|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E34 som bråkar järnet för mig nu. Jag får inte bort imman med fläkten. Jag har stora kliman med tom AC. Jag har bytt kupefilter, kollat fläkten, kollat efter läckage rengjort rutan och fläkten surrar för fullt och det kommer luft upp mot rutan. Det är svårt o säga om de är tillräckligt, kan inte jämföra med min 540 nu men de blåser på.. men imman försvinner inte? Speciellt framför föraren, det är bättre på passagerarsidan. Vad ska jag göra? Det är ju imma varje dag såhär års så det är rätt frustrerande. En kompis nämnde något om att kylarvattnet kunde läcka in i värmepaketet och då fungera som en luftfuktare :P Och det låter ju rimligt men bilen drar inget vatten, iallafall inte märkbart. | |
|
Att kylarvatten läcker IN i värmepaketet är nog rätt normalt om man vill ha värme i bilen. ;) Jag har problem med imma ibland också, trots inget läckage i värmepaketet och nybytt kupéfilter. Min slutsats är att det samlas stora kvantiteter snö i luftintagen under rutan (trillar ner genom dessa i mängder) och när motorn blir varm förångas detta och sugs in i kupén. Detta i trolig kombination med inte optimalt värmesystem orsakar problemet. Jag har haft det roligt några gånger denna vintern då jag, i -20C eller mer, kört in bilen i varmgarage. Fixat saker 2 timmar och sedan kört 1 mil till någon affär. Bilen är helt imfri då, inget vatten på mattorna, men MÄNGDER med töande snö nere under ventilationsintagen, som man inte kommer åt på något bra sätt. När jag då kommit ut efter en timme, så är bilens rutor fullständigt igenisade runt om. Brukar ta 10min skrapande innan man kan åka därifrån på ett säkert sätt. Då talar vi om kyla/is så att 2000W kupevärmare inte kan tina rutorna på insidan ens efter flera timmar. Bakrutevärmaren ger möjligen 2-3mm rent vid var slinga efter max körtid. I fortsättningen ska jag testa att spola varmvatten ner i ventilationgallret innan färd från varmgarage om möjligt, så att all snö garanterat är borta. ACn löser problemet helt när det är över några plusgrader, men tyvärr har vi ju en kall vinter. Dock bör ju imman försvinna efter max 10-15min färd om du maxar värmen och endast har luft till övre uttagen (gör det hos mig iaf). Du har inte igensatta värmeventiler som kärvar och inte ger max värme på förarsidan? Hur känns luften? Som du nämnde kan dock ett läckande värmepaket också ge de problemen du har. Lycka till! |
|
|
Hej! Har ingen erfarenhet av just den här modellen - men det kan inte vara så att värmeanläggningen bara går på "recirkulation" p.g.a. kärvande spjäll eller felfunktion hos klimapanelen? Isf blir det ju "häftigt immigt" p.g.a. hög luftfuktighet. Mvh/Saij |
|
| Länk nr6 kan länga en smula och orsaka imma, och det kan räcka med en minimal länga för att gara imma nu när det är kallt. min sprack på 93an och orsakade imma även varma sommardagat tillslut. den är mycker svår att komma åt, du fär riva nästan hela mittkonsollen och öppna upp värmepaketet innefrån cupén, kan nästan garantera att det är nr6 eller om du har tur nån an nr9, kommer inte ihåg vad nr6 kosta men ca 500kr + en helkväll i garaget =) | |
| LÄCKA ska det stå inte länga... e lite trött i kåpan tror jag =P vm i stavfel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.