevaxeln. Inget jag skulle ge mig på själv om jag inte hade mycket gott om tid, alla de rätta verktygen samt ett varmt garage:). | |
|
Spännaren har jag redan bytt. Tid har jag och varmt garage också, frågan är om man har tillräckligt med tålamod :) Kedjan vet i fan om man ska behöva byta. Den är ju gjord av metall iallafall. Frågan är om glidskenorna är av metall eller rent av nån typ av plast? |
|
|
Ser det ut som dom flesta andra så är det alu med plastbelag på spännskenan och styrskenan är i plast.Det som ser intressant ut är att spännskenan är 2delad då borde detta gå att fixa med toppen kvar. På M50 tex så är spännskenan hel och för att byta hela så måste fästet drivas in i blocket och då måste tråget ner.OM man inte river bort toppen. Det finns även en annan lösning och det är att snäppa av plasten och byta bara den. Har man bara mekat en vanos så sitter det i fingrarna sen. På mitt senaste mek M52 så kollade jag inte i boken nån gång. Om du river tycker jag du ska byta rubbet i drivningen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller med Trucker. Man ska aldrig blanda begagnade delar med nya speciellt inte så vitala delar som kamkedjor, kamremmar etc. Bättre att du "snålar" in på något annat. //Jonas |
|
| Har ugglat igenom TIS men hittar tyvärr ingenting som förklarar kamkedjan på en S50. Det närmsta är byte av själva sträckar-kolven men det säger ju sig själv :( | |
| Var de ingen här på Autopower som spänn/glidskena rasade för, och fyllde hela oljetåget med plastskräp. tyckte jag läst en sådan tråd och som även innehöll mkt bilder om hur man tog isär och satte ihop. | |
|
gOry:tycker jag känner igen det du säger :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.