AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.696

318 -89 vägrar starta

Sida 1 av 2
skulle köra hem från jobb , sätter mig o vrider runt nyckeln, den
tänder till i ca 2 sek men dör o baktänder och dör o håller på så ett bra tag.
sen starta den så jag kör hem o bilen går som den ska hela vägen hem.
Men när jag ska ta bilen igen så e den höd..
den går runt normalt men händer inget mer än så. har bytat fördelarlock samt rotor men fortf samma fel..

någon som kan hjälpa mig med tips på vad som kan vara fel?

tack på förhand!

God fortsättning på er alla!

mvh
Krippe
Le
34
Lefty
420i -20
Hej!
Kollat att det finns gnista och att du har bränsletryck?
Tänkbara felkällor skulle kunna vara bränslepump, tändspole eller tändslutsteg om det finns...
Ef
109
Efling
325 -91
Jag hoppas verkligen du inte kommer få gå igenom samma skit som jag gjort senaste veckorna med min e30. Börja med att kolla om bilen startar kall eller om den bara bråkar med dig när du kört den varm och ska starta igen.

Ska hjälpa dig så gott jag kan för denna pina skulle jag inte önska min värsta fiende =p
har tyvärr inte kunnat (lr hunnit) kolla om det kommer ngn gnista lr soppan.

Efling.. bilen är kall nu så vet inte hur den skulle bete sig om den startat o blivit varm.. den va kall då jag skulle köra hem från jobb då den börja strula först.. men sen gick den som den skulle hela vägen hem utan konstigheter.. sen dagen efter när jag skulle ta bilen så går den bara runt utan att ens tända till.. det jag gjort e o byta fördelarlock samt rotor då det hade sett sina bästa dagar.. men dock utan någon skillnad..
okey.. jag får ta o testa d imorgon.. har ingenstans o mecka så :( o mörkare än i graven nu.. tack för tipsen

Le
34
Lefty
420i -20
En grej som det kanske kan vara värt att börja med är bränslepumpsreläet.
-Kolla begagnatguiden för E30 här på Autopower.
okey tack för tipset lefty.. vart sitter relät till bp?
vet dom relän som sitter framför förarplatsen i motorrummet.. men står ingenstans vilket som e till vad
Le
34
Lefty
420i -20
-Lite osäker, men kanske här: Länk

Det är visserligen en 325:a men det kanske sitter på samma ställe på din också.
bytte tändspole stift o luftfilter på bilen igår och den starta utan problem.. körde till en sväng och bilen gick perfekt.. nu har bilen stått hela dagen idag och nu när jag skulle ta den igen så har den samma symtom som förut..
går runt men tänder inte alls..

det som är bytt nu är:
luftfilter, tändspole,stift,fördelarlock,rotor plus oljan :P

det luktar bensin så jag antar den får soppa iaf..

någon som har ngt nytt tips lr råd?
Ef
109
Efling
325 -91
Prova att starta den, ta ur något stift (eller alla) och konstatera om det är blött eller inte så du vet om soppan kommer fram. Sen när du ändå har dom ute så kan du kolla så dom får rejäl gnista.

Lika bra att kolla ordentligt och inte bara tro att den får soppa för att de luktar som det.

Lycka till!
ska testa d igen..

men det verkar skumt att den starta utan problem igår för att sen återgå till detta igen.. men ska ut o kolla i mörkret igen
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Byt de tre reläen som sitter framför förarplatsen bakom det svarta plastlockat, finns många som fått ordning på liknande problem som du genom att byta dem.
woho :)

fick ordning på bilen idag.. va dålig jord och dålig kontakt till spolen.. så nu funkar bilen än så länge iaf :P

Tack för alla tips !

ha en bra dag!
Ef
109
Efling
325 -91
Vart fixade du jordningen?
det sitter en jord på grenrörets sida den va knäckt i kabelhöljet så den byta jag.. o när jag ändå va igång o halvt nerfrusen så rengjorde jag samtliga jordpunkter jag kunde hitta.. bara tog loss sladdarna o slipade rent med sandpapper och sen på med dom igen.. alla sladdar som hade skador efter årens gång snygga jag till och på med krympslang och det verka funka .:)

så nu har jag bara problem med alla mätarna utom tank o temp :(
Ef
109
Efling
325 -91
Skumt att du har problem med mätarna för de slutade fungera på min bil med när den inte ville starta. Får nog bli att åka ut och leta upp alla jord kablar när de blir lite mildare temperaturer ute.

Skriv gärna om du hittar felet till mätarna!
haha ja d va jue skumt :S men bör väll inte vara ngt större.. testar kolla sladdar först innan jag byter ut ngt.. det sitter tydligen en jord till mätarna vid rattstången.. testa kolla den med på din :)

har haft nere hela mätarhuset o kollat om d e ngt kontaktfel men hittar ingenting.. fanns en lödning som släppt men hjälpte inte o löda om..
och si-batterierna kan d inte vara för tidigare ägare har tydligen tagit bort dom helt.. och mätarna funka kanon ett bra tag i min ägo..
Skit också.. tydligen var det inte jordfel som orsakade problemen..
skulle ta bilen idag och den är precis som tidigare.. går runt men utan att tända till..

kan man mäta reä på ngt sätt? lr e d lättare att mäta på sladdarna till soppapumpen ?

fan börjar bli lagom trött på bilen nu.. 10- och stå o rota med massa skit :(
Le
34
Lefty
420i -20
Sladdarna till pumpen borde vara ett säkert kort, kanske lite bökigt dock att komma åt bara.
Kanske enklare att börja med att plocka ur reläet och testa det löst.
Brukar finnas ett litet kopplingsschema på kåpan på sånna där,
som talar om hur det är kopplat. På me' 12V över spolen och kolla så att du får kortslutning över de relä-kontakter som skall kortsluta då.
Ef
109
Efling
325 -91
Tråkigt att det inte blev bättre med bilen. Har inte kommit längre i min felsökning eftersom det är -25 grader här. Då stannar jag faktiskt hellre inne än att skruva med bilen ;)

Om du har 200 spänn till övers så kan du byta tempsensorn, kostar 188:- på mekonomen. Den blå kontakten vid termostaten.
ajdå kan förstå dig.. o vi har endast 10- här.. saknar sommaren redan :P

aha kan det va den som felar? visar d sig inte på ngt annat sätt? typ tempmätaren lr så? isf ska jag testa byta den men då tänker jag först få iväg bilen till ett garage ngnstans :P

tack för tipset:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.