|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vill höra med er som har en e34 främst 525(m50) hur mycket ni betalar i reparation osv varje månad? Lär väll vara olika men ni som ägt bilen i ett par år bör har bytt lite slitdelar? Tänkte handla en som brukis, kör ungefär 800 mil om året och känner att 520 blir för klen i en såpass tung bil, och en v8 blir för dyrt i försäkring samt reparation osv. | |
|
Jag har haft min 525i M50 sedan september 2007 och har endast bytt slitdelar tex skivor, belägg, avgas, handbromsbackar, 1 hjullager en vakumslang. det som har gått sönder var motronicboxen men ja hitta en begagnad ganska snabbt för en rimlig peng. Jag rekomenderar 525i M50 starkt, det är utan tvekan den bästa bil jag ägt. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Vad som påverkar månadskostnaden mest, är om du själv har intresse , möjlighet och förmåga att utföra ev. reparationer samt underhåll! Måste du lämna in bilen för alla åtgärder, kan det bli dyrt. mvh/Gunnar |
|
|
Det är så svårt o få en schysst jämförelse. Det en annan tycker är dyrt tycker en annan är billigt, det någon gör själv lämnar andra in. Jag har en 525iX sen 2v tillbax så har inte fått någon direkt uppfattning om den än. Men 540 har inget gått sönder mer än slitdelar, vilket jag iofs bytt de mesta då jag "passat på" att byta allt när något pajja. Så hela framvagnen, bakvagnen inkl dämpare och styrning motorkuddar är bytt. Det har väl kostat kanske 10-12K i delar då jag köpt billigt i tyskland. Byter du ut vattenpumpen på M50 motorn så går den problemfritt. Det är oftast pga den som motorn blir skrot (och oftast hela bilen) |
|
| Okej! Lättare reparationer som att byta bromsar och vanlig service osv klarar jag att göra i mitt garage. Men det är trångt och verktygs fattigt. Nån av Er som har erfarenhet av glapp i styrsnäckan? svårt att åtgärda? | |
|
Största kostnaden som jag hade på min -94 var försäkringen, trots hus med garage, hemförsäkring mm. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
| Det här med försäkringar, det verkar ha gått troll i att helförsäkra gamla och billiga bilar. Någonstans går en brytpunkt där det inte är lönt, sätt av de pengarna på ett konto och jag lovar att bara någon procent av er behöver använda pengarna. | |
|
Objektet jag brukar för tillfället, köptes hösten 2008: Fåägd med normalservice historik: Brukad drygt 2000mil *Soppapump (Skroten 500:-) *Vattenpump (Meknomen ~700:-) *Slavcylinder (500:- /delar + 2500:- /arbete) Missöde! *Bromskivor / belägg (2000:-) *Bränsleslangar (100:-) *Olja / filter (400:-) *Tändstift (500:-) *Generator Mesta e väll typiska 25000mils saker. Andra E34 / E30 /E39 har haft kostnader runt 4000 - 2000 / år. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Tack så mycket för svar. Ja försäkringen är lite sur faktiskt, blir max halvförsäkring. Lönar sig inte att betala halva bilens värde varje år i försäkring. Och när bilarna är 15-20 år gamla så är det självklart att vad som helst kan säga upp sig när som helst. Vi får se om jag hittar på ett lämpligt objekt :-) |
|
|
Köpte en 94 525 touring innan jul för 10k, gått 26500, men riktigt fin i inredning å lack, Fel som var då: Stötdämpare fram båda sidor läckage, tvärgående bromsrör bak rost skadat, handbroms otillräcklig verkan, avgasvärden felaktiga. Köpte då nya gastrycks dämpare å fjädrar runt om (60/20) från amotek, 3680:- samt nya gemonslagsgummin från feltema 200:- ska byta bromsrör, ca 50:- för röret Spänna handbroms 0:- Motorvärmare från feltema, Julklapp :P 0:- tanka e85 å få den genom bes, sen forska vidare i avgasvärdena ?:- Gör dock allting själv å spar därmed massa pengar på det viset, Men ändå, en grymt bra bil för knappt 15k är ju inte illa :D Sen tillkommer ju ev, oljebyte å sådana saker, men är ju som på vilken bil som helst. Försäkringen. Halv, 23år, Leksand ca 5600/år :( E30 325 Cabrio -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.