|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny här och även ny med BMW. Har köpt mig en svensksåld 323i coupe -98 och är redan stolt ägare. Dock har jag lite funderingar över den.. Fick bilen till ett riktigt bra pris då säljaren skulle byta in den på firma 3 dagar efter att annonsen kom ut. Misstänkte att det skulle finnas bekymmer med bilen då priset var riktigt lågt från början och jag lyckades pruta ner bilen 4 lappar till. Hittils har jag märkt att urtrampningslagret är slitet, dock fick jag bekräftat av min bror (gammal mekaniker) att det skulle hålla många mil till. Problem nr 2 är att vänster skiva fram antagligen är skev (pulserar och drar något åt vänster). Säljaren har bytt skivor runt om och detta ser man tydligt då dom är riktigt fina. Säljaren nämnde att beläggen var slitna och behöver bytas om några hundra mil.. Tycker väl att man byter dom i samband med skivorna? Kan dåliga belägg ha orsakat att skivan slagit sig? Sen har jag lite generella frågor med.. Upplever att gaspedalen är riktigt trög, antar att den ska vara lite styv då det är en sportbil men det blir ju lite jobbigt för foten längre sträckor. Finns det något bra enkelt alternativ att kolla om larmet funkar som det ska? =) Tack på förhand! Mvh Peter Sound of perseverance | |
|
Trög pedal kan kanske vara gaspedalwiren som behöver smörjas, kan även vara ifall den "knirrar" lite, inte 100%. Beläggen borde man väl ha bytt i samband med byte av skivor om de är slitna. Låter bara som en snålbesparing som gör mer ont än gott. Jag trodde mina skivor var skeva, men när jag bytte stabilisatorstag så blev det hela plötsligt mkt bättre. Du har inte tillgång till verktyg så du kan kika närmre på det? |
|
|
Ang pedalen så hörs inget gnissel, känner heller inga ojämnheter eller hack. Får kolla stabilisatorstaget innan ev köp av ny bromsskiva, tack för tipset! Mvh Peter Sound of perseverance |
|
Roffa1 |
När man byter bromsskivor är det nödvändigt att noggrant rengöra navets anliggningsyta. Det får ej finnas minsta rost eller gruskorn emellan nav o skiva, då detta omg skapar obalans. Att bilen drar till vänster vid inbromsning beror förmodligen på att något bromsok kärvar. Plocka isär båda främre bromsoken och renovera dem så försvinner nog problemet. Ev, finns det billiga utbytesok hos Mekonomen eller Biltema. Efter några mils körning (med mkt inbromsningar) kan du känna efter på samtliga fälgar/bromsskiva om någon av dem är hetare än de övriga, iså fall ligger bromsen på där. Som någon redan påpekat..så är det även en god ide' att kolla upp samtliga stag i framvagnen. |
|
Tack för era svar! Får riva ner å kolla över ok, skivor, stag och backar så jag får lite klarhet i eländet. Ingen som har tips ang larmkoll? Mvh Peter Sound of perseverance |
|
| Ett enkelt sätt att testa (som jag av misstag gjort en gång), lås bilen med fjärren, lås upp bakluckan med nyckeln, då tjöt det på min 328 iaf. | |
|
Kalas, får testa det! Mvh Sound of perseverance |
|
|
Någon här som vet hur man kan få tag i info ang komponenter på sin bil. Som jag har förstått det hela så finns M52 motorn (läst att det är den som sitter i 323 och 328) med antingen vanos eller kamkedja och jag skulle vilja veta vad som sitter i min bil då jag inte kollade upp det innan köpet och inte fått hem pappren på bilen ännu. Sedan har jag även läst att 323:an har mer klös i motorn än vad som står i pappren, stämmer detta? Har läst allt jag hittat här inne ang 323 e36 men jag vill veta mer.. =) Sitter ju ett trevligt ljudpaket (massa högtalare) i bilen så jag antar att jag ev har stora ljudpaketet men är inte säker på det heller så om det gick att få reda på vad just min bil har, alt vad de olika utförandena är så hade det vart kalas! Mvh Peter Sound of perseverance |
|
|
Du har kamkedja i din vagn likaså enkelvanos, dvs steglös variabel insugskamaxel... BMW slutade totalt med kamrem 1994 om jag inte nu i all hast missminner mig.. Mvh Janne. |
|
|
Aha, fick för mig att det var antingen eller som gällde men då är jag med! =) Mvh Sound of perseverance |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.