|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
amullo: Länk Länk Länk Däck Online är inte billiga på dubbdäck... MVH Christofer |
|
|
Priset jag fick var inkl montering och balansering, så det blir svårt att jämföra rätt av tror jag. Bra tips på andra återförsäljare dock, tack för det! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Montering och balansering brukar kosta runt 600:- om man inte köper däcken hos berörd handlare. MVH Christofer |
|
|
Hej. Denna vinter var det dags även för mig att köpa nya vinterdäck. För skoj skull ringde jag runt och frågade just på Nokian Hakka-7 i dimensionen 235/45 R17 (den rekommenderade dimensionen för min bil). Ringde till 3 st olika däcksfirmor och frågade om pris. Prisen jag fick inkluderade montering av gummi på fälgen samt balansering av 4 st däck dvs. komplett pris. Den billigaste låg på närmare 15.000 sek och den dyraste på över 16.000 sek. När jag tittade på Gummihuset så skulle de ha c:a 10.500 sek för 4 st däck. Eftersom jag tyckte de var i lite saftigaste laget då jag bara kör c:a 300 mil per vinter så slog jag till på Gummihusets rabatterade Nokian Hakka-4 i samma dimension. För de gav jag 5.200 sek och sedan 500 sek till min mek som monterade och balanserade däcken på mina fälgar. Är oerhört nöjd med däcken än så länge:) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ofta sparar man mycket pengar på att kompromissa lite och inte vara för specifik i vad man skall ha... =) MVH Christofer |
|
| Amullo: priset jag angav är såklart med arbete | |
|
Okej.. Dock är det lite långt till Töre från Stockholm. Räknar jag med arbetsdagens inkomst för att åka fram o tillbaka + milkostnad så var ju vianor duktigt billiga! ;) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Runt Stockholm finns det mänder av däckhandlare, det borde inte vara svårt att hitta någon som har vettiga priser. Dessdå större kedja firman är ansluten till dessdå högre priser har de i regel. När jag köpte dubbfria Nokian WR G2 225/40-18 i höstas, så kollade jag pris hos en lokal firma som är ansluten till Däckarna. Deras inköpspriser från Däckarna var högre än vad Däck-Online tog som utpris inkl. frakt mot kund. Detsamma gäller en annan lokal firma som jag alltid handlat däck av och som haft bra priser. Sen de blev uppköpta av Amring så har priserna ökat kopiöst. Kan inte annat än beklaga att dessa kedjor överlever pga att folk bara handlar utan att jämföra priser. MVH Christofer |
|
|
Som ON topic så kan jag ju iallfall säga att däcken fungerar PERFEKT! Grymt fäste och tystare än mina gamla dubbdäcken som satte på bilen innan. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Amullo: Du köpte väl däcket hos Vianor? Dessa ägs ju av Nokian... Visserligen en bit att åka som du skrev:) Men det går ju att få däck skickade.. Även då hade du sparat en slant |
|
|
E36.. Däcken köpte jag på Vianor, helt rätt. Och jag är helnöjd med dem och det priset som jag betalade. Att gynna en lokal handlare som ger exceptionell service är värd ett par hundra eller en tusenlapp med tanke på hur ofta jag köper däck. Däcken är iallafall GRYMT bra! Bästa vinterdäcken jag haft på någon bil, utan undantag. Bilen är säker i alla lägen och vid acceleration på blandat underlag så drar den iväg som om det bara vart vatten, inte snö, på vägen. Bromsningen känns säker, men jag har märkt att den har en tendens till att understyra när jag går för fort in i en kurva.. Men däcken sitter på en -99 Honda Civic som är ganska framtung (motorn framför framaxel) och det beteendet var ännu mer prglat med de gamla Firestone v-däcken. Helt klart en vinnare i mina ögon oc det blir eventuellt sånnahär till BMW´n nästa vinter. Sen behöver jag inte köpa däck på ett tag! :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Amullo: Jag håller till 100% med dig i ditt första stycke! (även i de andra då H7 är ypperliga däck) men just detta med att handla av sin lokala gummigubbe som ger service, som kan laga en punktering, som bjuder på kaffe osv, det är värt de extra kronorna. Det är just det jag också förespråkat på detta forum tidigare |
|
|
Självklart får man betala lite mer för att få lokal service och det är det värt. Men när vissa firmor tar 40-50-60-70% mer än andra så skall man inte gynna dom. Skulle ni t.ex. betala 600´ för en ny BMW om ni kan köpa en likadan hos en firma på annan ort för 400´? Det är samma princip... Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, det är de små utläggen... ;-) Även om jag vore tät så skulle jag ändå aldrig betala ett kraftigt överpris för en vara. Kalla mig gärna snål... MVH Christofer |
|
|
Men kan vi hoppa över prisdiskussionen?? Snacka om off topic! Tråden handlar om erfarenheter, inte priset! Och om man nu nödvändigtvis vill dividera ytterligare så kan jag säga att det var alltså så att bilen rullade på däck från -99 innan, alltså så skall jag slå ut prisskillnaden mellan min lokala handlare som tog bilen när JAG ville och "billigast på nätet/norrland/whatever" på 10 års tid.. Alltså knappt 100kr mer per år.. Min erfarenhet är att detta är grymt bra däck. Jag rekommenderar dem. Säkert och stabilt i alla lägen. Enda jag är bekymrad över nu är att de runt omkring rullar på nankang dubbfria skitdäck.. Så även om jag kan stanna så är det pajaserna runt omkring som kommer dänga in i mig. Därför DE har valt de billigast skitdäcken eftersom de var billigast. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Då har jag bildat mig en uppfattning själv, så uppdaterar tråden lite. Ruskigt nöjd, helt enkelt. Förbaskat bra vinterdäck, ruskigt nöjd med vinteregenskaperna. Enda problemet är väl att bilen nästan blev tråkig.. fyrhjulsdrift och Hakka 7:or biter fast ordentligt. Släpper fint när man provocerar, inte överraskande eller inkonsekvent på nåt vis. Bra bett i lössnö, modd och på packad snö/is. Fin stabilitet på bar asfalt, något mindre spårkänsligt än dom dubbfria RF-däcken som jag hade tidigare. Kan inte säga att ljudnivån är märkbart högre, men klart "dubbigare" i karaktären. Jämfört med Hakka 5:orna jag hade på VR6:an är dom enormt tysta, men så saknar ju golfarna allt av ljudisolering. Så för mina behov är det klart helt rätt däck. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.