AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.446

Vad behöver jag tänka på - M3 tjänstebil.

Sida 1 av 4
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.

Jag har under helgerna funderat fram och tillbaka när det gäller bilbyten.

Senaste tankarna jag har haft är att plocka ut en M3 e90 som nästa tjänstebil.

Jag kör ca 3000 mil/år med ungefär 70% motorväg.

Jag inser såklart att detta är ett lite dyrare alternativ - men känner att jag någon gång in livet vill äga en M3, och att nu är den rätta tidpunkten.

Så ös på med saker jag bör tänka på..

/Andreas.
Är det i utrustningsväg? Isåfall är DKG inte helt ointressant.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Är väl inget att fundera på om företaget har råd, billigare sätt att åka ny M3 finns väl knappast!
Att tänka på, se till att få ett ok restvärde på bilen efter leasingperioden så du inte åker på extrakostnader då du kör relativt många mil för biltypen (men det har du väl redan koll på).

/Rickard
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Vad är det att tänka på?? Tjänstebil,då betalar du en del kan jag tänka o har du råd så beställ omgående.

Äger alltid 1 BMW
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag funderar på om jag ska försöka hitta en som går att leasa och som har gått kring 1000 mil. Fördelen med det är att man klarar sig undan värdetappet från ny bil.
Nackdelen är att man ej får bestämma exakt hur man vill ha bilen, och framförallt kan det bli svårt att hitta en bil med DKG.

Om man väljer en beggad så kan man finna dem kring 500-600k, beroende på hur många mil man vågar gå med på.

Hur är driftsäkerheten på en nyare M3a jämfört min 335 xi? Jag har en känsla av att om man räknar på det så blir det inte så mycket dyrare - dock så har ju försäkringsbolag och skatteverket uppfattningen om att en M3a är en dyr bil, så där kommer nog kostnaden att stiga lite.

Bilen ska stå på mitt bolag, där jag för övrigt har haft alla mina bilar inkl S6an (V10an) - så det är nog inga problem.

Jag är nog bara ute efter allmänna uppfattnigar, samt lite stöd för att göra köpet.. ;-)

/Andreas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Här har jag hittat två exempel:

Länk
Går dock inte att leasa

Länk
Tyvärr såld? enligt en kontakt jag har på BMW

Men dessa två har allt det jag letar efter förutom DKG.

/Andreas.
bara o köpra:P försök o hitta en med faceliftbaklysen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Andreas:

Du måste provlyssna den silvriga, den ska ju ha BMW Individual High End Audio System. Men det kanske inte är så bra ljud ändå?

Mvh /Robert
Fo
57
Forelli
BMW e46 M3 -02
Kommer att tänka på vad en kompis och jag precis snackade gällande hans e92 M3
1. Tanken är liten=du kommer att spendera mycket tid på macken och fylla på mera bensin
2. Den verkar vara lite trög startad i kylan (-20c) emellanåt (startat men slocknar - till vilket BMW mekanikerns råd var att sådana är M bilar, du borde köpa en icke M ?WTF?)

Men du kan tänka såhär, 3000mil, snittfart 100kmh, det betyder 300+ timmar i bilen i året, hur mycket värderar du din vakna tid? Vill du spendera dessa 300h på ett MYCKET roligt sätt eller inte?

Själv kör jag en A3 diesel till vardags, och fastän bra bil, så blir man ju bara så uttråkad när man kör. När jag kommer fram till kunder är man färdigt deprimerad - jmf köra sträckan med en rolig bil - kommer man fram till kunden entusiastisk och glad!

Life is short.

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Andreas:

ger dig moraliskt stöd fullt ut !

Har tänkt samma tankar, en E90 sedan med DKG och rätt utrustning. Silver eller Jerezsvart är färgerna för mig.

Sen skulle det ju vara kul med ESS-kompressor på det :-)

M-bilar hade tidigare en vit E90 med DKG, men den verkar vara såld.

