AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.369

m20b25 med m54b30 vev

Har läst mig till att det går att använda veven från en m54b30 i m20-motorerna om man bara använder en hylsa från ppf till veven. Men alla ombyggnader jag har läst om är turbobyggen och samtliga kör med häftigare kolvar och stakar (smidda grejer). Det jag undrar är om det går att köra med 3,0-litersveven, orginal m20b25-kolvar och några andra bmw stakar för att få en komp som ligger runt 10:1. Även m52b28-veven är ett (förmodligen billigare) alternativ. Någon här som har koll på dessa prylar?

Mvh
/Niklas
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Hej!
tror att du måste köra med special kolvar alt. om m54b30 kolvarna passar, vet inte vad det är för diameter på dom, är det rätt så måste du göra nya ventilurtag i dom så dom passar m20.

kör man med m52b28 veven går det bra med orginal kolvarna till din m20 om du använder m20b20 stakarna, då blir det rätt.
Känns som det får bli m52b28-veven. Tanken är mycket sug hästar för billig peng :) Ska kolla upp vad det är för diameter på m54b30-kolvarna men jag tror att de har större diameter. Tack för svaret :) Fler som har några ideer?
m54b30 kolvarna ska he samma borr (84) som t.ex m20b25 och m52b25. Sen hur det är med komphöjd osv har jag ingen aning om.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
okej men då bör det funka med B30 kolvar om man får nya ventilutag gjorda i dom. fast du kan åka på att göra om förbränningsutrymmena i toppen också. är inte helt 100.. men dina orginal kolvar ser ju lite speciella ut.

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Länk

där kör dom ju med 130mm stakar... vet inte hur det ser ut med kolvarna...

håller själv på och bygger om lite... har en M52B28 vev liggandes som jag tänkte smacka i och köra med ett komp på runt 9,5:1 fast med turbo :D
så skriv gärna om du kommer på något eller om du ska en special beställning så kan man köpa dubbelt = billigare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.