AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.423

Vill köpa BMW 530 Diesel eller bensin?

Hej jag funderar att köpa en BMW 530 men jag undrar lite vad ni tipsar diesel eller bensin?
Hur är det att repparera Diesel eller Bensin vad skiljer, vem är dyr att laga?
Är det stor skillnad på att repparera dom olika någon som har koll?
Jag räknade lite på konsumentverkets hem sida om kostnader för drivmedel och skatt vad som är lönsamt så jag vet lite om det, är det någon som vet mer säkert hur långt man ska köra med en diesel för det ska löna sig?
Glömde skriva att jag pratar om E60 eller E61 modellen. Ca 2005 modell
Kanske Mugge kan hjälpa dig med sitt script. Länk

Detta ämne har debatterats flititgt tidigare. Finns mycket att läsa om du söker.
En till Länk
Ja det var endel, men om pris på något motor allternativ är dyrare att laga än det andra såg jag inget om. Kanske diesel är dyrare att laga eller köpa reservdelar till?
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Kan knappast vara märkbar skillnad då du bör ha i princip samma serviceintervall, samma filter, olja, inga kamremmar osv osv. Visst du har en dyr turbo som kan pajja i dieseln men sannolikheten att den skär bör vara lika liten som att ngt annat dyrt rasar på bensinaren och du har ett partikelfilter som byts/rengörs var 20 tusende mil så det gör väl en knapp spänn milen till dieselns nackdel men å andra sidan kan man kanske köra lite längre mellan serviceintervallen eftersom den varvar mindre, vad vet jag. Skillnaden är marginell ivf. Reservdelsmässigt är det ju slitdelar som går och det är samma lika till båda.

Kommer kränga min gråa E61 inom ett par månader så utifall ngn sådan finns bland dina tilltänkta objekt kan du PMa för mer info.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Räknade på just detta när jag funderade på om det skulle bli en 530d eller 530i när jag köpte bil 2007. (LCI)

Dieseln är något dyrare i underhåll och i försäkring samt betydligt dyrare i skatt. Det som är avgörande är hur långt du kör per år - räkna med att du behöver komma upp i ca >2.000 mil per år för att få riktig ekonomiskt nytta av dieseln.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.