AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.503

Tappade den avtagbara kroken med släpet på - var kan jag köpa en ny?

ma
20
mange73
530ia touring -03
Hejsan! Provade för första gången att använda draget på bilen. En avtagbar sak. När jag satte dit kroken provade jag flera gånger, hoppade på den och allt för att vara säker... mm nåja jag satte dit släpet, åkte 40 mil T/R med en hel gymutrustning på släpet på hemvägen. Väl hemma lastade vi av och jag skulle lämna tillbaka släpet hos min bror. Vad händer!! Släpet lossnar i en korsning nästan precis hemma!!!!!!!! Släpet åker in i min bil, (tur det gick sakta) Och när jag svänger fortsätter det. Katastrofwiren var om kroken så den hjälpte föga.. man var ganska nervig då tankarna kom om vad som kunde inträffat på mototvägen. Pust och suck. Nu till mitt problem. jag skulle vilja ha en ny krok och hållaren till den. Balken och allt har jag ju redan. Vet någon om den går att köpa lös på BMW? Är en originalkrok?

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle nog försöka att ta allting på försäkringen
Bmw borde ha kroken som orgin.reserv del om inte sök hos skrotarna runt i landet

Ha deT
Var det dragkroken som lossnade eller kulhandsken på bilen som hopade av? Det behöver inte vara kroken utan det kan vara kulhandsken på släpet som är sliten och behöver bytas.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Med tanke på betoningen på avtagbart och att han testade det en del innan antar jag att kroken lossnat från bilen. Det är ju frågan om det är handhavandefel lr konstruktionsfel. Det avgör säkert försäkringsbolagets tekniker.

Vill du av någon anledning inte blanda in försäkringsbolaget är de väl bara söka på skrotar om du inte vill ha en komplett krok, vilket jag tvivlar på att du kommer finna. Men vem vet.
Är det eftermonterat drag så rota runt efter ett papper i din instruktionsbok/dokumentation många märken säljs under annat namn då de säljs.
då företagen säljs och byter ägare ska det så *trög i kolan nu*
bbb

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
det borde gå att få tag i på skroten, om det är ett original drag så tänk på att kroken skiljer om du har lr inte har m paket, har du m paket så måste det va ifrån en med m paket då längden på dessa krokar skiljer..
BMW tar inte mkt mindre om du enbatr köper kroken, jag kollade en gång när jag köpte bil och den saknades.. PM gärna mig jag har ev en krok liggandes till rimlig peng då jag köpte fel till min.. är komplett med nyckel och allt

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Var det 530:ns drag? Brink hade tidigare problem med avtagbara drag (serien identifieras med grönt låshantag), Länk , men det borde ju inte suttit på din bil om den är en 03:a.
ma
20
mange73
530ia touring -03
Tack alla för svaren... Har varit iväg och inte kunnat svara... sorry. Jo jag antar att det är handsken som är sliten. Försäkringsbolag skulle jag kunna anlita men inte lönt, då det inte blev skador på bilen.. stod nästan still när släpet lossnade som tur är, och repan som blev polerade jag bort. Dock blev själva kroken kass när den åkte i backen. Plasten till vredet, det där nyckeln ska stickas i är bort och lite tillknycklat..

ma
20
mange73
530ia touring -03
Förresten... vet ni om det går att köpa handsken och krok lösa eller smidigare att ta det på skroten?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.