|
|
|
|---|---|
|
Bestämt mig för att byta ut dom dubbfria på min 325xi, dom håller inte måttet. 17" är ju tämligen givet, då det är en xi. Orginal sitter 225/45-17 på dom aktuella Advantage-fälgarna. Ska man gå på dubbdäck i den dimensionen, eller ska man välja den mer vintermässiga 205/50-17? Denna dimension satt enligt BMW på samma fälgar på cabrio-versionen. Sex på alla fyra, roligast så! | |
|
Jag kör med 225/45-17 och det funkar utmärkt. |
|
| Kör på Michelin, dubbade 225/45/17 utmärkt grepp på isiga vintervägar. | |
|
Upptäckte ganska direkt att 205/50-17 är en udda dimension, och därmed betydligt dyrare än 225/45-17 som är en ganska vanlig orginaldimension med 17"-fälgar även på andra märken. Så 225/17 it is, antagligen Hakka 7. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag skulle välja 205/50-17. Kör själv med dubbfria 225/40-18. De tenderar att flyta lite ovanpå packad snö, även om bilen går väldigt spårsäkert och bra rent generellt. Skulle valt 205/45-18 om det funnits. MVH Christofer |
|
| Att däcken flyter ovanpå packad snö beror mer på vad man har för däck. Centraleuropeiska friktionsdäck tenderar till att flyta ovanpå, det är vad jag upplevt. Dubbdäck och nordiska friktionsdäck känns lite mer stabila. | |
|
Självfallet påverkar bredden på däcken hur spårkänslig bilen blir... MVH Christofer |
|
|
Hakka är riktigt bra däck, har tidigare alltid kört dem men provade Michelin den här gången som också håller måttet. Den stora skillnaden är vägljudet som är betydligt lägre med Michelin, vet iofs inget om Hakkas senaste dubbdäck men de tidigare har haft ett högre vägljud. Jag kör på små och ibland oplogade vägar utan att uppleva bilen som spårig med 225orna. |
|
|
Kör också michelin 225*45/17 och tycker det fungerar mycket bra. Lite "flytkänsla" är det när det är som mest moddigt eller mycket lössnö. men det är ju inte så mycket att göra åt. köpa 185:or så blir det säkert bra men det är ju lite svårt att få såna att passa :P En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
dubbat skall tilläggas :) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Tack, men har redan tre uppsättningar orginalaluminium till bilen. Kört Hakka 2, 4 och 5 på tidigare bilar, så sjuan känns rätt naturlig. Nog har dom bullrat tidigare, speciellt 5:orna på en Golf III VR6 syncro var på gränsen till outhärdligt bullermässigt. Men inte haft ett enda dubbsläpp på några Nokiandäck, och jag kör ganska hårt. Golfen nådde till exempel en oljetemp på 136 grader vid -10 ute vid iskörning, och kamkedjan kuggade tydligen över. Men dubben satt där. Michelin är jag lite allergisk mot sedan dubben gick in genom däcket och orsakade pyspunka på en bil jag hade. Bytte till Hakka 4 som var nylanserade då, inte en dubb borta på dom två vintrarna jag hade bilen efter det. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.