AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.924

Hakkapelitta 7, erfarenheter?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nu har jag lackat ur totalt på dom dubbfria vinterdäcken som följde med bilen, inte i närheten av att vara vinterdäck i mina ögon.

Kört Hakka 2, 4 och 5 på föregående bilar, så sjuorna känns absolut aktuella för min del. Någon som har hunnit bilda sig en uppfattning om hur dessa är än?
Hurpass kompatibla är dom med DSC:n på nyare BMW? Ej RFT är aktuellt för min del.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Beställt sånna idag faktiskt.. Fast till bil nr. 2
5300sek monterat o klart på vianor i Gävle.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Då hoppas jag innerligen att det var en mer normal dimension än 225/45-17, annars är priset jag har fått väl tilltaget :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag fick pris på 4st 195/65-15 balanserat och monterat på bil för ca 5700kr, Continental Winter Viking 2 eller Gislaved NF 5 här i Umeå.

Beror som sagt på vilken dimension vi pratar om här..

Hakka 7 fick ju inga översvallande testresultat i Teknikens Världs vinterdäckstest i höstas kan jag iaf skriva(har inga erf. själv annars)..

Mvh Janne.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vi har Hakka 7 på E39an. Det har ju varit riktig vinter i år så de har fått bekänna färg, MYCKET nöjda! Läste också Teknikens Världs test men egenskaperna på is var ju inte med (hakkas paradgren) så därför var det ett centraleuropeiskt dubbfritt som vann.
I exempelvis Vi bilägare och Aftonbladets test där isegenskaperna var viktiga så vann Hakka 7.
Betalade drygt 7000:- monterat å klart i dim 205/60/16.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...
Nog var "Hakkas paradgrenar med"(egenskaper på is) i Teknikens Världs test i nr 22-09, men problemet var att när alla egenskaper var "ihopräknade" så blev det ingen topplacering för Hakka 7..
Var inte bäst på bara is heller..

H7 fick betyget 16 poäng på "broms på is" och 16 poäng för "vägegenskaper is"(20 poäng var max)...
Var flera däck som var bättre på dessa grenar.

Bl.a. Continental ContiWinterViking 2, Pirelli Winter Carving Edge, dessa hade båda två högre poäng än Nya Hakka 7 på "Isgrenarna" bl.a..

Snöegenskaperna var inte heller i topp på Hakka 7.
Dyrt däck också.

Kom 7:a totalt(av 17 däck).

Mvh Janne.
E3
1.828
E36
USA bilar
Som sagt, med testern aär det ju så att man först måste bestämma vilken test man vill lita på...

Kompisen som körde Peugeot köpte H7 i 205/60-16 Hakka 7 för lite drygt 6000:-
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Teknikens Världs däcktester tycker jag har varit seriösa i många år nu, så det är deras vinterdäckstester jag brukar tycka är bäst :)
Men visst, testernas resultat varierar beroende på seriositet bakom såklart..

Vi Bilägares vinterdäckstester?...Tja, tidningen suger ju så vinterdäckstesterna anser jag gör det också ;)

Aftonbladets vinterdäckstest...Öhh, låter som att det är det dom sysslar med som mest....INTE.

Mvh Janne.
Något som jag stör mig på när det gäller Teknikens Värld är att deras senast test bygger på ett poängsystem där de valt att inte presentera verklig data. Det hade varit mer intressant om man fått veta hur många meter bromssträckan var för de olika däcken på alla underlag. Poängsystemet säger inte så mycket bortsett från att en högre poäng innebär att det däcket var bättre. Vad är differensen?

Jag tror att oavsett vilket av däcken i topp-segmentet man väljer så får man ett mycket bra däck.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...poäng har dom infört på senare tid..meter stoppsträcka osv osv har dom haft tidigare iaf.

Håller med om att det vore bra om man sett meter som skiljer t.ex i stoppsträcka i bromstester bl.a.

Vet ju inte , men kanske tidsbristen börjar lysa igenom även där...dvs allt ska vara klart på "nolltid" idag...
Även däckstester.

Jaja...
Jag litar då på dom som "däckstestet numero 1" ännu ett tag..

Mvh Janne.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Formulerade mig lite fel tidigare, testerna på is har gjorts på olika sätt i de olika tidningarna med olika resultat som följd.Sen vilket som är mest rätt får var och en avgöra. Det var även så att barmarksegenskaperna ansågs viktigare i TV test, därför vann ett centraleuropeiskt dubbfritt. Tror som någon tidigare påpekat att om man väljer något att toppdäcken så får man ett bra däck oavsett. Vi är iaf mer nöjda med de H7 vi har nu än med ex pirelli och continental som vi haft tidigare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja, barmarksegenskaperna räknades inte upp på TV´s test utan maxpoängen för barmarksegenskaperna var ju bara 10 poäng och vinteregenskaperna räknades upp till 20 poäng.
Dvs is och snöegenskaperna räknades från 0-20 medan "vått" räknades mellan 0-10.

