|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har hela livet varit Volvo-freak, men nu när körkortet närmar sig med stormsteg vete sjuttsingen om jag inte är sugen på en BMW. De är ju faktiskt inte så jäkla dyra (hrm...). Vad jag hade tänkt mig är en E36, och enligt min plånbok en av de tidigare årgångarna. Minimum har jag satt som en 318, men en 320 skulle inte sitta fel (för att inte tala om en 325...) Om man kollar på E36:or (gärna med luftkonditionering/klimatanläggning) runt 60-70 000-strecket så får man inte så mycket mer än en 92-93 med rätt många mil (om man samtidigt vill ha lite utrustning och lite fräcka fälgar osv...). Min främsta tanke är väl att det är efter 10-15 000 mil som det börjar bli dyrt med reparationer? Och vad är det då som går sönder, samt vad kostar det? Kan tänka mig att det inte är Volvo 240-priser vi snackar om, men förhoppningsvis ej heller Porsche-priser(?). Sedan har vi detta med försäkring också. Kan tänka mig att man får håva upp med rejäla slantar för att försäkra exempelvis en BMW 320 coupe -92 i åldern 18-20år? Någon som föresten har någon aning om vad det istället skulle kosta om en 50-åring med full bonus skulle försäkra den istället? MVH Jonas | |
|
Tjena! Min 325i -92 står på farsan, full bonus och det kostar 3300kr året fullförsäkrat, dock bara 1000mil, måste ändra det........... Sånt som kan paja är tex, spindelleder, bussningar i bakvagn, lambda, skeva bromskivor, tändspolar.... Och det är inte så fruktansvärt dyrt att laga heller, det värsta är väll alla inspektioner som suger i plånboken, men det är ju ett nödvändigt ont........ Mvh Patrik 325i -92 |
|
percy |
Har en 318is coupé -92 (till salu). Den har gått 16000 mil nu och har fortfarande inte lagt ut några större kostnader ännu.Bara nya skivor+backar plus lite smågrejor. Som föregående inlägg så är det inspektionerna som kostar.Men det beror oxå på hur man sköter bilen och hur tidugare ägare skött bilen.Även min bil står på fassan.Den kostar 2900/helår med helförsäkring.Det ligger väl på samma med 320/325. Är du intresserad av bilen hör av dig!! lycka till /P |
|
Hej och välkommen upp ur Volvoträsket. Jag körde tidigare en 320 -94, och har också haft en 318 (har i dag en 330 Coupé). Lite att tänka på: vill du ha en motor som motsvarar E36:ans fantastiska vägegenskaper - välj en 325, även om den är lite dyrare i inköp och drift än 320. 320 är komfortalternativet - skön sexa men inte tokprestanda - 318 räcker som vardagsbil, men jag tycker inte att den fyrcylindriga motorn motsvarar vad man ska kräva av en BMW. Välj efter tycke, smak och plånbok! Det som kostar är dels inspektioner (service), bromsar och hjulupphängningar och kanske AC på äldre bilar (kan bli dyyyrt). Däremot bör motor och växellåda hålla förutsatt att bilen skötts rätt och körts vettigt. BMW är dyrare i drift än många vanliga bilar, men så fasansfullt kostsamt som det var förr är det inte längre. Försök hitta en mindre verkstad som kan märket och som du kan lita på. Mitt råd är följande: Lägg mycket tid på att hitta rätt bil (det ska ju kännas rätt också!), titta på många ex så du lär dig se skillnad på pärlor och råttbon. Var misstänksam mot allt som verkar "för bra" (det är det oftast), kräv och granska dokumentation och gör M-test eller diagnos hos bilprovningen. Slå till när du hittar en bil du verkligen vill ha som klarar kollen. Du kommer inte att bli besviken. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.