AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.128

ABS-modul eller bara givaren.

Ras.mus
Har haft ett litet problem med ABS och ASC nu ett tag. Det visar sig som att när jag bromsar normalt på en torr väg så hackar ABS-en (utan att jag bromsar för hårt alltså eller att det är halt). Dessutom så stryps motorn lite när jag gasar på.

Det verkar alltså som om ABS/ASC antingen "tror" att hjulen står still eller snurrar olika fort. Dessutom fungerar inte hastighetsmätaren ibland utan den står på 0 när jag kör. Har läst lite om ABS-moduler som krånglar MEN jag tycker detta verkar som en givare med glapp i kablarna eftersom även hastighetsmätaren påverkas. Några idéer?

Vet någon VILKEN givare som ger hastigheten till hastighetsmätaren? Om det bara är EN så vet jag vilken jag ska börja på, inte så kul att mecka med alla hjulen i kylan nu på vintern!
Is
468
Ismo
735iA -87
Hastighets givaren sitter väl i växellådan?
Och vad jag har för mig är att växellådan kan strula lite med motorstyrningen också... Så kanske glappar kontakten till lådan?

Tyvärr ingen expert, men lite idér kan jag komma med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vänster bak är normalt till Hastighetsgivaren

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
på e32 750 sitter hast givarebn på bakaxeln, tror det samma på e38.men den ska inte påverka de fel som du har annat än att mätaren inte fungerar!tror på abs sensor bak. haft liknande fel på en 90a bytte alla abs givare sen fungera det som det skulle igen,det va allt va jag vet,lycka till
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Börja med felkodsavläsning, tror att det är givaren vänster bak som ger hastighetsinfo?

Köp enbart ABS-prylar från BMW, många har fått mer problem med kopior.

Mvh
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jag VET att det är vänster bakhjulsgivare till ABS:en som går till hastighetsmätaren.
Den kostar runt 900:-, du kan få den hemskickad.
Tar ca: 15 minuter att byta och då är det största problemet att lossa hjulbultarna.

/S
Ras.mus
Nice! Då blir det att kontrollera kontakten på vänster bak först och se om den är ärgad, misstänker starkt det i samband med vinterns saltning av vägarna.

Tack alla för så snabba svar!
Ras.mus
En fråga till förresten, tittade in om skroten idag för att se hur saker o ting satt. Försökte få loss ett par givare från bilar men de satt som berget!! Hur får ni loss en gammal sensor utan att den pajar? Den sitter med en insex-skruv bara, sen är den väl instucken bara. Eller är den gängad in på något vis?

Hade ju smakat fint med en begagnad givare från skroten att testa lite med men jag fick inte loss någon hel!
me
161
merza
750ia-95
Köp en ny!
Och borra ut skiten som sitter där!
(lite pill, ta det nätt)
Lycka till !
Ras.mus
När jag borrar ut den gamla, riskerar jag att borra för djupt och borra in i något? Vad sitter bakom?
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Givarkransen sitter bakom, så måste du borra (fräs med en "Dremel"), så ha en dammsugare tillhands, så du inte får ned skiten i kuggarna och sabbar givarkransen.
Förbered med o rengöra och så så går det nog ganska smärtfritt att få loss den.

Lycka till som sagt!

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Undrar om det inte är fördel nu när det är svinkallt ute, så godset den sitter i är lite mindre (hålet större)?

/S
Ras.mus
Har haft loss kontakten nu och rengjort lite. Plastlådan den låg i var full av grus och smuts så förhoppningsvis hjälpte det. Kontakterna såg iofs rena och fina ut inuti så risken är att det behövs bytas givaren i alla fall.

Någon som vet någon bra och prisvärd meckare i helsingborg-landskrona-lund området som fixar sånt här bra?

Körde en liten carsoft-felsökning. Fick ett par felmeddelande, vet inte vilka som är nya eller som kan vara följdfel. Någon som vet vad de betyder?

4. ABS-Ventilfehler Od. Drehzahlfühlerfehler hinten links

64. Kontinuerliche Kontrolle dank sei undefinierte Signal Interferenz

33. Drehzahlgeber vorn links 5E38/E39) oder vorn rechts (E46) fehlerhaft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.