Men visst, alla dessa s.k. premiumdäck är ju bra däck om man jämför med alla "Kinadäck" som besudlar marknaden och som folk faktiskt köper relativt mycket av..

Jaja...Hakka 7 var inget "dåligt däck" utan bara en liten besvikelse för man trodde att detta däck skulle vara i princip i topp iom att det är nyutvecklat osv..

Mvh Janne.
Tyvärr blir alltför många förblindade utav de låga priset på "Kinadäck". Samtidigt är det många däckfirmor som lurar på folk andra däck. Vet inte hur många gånger då jag kollat priser på däck som jag får höra "vi har även dessa däck och de är minst lika bra som Michelin/Nokian/Continental m fl samtidigt som de är mycket billigare". Då är det ofta "Kinadäck" eller andra asiatiska noname märken som man får höra.

Jag tycker som så att har man inte råd att köpa riktiga kvalitetsdäck till sin bil när det behövs kanske man inte ska ha någon bil överhuvudtaget.
Detta var lite utanför diskussionen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Som vanligt gäller det att bilda sig en egen uppfattning om kvalitet och framförallt om vad det skall kosta. Det är alldeles för många företag lever på att sälja dyrt bara för att folk inte orkar jämföra vad det borde kosta.

MVH Christofer
Visa användare
2.407
amullo
Jag litar på ViBilägares teste3r där Hakka / fick närapå full pott. Anledningen är att de påresenterar ALL data inkl tider, meter och G-krafter så man kan själv välja det däcket som stämmer med ens personliga preferenser.

Nokian däcket fick ju exempelvis dålliga poäng på barmark.. Men man måste ju för ärlighetens skull säga att det är inte för barmark jag väljer ett vinterdäck, utan för vinterväglag.

Priset som jag fick var för 175/65-15 till andra bilen.. BMW´n rullar på Bridgestone WS-17 fortfarande..

//amullo
E3
1.828
E36
USA bilar
Antar att du menar 195/65-15? Eller 175/65-14?
Visa användare
2.407
amullo
175/65-14 skall det vara..
Däcken skall på vår Honda Civic VTEC -00

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Nu finns ViBilägares senaste test av Hakka 7 ute på nätet..
Länk
"Nokian Hakkapeliitta 7
"Bäst i test"
+ Grepp på is, snö och slask.
- Bromsning på vått och torrt.
Pris: 1 590 kr/däck

Kommentar: Nokian startar snabbast på is och bromsar bäst på vid -7° och näst bäst vid 0-gradigt. På isbanan är däcket i tid något efter Pirelli och Bridgestone. Förarnas bedömning är att däcket är mycket enkelt att köra. På snö är start- och bromsförmåga i nivå med de bästa.

Nokian är snabbast i testet uppför backen och får högsta betyg för uppförandet på snö även om det gärna går med lätt och kontrollerbar sladd vid forcerad körning. Nokian är bäst av vinterdäcken i slask (Kingstar oräknat). Våtgreppet är mycket bättre än tidigare och bromsförmågan i väta är numera bra. Det är mycket jämnt i toppen, men Nokian är svårslaget på is och slask. Styrresponsen är utmärkt och greppet på torr och våt väg förbättrat.

Totalbetyg: 5+"

Bra val gjore man iallafall! :)

//amullo
E3
1.828
E36
USA bilar
5300:- för 4st Hakka 7 i 175/65-14? Det var lite saftigt pris, men ett riktigt bra däck är det! Men.. de kostar inte mer än ca 1000:-/st
Visa användare
2.407
amullo
E36..Skulle vilja se en länk med priset du anger..
ViBilägare listar däckets standardpris till ~1500SEK.
Däckonline visar 1244SEK per däck EXKL balansering + montering på fälg & bil. Länk
Mitt pris var för 4 däck monterade & klara på bilen

//amullo
E3
1.828
E36
USA bilar
Det blir ju så om man tror att DoL alltid är billigast.
Nokians lista säger 1443+moms för däcket, 40% är det minsta man brukar ha på listan. Redan då är priset nere på under 1100:- för däcket

Priset jag uppgav kommer från Däckverksta'n
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.