AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.451

Vad behöver jag tänka på - M3 tjänstebil.

Sida 2 av 4
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Är det verkligen ekonomiskt vettigt med en M3 som förmånsbil från ditt eget bolag? Jag menar, du drabbas ju BÅDE av den faktiska kostnaden för värdeminskning, etc och sociala avgifter på förmånsvärdet såsom ägare i bolaget (låt vara med avdrag för bolagskatt för vissa kostnader och halv moms på leasen) OCH det höga förmånsvärde du privat får betala skatt på som anställd. Men det kanske du redan stämt av med din revisor med tanke på att du haft DKW S6, mm sedan tidigare.
Naturligtvis låter det jättekul men jag är inte så säker på att det är en bra affär jämfört med att köpa den privat via utdelade medel.
Lycka till i vilket fall!
US
547
US
850 iA -92
Håller med Ollen, måste ju vara mycket bättre att ta utdelning ur bolaget.
Aktiebolagslagen är den generösaste i Europa i detta fall. Jag tror att den årliga grundutdelningen som alla AB har rätt att nyttja är 98.000 till 20% skatt, nästa år 110.000. Om du har anställda baseras det på den totala utbetalade lönen samt hur mycket mer än dina anställda du tjänar. Då sparar du ju som sagt även sociala avgifter på denna summan, det gör du ju inte på bilens förmånsvärde. 98.000 ger alltså dig ca78.000 och kostar bolaget 98.000. Ska du ta ut samma pengar i lön kostar det bolaget ca 140.000 och av dem får du bara behålla ca 50.000:-. Man ska också betänka att du med privat köp kan ta ut milersättning ur bolaget, skattefri och utan sociala avgifter vilket betyder att du enligt din egen uträkning kan ta ut skattefri lön (milersättning) utan sociala i storleksordningen 3000mil * 18.50 = 55.500:- (kostnad för bolaget 55.500:-)
Sociala på ditt förmånsvärde kommer ju att kosta bolaget ca 40.000:- inte heller det en skitsumma.
Jag tror säkert att du vet mycket av detta men skriver så att de som inte vet också får ut något nytt ur tråden.
Mvh Ulf
US
547
US
850 iA -92
30% skatt på utdelningen ska det vara. Det ger på 98.000 alltså ca 65.000 på kontot.
US
547
US
850 iA -92
Jag ändrar mig igen, det ska vara 20% upp till 2 basbelopp som är gränsen som inte baseras på lönesummor. Ytterligare fördelar (det finns såna för egna företagare) är att man kan spara utdelningar och då räkna på ränta på pengarna och ta ut dem senare, allt beroende på om bolaget gör vinst eller ej. Vinst i bolaget är ju givetvis en förutsättning för utdelning.
US
547
US
850 iA -92
Här kommer ett exempel för er som orkar:

Aktiebolaget anskaffades 2007 av en fysisk person, som är ensam ägare. Löneunderlaget baseras på lönerna under året före beskattningsåret. Eftersom inga löner utbetalades av bolaget under 2006, kunde inget löneunderlag beräknas för 2007 (2008 års taxering). ”Räntan” på anskaffningsvärdet blev inte stort. I stället får då utdelningsutrymmet 2007 beräknas som två inkomstbasbelopp (2006 år nivå), vilket är lika med 89,000 kr. Detta utrymme utnyttjades inte under 2007 utan sparades till 2008.

Sparat utrymme fick 2008 räknas upp med 7,16 % eller 6372 kr till 95,372 kr.

”Räntan” på anskaffningsvärdet uppgår 2008 till 13,16 % av 100,000 kr, vilket är lika med 13,160 kr.

Lönesumman 2007 uppgick till 365,000 kr. Ende löntagare var ägaren. För att kunna tillgodogöra sig löneunderlaget det följande året 2008, måste han ta ut minst sex inkomstbasbelopp plus 5 % av lönesumman under 2007. Det motsvarar 275,400 + 0,05*365,000 = 293,650 kr. Eftersom uttagen lön var högre, 365,000 kr., var lönekravet uppfyllt.

Löneunderlaget blir då 25 % av 365,00 = 91,250.

Totalt blir då utdelningsutrymmet 2008 för ägaren till detta lilla bolag 95,372 + 13,160 + 91,250 = 199,782.

Ägaren till bolaget bör således kunna ta ut cirka 200, 000 kr som utdelning under 2008 med en beskattning om endast 20 %.

Om vi förutsätter att bolagets resultat före skatt 2008 blir 277,000 kr., kan vi lägga samman bolagets och ägarens egen skatt till en totalkalkyl enligt följande:
Resultat före skatt 277,000
Bolagsskatt 28 % -77,000
Årets resultat = utdelning = 200,000
Ägarens egen skatt 20 % -40,000
Återstår för delägaren 160,000

Den totala skatten bör bli 77,000 + 40,000 = 117,000, vilket utgör cirka 42 % av 277,000.

