AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.436

Högtalarna blir dåliga i kylan

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Har denna vinter upptäckt ett nytt fenomen; ljudet i bilens högtalare blir extremt burkigt och dåligt när bilen stått ute och blivit kall! När jag kommer hem på kvällen och ställer den i garaget så är det inga problem på morgonen när jag ska iväg, då fungerar ljudsystemet hur bra som helst men på kvällen när bilen varit ute så är det en jäkla skillnad. Basen försvinner helt och hållet, spelar ingen roll om jag drar upp den till max så finns det inte tillstymme till bas i ljudet.

Nån annan som varit med om detta och om det finns några åtgärder?
Det är högtalarmembranens upphängning som blir styvare av kylan.
Resonansfrekvensen och mekaniska föluster ökar med mindre/dålig bas som resultat. Här bör tillverkaren tänka till, men men.

Inte mycket att göra än att ev byta till bättre grejor...

Det blir snart varmare....

mvh/ Anders
Det är svårt/omöjligt att få ut datablad från tillverkare av högtalarelement som visar inom vilket temperaturområde de fungerar optimalt. Om man analyserar materialet som används i kantupphängningen så är det oftast skumplast i någon glad färg, dessa blir stenhårda redan vid noll eller lägre temp. Har man otur och drar på effekt så blir resultatet lite som att hålla fast en elmotor, det finns risk att man bränner lindningen (i högtalarens talspole).
Bättre resultat får man om elementet har kantupphängning av butylgummi, det påverkas mindre av kylan. Sen finns det en mängd andra lösningar med olika former av impregnerat eller gummerat textilmaterial osv, de blir alla mer eller mindre hårda i kylan.
Ytterst få högtalare är designade för att jobba vid 10-20 minusgrader eller ännu lägre som förekommer nu på många håll, man får ta det lite försiktigt när man spelar. De häftiga temperaturväxlingarna som det blir när man så småningom eldar upp kupén till mysvärme är inte så bra heller, kondens osv kan ställa till det, både i högtalare och inte minst i CD-spelare.

FP
Det är så sant, man får mäta själv (och det kan biltillverkarnas ljudavdelningar om de bara vill). Det är en fråga om vilka kompromisser som accepteras :-)

Ljudet i en bil idag har digitalt ursprung så det vore relativt enkelt att i en DSP temperaturkompensera frekvensgången. Problemet är kanske att det skulle gå åt en hel del effekt till att nå det "varma ljudet".

mvh/ Anders
En del kan man nog göra med "materialet" men naturlagar låter sig inte påverkas. Är det kallt och styvt rent mekaniskt så kan du inte pumpa luft med högtalaren mer än till en liten nivå, oaavsett signalbehandling på elektroniksidan. Jämför motorer och smörjsystem, däck och dörrlister mm.
Man kan säkert optimera en del för kyla men kanske man då måste göra eftergifter i andra änden, det kan lätt bli 50+ i en bil, temperaturspann på kanske 80° är inte helt lätta att bemästa. Troligen lägger man mest krut på den höga delen eftersom man har mycket uppvärmning internt i t.ex högtalare pga de dåliga verkningsgraden.

FP
Njae, jag avsåg inte nödvändigtvis en total kompensation utan snarare en bit på vägen sas. Jag är fullt medveten om att naturlagarna sätter sina hinder i vägen.

Ja, temperatur och inte minst UV beständighet är viktigt i bilsammanhang.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.