|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte när de är gjort tidigare och det tycker jag man kan kosta på. Vet någon vad man ska ha för olja och vilken mängd för resp byte? | |
|
Växellådan skall ha 1,75L och differentialen skall ha 1,20L. Visserligen en 01 touring men bör vara samma. Vad oljan ska ha för spec vet jag inte. Mvh Emil |
|
|
Det är konstigt för på mekonomen så sa de att de var 1,9L i bakaxel men 2,3L i lådan. I bakaxeln var det Castrol SAF-XO 75/90 och i lådan Castrol SMX-S 75/85. Men jag såg nu att hasso använde castrol transmax 2 i lådan, är det nåt hel annat viscositet på den? Måste man använda just castrol eller går de lika bra med en 75/90 av något annat märke? Jag brukar köpa all olja av ett företag som heter hydraulteknik som har bra priser och oljor. |
|
| Rättelse: de sa att de var 1,0L i bakaxeln inte 1,9L. | |
|
Enligt Vin decoder så är det de volymerna, 1,75L och 1,20L. Mvh Emil |
|
|
kolla rektabeller nere till vänster. Länk Växellåda, manuell 6/1 · Volym : Volym 2,3 liter · Användning : Normal · Produkt : SMX-S 75W-85 Differential, bakre, med friktionsbroms · Volym : Volym 1 liter · Användning : Normal · Produkt : SAF-XJ 75W-140 |
|
| Enligt Bmw instruktionsbok ska de va 1.9L i bakaxeln och 1.75 i lådan. | |
| Växellådan ska ha ATF-olja och bakaxeln vanlig transmissionsolja 80w90 alt en anpassad för lamellbroms om du har det. | |
|
80W90 (mineral?) känns lite som stenålder ;) SAF-XJ 75-140 skulle jag ha tagit även om diffen inte är bromsad, Transmax Z eller SMX-S i lådan. Stephan735i kan säkerligen de rätta fyllmängderna? Mvh |
|
| Det rätta måtten står på castrol sida, går å kolla valvoline också om man vill ha en annan referens. | |
|
rob_t_j72: En öppen diff är stenålder ;) Bmw kräver inte annat så varför ta mer än nödvändigt, det är ju ingen finmekanik direkt. delorian: Så du tror mer på castrol än Bmw som tillverkat bilen? |
|
|
Eftersom vi har olika bud här så använde jag listan och ja jag tror på den den brukar stämma rätt bra. Sen har bmw inte alltid rätt, har lyckats komma hem med fel grejer, så bmw är inget helgon han bakom disken gjorde fel. Är man osäker så är det bara köpa 3 st enliters och lämna tilbaka resten. |
|
|
Jag tror jag går på de mått som hasso angav här ändå Länk alltså 1,2L i bakaxel och 1,8L i lådan. Det blir nog SAF-xj 75-140 eller motsvarande 75-140 jag hittar , även fast axeln inte är diffad, de är ju aldrig de på 540 e39 tyvärr =/ ev SAF-XO. Dessa värme/viscositetstal hur var de man tydde dom? Det enda jag funderar på är om man ska köra transmax Z eller smx-s till lådan men de kanske inte spelar någon roll? |
|
| har bytt nu och de var 1,2 bakaxeln och 1,8 i lådan :) jag vill tro att de går lite mjukare och växla nu eller så är de bara inbillning haha, känns härligt med fräsch olja iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.