|
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag skulle jag tvätta Semlan (528 e39 -98) och kom inte längre en till Fruängen åkte från Årsta när temp givaren gick i botten!! Stannade direkt och väntade tills hon svalnade, körde sedan sakta till GDS hallen och märkte att slangen till expansionskärlet var varmt (höger) och slangen som kommer ut ur kylarens (vänster) nedre sida var kall. Har bl.a. märkt tidigare att värmen i bilen inte varit helt 100% och att den kommer och går. Jag tvättade bilen och sedan gick bilen bra dvs. överhettades inte. Värme var som tidigare dvs. den kom och gick. Så snälla ni vad har jag råka ut för. Har termostaten gett upp, eller kan det vara en ispropp? Jag har undersökt kylarvätskans fryspunkt och den var i topp dvs. -40. BMW när Du kan köra bil… | |
|
Hej, du har antagligen luft i systemet. Finns tips under Gör-det-själv om hur det går till att lufta. Kolla under "byte vattenpump, e39"... Det finns även mkt att läsa om detta i forumet. (sök) //H |
|
|
Har man för mycket glycol i kylaren kan det få motsatt effekt. Du kan ha fått ispropp och samtidigt luft nu i systemet. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag kollade fryspunkten på vätskan i expansionskärlet eftersom samma sak hände mig. -42°C = frid & fröjd. Så körde jag ner en slang och tog vätska längre in i systemet. -19°C = WTF?!?! Så jag tappade ur en liter och fyllde på med ren glykol. Men kolla om det går att lufta, och blir det inte bättre kanske det kan vara idé att byta termostaten, kostar inte många kronor. ___ Min bil: Länk |
|
|
Om du inte har varit och pillat i kylsystem nyligen (då sannolikt luft) så tror jag att du har en kass vattenpump....kör inte med bilen innan den är fixad! MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.