AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.483

525 tds 94 touring 31`mil BRÄNSLEFÖRBRUKNING?

mi
10
miob
520d 2017 M-sport
Hur mycket ska en 525 tds touring dra i diesel vid blandad körning min har gått 31´ mil o drar ca 1 liter per mil o tycker det är mycket
Vad drar din???????
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Min BMW 528ia-97 drar blandad körning på en full tank exakt 0,97 l/m
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Miob. Det låter lite mycket. Är pumpen ompackad någon gång? Eller har du kamm och pumpinställning justerad någon gång ( Kammkedjan töjer ut sig efter alla mil och då ändras dessa inställningar). Att ha ordning på dessa saker säkerhetsställer att motorn går optimalt och det gagnar bränsleförbrukning och prestanda. Min bil tar runt 0,75 - 0,8 och jag har ganska tung högerfot.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Mankan
Min Tds -93 drar 0,82.Jag kör mycket i stadstrafik.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Min drar över litern, trots kam- och pumpjustering..
Börjar misstänka läckage i intercoolern, eller kanske tät katalysator..
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Min drar väldigt lite tror jag.. efter sett andra svaren. jag ligger mellan 0,63 och 0,70 och tycker inte jag kör "snällt" (gillar känna när det drar lite), dock inte så väldigt fort särskilt ofta (även om bilen lockar...). Mätningarna är manuella, dvs jag för bok på tankningar och mil så det är relativt exakt. Bilen är även utrustad med ett KCR-chip.

Däremot har jag en kompis med automatare som kör på runt 1 l/mil. Det verkar inte helt ovanlig även om jag tycker också tycker det verkar mycket... (inget chip i den).

En skillnad kan jag säga, och det är att hans inte går jämt på tomgång vilket min gör, kanske pump och kamjustering får den att gå jämnare, vad vet jag...

Always Diesel
su
23
surr
525tds 1992
Det ser ut som om vi som har automat har mye høyere forbruk.Min bruker 0.85-0.9 pen kjøring.Det virker som om motoren ofte går på høyt turtall og girer slik at den lett er oppe i 3000 omd selv ved svak oppoverbakke.Jeg tror dette er helt feil og fører til høyt forbruk.Er det noen som tror på dette?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Min fars 525TDS Touring -96 drar absolut högst 0,8 L/mil, men nästan alltid runt 0,7 L/mil. Vi har båda ganska tung högerfot :-) Kanske du har fått lite dålig kompression i din motor. Har hört att det är vanligt bland äldre 525TDS:ar...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Väcker denna tråden lite...

Har en 91:a touring tds som drar mellan 1-2 liter milen. Kör man den sjukt snålt så går den som billigast på 1 liter/mil... Bilen har gårr 33' mil...

Enligt förra ägaren (som iof va en ljugande idiot) så skall pumpen va renoverad på nått fancy ställe i Ängelholmstrakten. Kan d va så att d e justeringar som behövs göras för att den ska gå snålare?

Håller i skrivande stund på att kolla om min förpump e kass oxo... men om den e trasig så borde väl bilen bara dra mindre sopp lr?!

Väääldigt tacksam för svar samt erfarenheter.

//Anders.
kör en 525tds.. nyligen ompackad pump.. där meken lyckades ställa ner pumpen lite.. knackar på tomgång men går mycket snålt enligt ekonomimätare.. innan pumprenovering kunde jag köra på 0.6 landsväg.. defensivt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.