AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.706

Lyckas inte montera orginal stänkskydd fram E36

Efter ett par timmars slit gav jag upp. Skruven i nederkant, samma som håller innerskärmarna, är ju lätt att få dit, men de tre fjädrarna/clipsen som ska sitta mot skärmkanten är värre. Hur gör man?

När clipsen/fjädrarna sitter i "läge" ska de pressa ihop stänkskyddet mot skärmens invikta plåtkant, men när jag måttar med clipsen/fjädrarna mot skärmkanten (utan stänkskyddet på plats) ser det ut som att skärmens invikta kant skulle behöva vara 8-10 mm för att det ska fungera, men kanten är bara ca 5 mm. Är det någon här som har lyckats?
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Det är bara att vålda... Stänkskärmar på en E36 är ett J***************************************** rappel att montera.
Jag höll också på i flera timmar och försökte få dit stänkskydden. Till slut så satt jag dit dom med två små fina skruvar som jag drog igenom stänkskyddet och in i innerskärmen. Stänkskydden sitter väldigt bra än idag.
Jag var inne på att jag fått fel grejjer, att jag inte kan pressa clipsen/fjädrarna mer "på plats" utan att trycka dem genom skärmens plåt.

<a href="Länk finns en bild där jag markerat vart clipsen ska fästa</a>. Lämplig teknik eller verktyg för att få clipsen/fjädrarna på plats? Mer våld vågar jag inte använda.
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Mer våld, har bara använt BMWs egna medföljande delar och fått dit dom, de funkar inte helt som man tror men det är styrka och våld som gäller.
Ok, mer våld eller skruvar då. Fästena för stänkskydden verkar vara en efterhandskonstruktion. Jag tror det krävs både våld och rätt "knyck".

Jag ska försöka hitta en enkel lösning eftersom jag regelbundet demonterar innerskärmarna för att göra rent och spruta rostskyddsmedel.

Tack för era svar!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En liten skopa teknik och ett rejält mått våld i rätt riktning så sitter de på min cab.
Kan glädja dig med att om du tappar något enstaka clips så kostar den enstaka kronor att köpa nya hos BMW.

Inte den snyggaste delen av min cab, de där stänkskydden, men hellre det än att byta en framskärm med rosthål i till.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
586
wdac
325i -05
bra fult men de behövs då lacken ofta släpper där, vart köper ni dessa någonstans å hur mycket kostar dem ca??

vill också montera stänkskärmar på nästa bil jag köper.
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Köper dem på bmw afären. tror det kosttar typ 500ing runt om.

Monterade ibak på min. Fattade inte hur de där clipsen skulle sitta så skruvade dit dem istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.