AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.448

Vad behöver jag tänka på - M3 tjänstebil.

Sida 4 av 4
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Hej Gustav. v23-24 ska det kunna bli. Håller fortfarande på att hitta en bra finansieringslösning.
Kommer troligtvis byta bort 335an mot en 320d touring med Xdrive. Finns ingen anledning att ha en trimmad 335a och en M3 samtidigt. Som det ser ut nu kommer jag köra M3an som privatbil. Det ser inte bra ut på pappret att ha en M3a som tjänstebil.

Bilen kommer att vara sparsamt utrustad med bara det viktigaste. Om jag inte hade fått ett kanonpris skulle jag inte köpt denna bil. Jag tror att det går att köra bilen ca 6-8 mån och 1500 mil utan att förlora några pengar.

//Stefan

Mina bilar:Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Grattis till ett bra val!

Måste säga att jag saknar min coupé. Den bästa bil jag ägt.
Men jag tror nog att du är lite optimistisk när du tror att du kan ha bilen i dryga halvåret och inte förlora några pengar. Oavsett hur mkt rabatt du fick.
Valde du DKG? Det finns många manuella på blocket har jag sett. Är de vanligare eller tröttnar folk på "stickan"?
Skrattar o sen när kan man köra en m3 ca 1500 mil o inte förlora ngr pengar!
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Hej!
Chrissm3, det märks att du inte hängt med på Autopower och fått inblick i StefanL:s täta bilbyten särskilt länge. Det är väl klart att om StefanL köpt bilen till rätt pris så kommer det finnas möjlighet att för honom att få tillbaka pengarna efter ett halvår.

Om jag inte minns fel så har du väl sällan, eller kanske till och med aldrig förlorat några större summor på dina bilar Stefan? Med goda kontakter och lite näsa för affärer kan man ju komma långt :-). Om det är någon som tvivlar på StefanL:s näsa för affärer så är det ju bara att överbevisa dem om ett halvår, eller hur Stefan...? :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alla kanske inte kan göra det, men StefanL kanske har något ess i rockärmen. Jag skulle misstänka det för annars skulle han nog inte framföra en så ovanlig tes...

Många vet att han byter bil ofta och jag tror inte han förlorar lika mycket på varje bilköp som t.ex. jag skulle gjort på samma köp.

arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
...och skrattar bäst som skrattar sist ;-)
Glömde kanske säga att ja vet vem Stefan L är. och vet vad han haft för bilar. o inte haft!!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det glädjer mig Chrissm3 att du vet vem jag är:)

Jag kan inte påstå att jag går +- noll på en affär som rör en M3a. Det viktiga i mitt fall är att bestämma från början hur mycket du är beredd att förlora på en affär och behålla bilen därefter. Gör man 2-3 bilaffärer per år och slår ut kostnaden över den totala perioden, låt oss säga 3 år så har jag i runda slängar förlorat ca 100.000 kr och det blir då på 6 bilar, så snittet blir rätt bra trots allt. (På två av bilarna jag tjänat 50.000kr resp 10.000kr)
Jag skulle inte klara detta utan den fantastiska relationen jag har med mina kamrater på Autopartner.

Ser fram emot nya fantastiska modeller från BMW:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Oj.

Får man köpa den av dig sen ;) Maila gärna mig på gustav@m5board.com så ska jag tipsa dig om hru du ska lägga upp allt om du tänker äga biln i några år.

Har laft in din leverasn i kalendern :)

Gustav
De fördelar som kan överväga att ta en dyrare ny bil som tjänstebil är den kraftiga värdeminskningen som man slipper drabbas av som privat ägare samt eventuella lackskador som skall åtgärdas med jämna mellanrum.

Köper du bilen privat och har råd att finansiera bilen med egna medel kan det bli rena sparbössan i närmare jämförelser, förmånsvärde är dyrt för privatekonomin på mer kostsamma bilar. Skriver du dessutom milersättning på tjänstemilen kan den rent ekonomiskt jämföras med vilken standardbil som helst.

Det bästa av två världar skulle annars vara att köpa bilen ny på företaget och därefter köpa ut den privat när den största värdeminskningen har lagt sig.
Det senare alternativet bör dock inte planeras i förväg för att bli godtyckligt av skatteverket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.