|
|
|
|---|---|
Tanner |
Hej! Idag så körde jag min bil så skulle ja tanka den och nollställa färdatorn, när jag nollställde och sedan bläddrade till temperaturnivån så stog den på 118 grader! (Bilen är på tomgång och genomvarm, den analoga temperatur visaren stog i mitten). Jag kollade kylarslangarna och dem var hårda. Så jag började köra så såg jag att den sjönk till 85 grader så jag tänkte det är lungt, men sen såg jag att den sjönk till 67 grader och stannade där. Jag körde en lång runda men den stog fortfarande på samma nivå men nu sjönk den analoga mätaren under mitten mot den kalla sidan. Jag tryckte på flera gånger och varvade men temperaturen var fortfarande 67 (kylarslangarna blev lite mjukare nu). Sen lät jag den stå på tomgång så gick den upp mot 85 grader igen. men så fort man kör och det kommer lite fartvind så sjunker den. Yttertemperauren var runt minus 12-14. Vad kan felet ligga på? den gjorde så helt plötsligt, kan det vara termostaten som inte öppnar eller någon givare som spökar? Tacksam på svar!! |
|
Tjena,jag undrar on de inte är en termostat som strular,jag skulle nog lita mer på bilens tempmätare an färddatorns värden,hoppas de hjälper bromsen är fartens värste fiende |
|
Tanner |
haha men då kanske det är någon givare eller något? Men vilken isf |
Tanner |
Jadu, körde idag och när jag startade den och lät den gå en stund och därefter började köra den gick tempen upp sakta sakta upp mot 107 grader. sen stängde jag av den i 10 minuter och sen startade den va den på 95 grader. Jag körde sen på 70 vägar och då började den sjunka igen mot 70-72 grader. Så fort jag saktade ner ökade tempen lite grann, men när man ökar farten så sjunker den igen. Vad jag har märkt så är min fläktkoppling inte så värst bra. Man kan få den och stanna med handen, är det normalt? När den var uppe i 105-110 grader då borde väl fläkten gå på fullt? Det andra jag undrar är hur mycket ska normal tempen ligga på en M60B30 motor? Under vintern ligger min runt 80-82 och på sommaren 88-92, är det som det ska? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.