Nog ser väl kalkylen bra ut för att vara Sverige! Men, planering krävs! I december varje år måste alla ägare av fåmansbolag observera lönekravet och se till att tillräckligt mycket lön tas ut för att man skall kunna tillgodogöra sig löneunderlaget. Om en krona för lite tas ut, försvinner nämligen hela löneunderlaget!

Detta exempel är taget från www.skatter.se
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Som sagt, glöm det som tjänstebil, det blir för dyrt. Förmånsvärdena har dessutom en knäck för att straffa "lyxbilar" det dödar kalkylen. Köp den privat, glöm inte dubbelkopplingslådan och lägg till däcken i din kalkyl. Däck kostade mig mer än soppan för min M5:a. Det finns de som köper sängar för 100 papp eller båtar för flera miljoner, du lever bara en gång, det finns ingen repris, du kommer vakna med ett leende varje dag!
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Resten av kalkylen finns i den här länken: Länk
Visar att det är en grymt driftsäker bil utan läskiga kostnadsposter. Egentligen billigare än en V70 i underhåll (bortsett från däck och försäkring)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har ju iof två bilar - och om jag använder M3an endast i tjänsten så borde jag klara att hålla mig under 150 mil/år privat. Då skulle jag rent teoretiskt klara mig undan förmånsvärde. Mina två senast pendlar bilar har jag varje resa gjord i tjänsten redovisad (körjournal) och där är det inte mer än 100 mil på ngn av bilarna som är privat.

/Andreas.
misafrizz:

Att ha en M3:a som icke förmånsbil blir svårt då ska/bör du ha en likvärdig bil som privatbil. Annars kommer skatteverket granska dig vädligt noga och ifrågasätta bilvalet.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jo, därav "rent teoretiskt". Jag ska sätta mig och börja räkna på allt efter helgerna och när jag hittat en bil som är intressant. Men det borde gå att lösa hoppas jag, då en M alltid är en M..
Mistafrizz; ang. privatkörning är det max 100 mil per år eller max 10 ggr per år (det som först inträffar) som utlöser förmånsbeskattning. Så det fungerar inte med en massa småresor som uppgår till 99 mil per år (i vilket fall om du ska hålla dig inom regelverket)

// Erik
Vid mer än 3000 arbets mil per år kan du dra bort en viss del av förmånsbeskttningen har jag för mig?

Vidare, om du ställer av den på vntern behöve rdu ej betala förmånsvärde under perioden den är avställd, vad jag hört.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vid mer än 3000 tjänstemil så sätts förmånsvärdet ner till 75%.

-------
//Lövet
M3 bränsleförbrukning 14.7 L / 100 km
320d räkna snarare med 7 L / 100 km

privatköp sannolikt ekonomiskt fördelaktigare i denna prisklass. Håller med US.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Förmånsvärdet för en M3 Limo 2010 utan någon extra utrustning kommer ligga på 10350kr i månaden.

Rätt saftigt om ni frågar mig...

Jag har haft denna diskussion med min revisor och det är ingen bra idé att ta en sådan dyr bil som tjänstebil.

Även om du skulle köpa en lätt beg. M3 så baseras förmånsvärdet på bilens ny värde så man kommer inte undan det heller.

Det vore i så fall om du skriver kör journal och aldrig kör någonstans privat.
Då slipper du förmånsvärdet.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En M3 som tjänstebil med 0kr i förmånsvärde kommer ligga på förstaplats på vad skatteverket kommer att slå ner på. Det kommer i stort sett krävas en likadan M3 som privatbil för att skatteverket ska godta att du inte kör några privatmil med M3an. Annars skulle varenda människa starta en stylingfirma och använda M3an som "reklampelare" och hävda 0 privatmil, allt är ju för tjänstens skull...

-------
//Lövet
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
andreas_lofgren:

Dom måste fortfarande kunna bevisa att man har använt den privat...

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nja, tvärtom är det dessvärre. DU måste bevisa att du INTE gjort det. Skatteverket har nämligen den tveksamma rätten att lägga bevisbördan på dig.

Sedan är det upp till dig att med körjournal (som de kollar upp noga om de är på det humöret) bevisa att all körning är tjänstemil.

-------
//Lövet
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vad hände med stödet.. ;-)

Som sagt jag skall sätta mig och räkna på detta när rätt objekt dyker upp, just nu finns det ingen M3 Sedan att köpa som går att leasa (om man inte beställer en ny).

Och utan ett objekt så faller diskussionen lite.. :-(

/Andreas.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns inga hinder för dig att ta en M3 som tjänstebil alls. Men att tro att det ska gå utan förmånsvärde är lite för optimistiskt ;-)

När jag jobbade på det stora telekombolaget i norra Stockholm så stod det faktiskt 2st M3or där som använder som tjänstebilar. Båda i mindre konsultbolag så visst finns det de som vågat. Go fot it!

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.