|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
"användes" Edit funktion någon? ------- //Lövet |
|
|
Har en bekant som när E46 kom ut med M3 tog han ut en som firma bil, numera kör han en E65 750IL fortfarande som tjänstebil. Han är icke egen företagare utan bara anställd på företaget. Visst det kostar flis men man lever bara en gång. Om jag hade ekonomi hade jag oxså valt en trevlig bil att åka omkring. |
|
|
Det här med förmånsvärdet tror jag har tagits upp innan.. Jag fattar inte varför man skulle åka på förmånsvärde på en bil som man enbart använder i tjänsten oavsett vad det sitter för motor i den. Om jag exempelvis vill köra en fem år gammal 520d privat med familj och dylikt, så kan jag alltså inte använda exempelvis en sprillans ny M3 till mina tjänsteresor perfekt bokförda med en körjournal eftersom skatteverket då menar att jag inte kan ha en så explosiv bil i garaget utan att utnyttja den privat???? |
|
|
Teoretiskt så stämmer det som du säger. Men det ska vara bra precision i den körjournalen (plus att den ska kunna verifieras) för att det ska godkännas. ------- //Lövet |
|
|
Marcus555: Nu kommer jag inte ihåg exakt men bilen du har som privat bil ska vara "likvärdig" den bilen som du leasar enligt skatteverket. Så om du har en E60520D som privat bil och M3E90 som tjänstebil som ren förmånsbil kan det kanske fungera under förutsättning att ma för en exakt körjournal. Alla som har fört journal vet säkert hur roligt not not not det är...... |
|
| Gäller samma konstiga regel om jag kör en golf från 86 privat och sedan blir erbjuden en ny volvo v50 som tjänstebil som jag inte tänker köra privat med?? | |
|
När det gäller 0 kr i förmånsvärde för tjänstebil så är det som andreas_lofgren säger en omvänd bevisbörda. När den anställde har tjänstebil så presumeras det att han också kan nyttja och disponera bilen privat. En noggrann körjournal är en absolut förutsättning för 0 kr i förmånsvärde, men det är inte säkert att det räcker för att uppfylla din bevisbörda. Jag vet inte hur ditt arbetsmönster ser ut, var dina tjänsteresor påbörjas, om du har kontor på annan plats än hemmet m.m Om du parkerar bilen hemma i garaget är det exempelvis en omständighet som pekar mot att du faktiskt kan disponera bilen privat och normalt är det att rekommendera att låta bilen stå parkerad hos företaget utanför arbetstid. Har du tidigare år kört 1500 mil med din privata bil och sen helt plötsligt bara kör 100 mil när du fått tjänstebil så kommer Skatteverket garanterat att ifrågasätta det. Om du ändå uppfyller kraven på 0 kr i förmånsvärde så kan det finnas risk för att Skatteverket i sådant fall inte ger ditt företag avdragsrätt för hela leasingkostnaden, eftersom det kan ifrågasättas om den höga kostnaden är nödvändig för intäkternas förvärvande. Det kan funka, men var väldigt noggrann med att redovisa allt öppet så att du slipper eventuellt skattetillägg ifall det inte går igenom. T5 -05 |
|
|
För 0 förm våärde kan en GPS logger vara bra att ha. Återigen; när M3 är avställd säg över vintern ska itne ngt förmånsvörde betalas: rätt markant skillnad när man slår ut det över hela året. |
|
|
Försäkringen var ju inget att snacka om iaf - via IF så skiljer det 175kr/månad mellan M3an och min nuvarande 335 xi. /Andreas. |
|
|
Min revisor har gjort flera kalkyler på M3, 335, M5 mm, ska leta upp dessa och skicka till till dig. Själv kör jag både privatbil samt tjänstebil. Mycket hänger på vad du tycker är rimligt att plocka ut i lön om du nu är egen företagare. Själv anpassar jag lönen efter bilvalet för att få en så bra totalkostnad som möjligt. Månadskostnaden mellan 335an och M3an är ca 50% i mitt fall. Kör hårt Andreas. Man lever bara en gång är det någon som har sagt:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag har turen att ha en fru som tjänar ganska bra, och vi har dealen att jag skall stå för transportkostnader osv - så jag anpassar också min lön efter vad jag kan köra för bil. /Andreas. |
|
|
Då sitter vi i samma båt. Jag står för bil och transport. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Wow Stefan, har du en M3 E90 Individual? Kan man få lite bilder vore grymt? Är också intresserad av dian uträkningar. Så du äger 335 privat och M3 i företaget? |
|
| Ja stefan kan vi inte få se bilder på m3an? | |
|
M3 är inte levererad ännu, kommer att få den i vårdagarna. Då kommer bilderna så ni får hålla ut några månader. Bilen kommer att figurera på några större event under året för ett företag vi samarbetar med, allt för att dryga ut kassan. Det kostar på med fälgar och däck så det passar mig ypperligt. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: visst blev det den babyrosa M3an med de fluffiga interiörlisterna.. ;-) /Andreas. |
|
|
Andreas: Exakt den blev det. Har beställt jätte stora tärningar i babyrosa, tror det kommer matcha bra:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| SStefanL: kul! SKulle du kunan dela med dig av ltie uträknignar för M3 ägande som du nände? Antingen via PpowerPost eller här. Tack på förhand. | |
|
Gustav: Självklart ska du få uppgifterna. Har allt liggande på jobbet så det blir inte förrän på måndag tyvärr. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Reminder Stefan :) Är väldigt sugne på M3 E90 DKG facelift. När får du din sa du? Jag är glädjer mig av att tänka på ur lylig du komemr vara i vår. VIlka ooptions valde du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.