AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.249

Knepigt fel på 740 gle

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Har en volvo 740 gle insprutning års 88 som vinterbil
Bilen startar alltid när den är kall, men ibland när jag stänger av bilen en kortare stund så blir den omöjlig att starta, går bara runt på startmotorn utan att tända...
Skjuter jag i den startgas då så hoppar den igång och går som vanligt, knepigt fel..

Provar att fråga det kunniga folket här på autopower, volvo forumet verkar rent av vara stendött :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Någon tempgivare till insprutningen som "djävlas" låter det som på din nuvarande beskrivning..
Får lite för lite soppa initialt..

OBS! Inget 100% svar jag vet, men om motorn "snurrar igång" med lite hjälp av startgas så är det ju mest troligt på "bränslesidan" felet ligger...Ja, det är ju självklart kanske, men men..

Men jag vet ju inte, har tyvärr inte mycket koll på gamla Volvosars insprutningssystem osv :/
Ok, kanske ett helt värdelöst svar, men ett svar iaf :)

Mvh Janne.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
om jag inte har fel så hade min far samma problem med sin volvo 745, och det var antingen bensin pumpen som blev varm efter ett litet tag och slutade fungera, eller så måste du byta bensin filter, för då är det så fullt med skit, så när bilen har varit igång, dä täpps det till och sen när trycket sjunker då lägger sig smutsen ner och bensin kan sippra igenom, mvh Roger

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...jag brukar alltid(nåja) försöka skriva att man bör göra en service på sin vagn om man inte vet av att den grundligt servats för inte allt för länge sedan.
Man kan slippa(eller bli av med)mycket "småproblem" när man gjort en dylik..
Dvs stift, filter osv..

Det svaret torde nog passa in här också...

Sedan om det hjälper just din vagn återstår att se, men om man läser "theraphosas" erfarenhet på Volvosidan så kanske det är idé att göra detta innan man börjar "skruva" med allt möjligt och omöjligt..

Mvh Janne.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Jag har läst mig fram till en del på nätet, det som nämns som troliga felkomponenter är
Bensinpumpsrelä
spridarrelä
hallgivare
kallstartsventil
tempgivare
osv...
En sak är säker iaf och det är att delarna till dessa gamla volvon är inte billiga, helt sjuka priser på mekonomen, är nog jämförbara med delarna till m3an.
Bensinförbrukningen är oxå högre, och då är det 113hk i volvon :)

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
har du kollat på laga.se?? dom har rätt bra priser, du kan kanske få det billigare där??

Ett vanligt problem när bilen var äldre var att bilen kunde dö helt plötsligt och inte ville starta igen väntade man en stund så startade den och man kunde köra lite till.

Det var lödningarna i bränslepumpsrelät som släppte av värmen och skapade glappkontakt, därför fungerarde det sedan när det fått svalna.

Prova att byta relä eller löda om.
www.skruvat.se

köp på volvo det är billigare än mekonomen, volvo har ju niceprice på 200 700 och 900 serien.

Mekonomens priser är ett skämt.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Det kan vara pumpen i tanken som haverarat,för det finns 2st pumpar på 740.in är förpumpen trasig så är det bara lättstartad kall
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
glömde att är den hackig även innan den kommit in på röda fältet på tank mätaren så är det pumpen i tanken,jag har en 86:as GLE som hade samma fel
Om bränslefiltret är tilltäpps så får pumpen jobba så byt det samtidigt.
Is
468
Ismo
735iA -87
Mekaniskt insprut?

Kolla jordningen, rost är trevligt i 88orna, när bilen är kall så har kontakterna "krympt" på plats och varm så har det släppt lite.. fast vette fan, låter mer som skiten jag drogs med, tempgivaren under insuget hade knäckts.

Kolla även alla gummislangar, jag skrota min 88ans GLE när jag inte fick igång bilen som det skulle, tog delar av bilen och när bakaxel, låda mm var nere så såg jag att en slang var sliten på undersidan.

Nu sitter jag och kör med en klen 745GL
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Bränslepumpsrelät! Så många som man sålde när man jobbade på Bilia...

Finns på biltema:

Länk

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Går bilen att starta när den är kall då ifall bränslepumpsrelät är dåligt?
Ja det brukar den göra då lödningar släpper när den blir varm och motorn stannar eller blir svårstartad.

Det är därför den startar igen efter 20 min när den fått svalna och lödningarna dragit ihop sig.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Är det reläet som sitter bakom säkringarna i kupen?
Is
468
Ismo
735iA -87
Yep, en vit rätt så ögonfallande, tror den är lite till vänster.

Min relä var som en tids ur, 40min prick och bilen stannade... jag pucka på inredningen och skiten starta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
O ja, säkerligen reläet bakom askkoppen. Min far hade en 740 -88 förr som hade exakt samma symptom. När reläet kallnat lite lagom gick det att starta igen.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Sitter bakom askkoppen ja, ser ut som på bilden...

Länk

Som sagt, biltema! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.