Eller jag kanske ska köpa din 335 ix och vässa när du köpt M3:an ?

/Janne
M3:an hos M-Bilar låg en bra bit över 600.000. En av säljarna som ägde den. Den såldes för en dryg månad sen.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Forelli: Precis så jag tänker - jag spenderar ca 2 timmar om dagen i bilen, och då värdesätter jag den tiden högt. Har redan med den bilen jag har nu svårt att komma till jobbet/möten på dåligt humör. Sätter man alla dessa värden bredvid varandra så blir inte kalkylen så blodig.
Jag har försökt att byta till ekonomiska alternativ (har bl.a haft en A3 1,6 etanol), men man har någon gen i kroppen som tvingar en att byta till något med mer drag i.

Plus att det är ganska kul att blåsa förbi alla andra tjänstebilsförare och deras V70,Passat,9-5 och allt de har för att åka ekonomiskt eller enligt deras företags policy. Jag brukar titta ganska mycket på folk när jag sitter i köer - och de ser inte allt för muntra ut.
Själv skulle man sitta med en högvarvig V8a, ett bra ljudsystem och bara njuta.. mmm

Och en E90 fyller mina behov bra - barnvagn plus barnstol.

Min BMW säljare skulle börja leta efter en bil till mig efter nyår.

Jag kommer i sånt fall att lägga ut min bil, så Qdtjant det är bara att hålla ögonen öppna.

/Andreas.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Får man fråga vad skillnaden skull bli ekonomiskt om man jämnför en mer normal tjänstebil typ BMW 320d vs BMW m3.

"Jag brukar titta ganska mycket på folk när jag sitter i köer - och de ser inte allt för muntra ut.
Själv skulle man sitta med en högvarvig V8a, ett bra ljudsystem och bara njuta.. mmm"

Vad man nu ska med en högvarvig V8 till i bilköer... ;-)

Har du möjlighet till M3 så är det väl bara att slå till tycker jag. :-) Det som jag skulle se på minussidan är väl att jag inte tror att du får ut så mycket mer av en M3 än av en 335 med din typ av körning. Men dom gångerna du kan använda den som en M3 är det säkert värt det.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Carlee82: Den blir nog ganska stor.

Observera att denna uträkning kan innehålla fel osv - detta är bara en uppskattning.

320d
Förbrukning: 0,6 x 12kr = 7,20 kr/mil x 3000 mil = 21 600kr/år
Finans: ca 3500kr exkl moms x 12 = 42 000kr/år
Skatt: ca 3000kr/år
Förmånsvärde: ca 2800kr x 12 = 33 600kr/år
ca 100k

M3
1,2 x 13 = 15,60kr/mil x 3000 = 46 800kr/år
7000kr exkl moms x 12 = 84 000kr/år
Skatt 3500kr/år
Förmånsvärde: ca 8000kr x 12 = 96 000kr/år
tot ca 240k

Sen tillkommer avgifter för företaget osv - men de är procentsatser på ovanstående belopp.

Så man kan säga att en M3 är ungefär 2,5 ggr så dyr som en 320d.

Men jag jämför med min nuvarande bil, och då blir inte skillnaden så stor.

/Andreas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
GE: Det kommer alltid ett rödlyse efter köerna.. ;-) det är inte olagligt att vara snabb till 50km/h

/Andreas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Carlee82: Halvförsäkringen som krävs på de båda bilarna skiljer sig också med 2,5 ggr.

/Andreas.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Ett måste på M3-an är Individual High End Audio. Har det idag i 535:an kanonljud, men det går att få det ännu bättre............diskanten kan vara lite vass. Se vad vi kan göra åt det. Blir nog en Focaldiskant snart.

/Janne
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Qdtjant: Om jag hittar en bil med det, så tackar jag såklart inte nej till det - men för mina behov (läs schlager och pojkband ;-) så har det hittills fungerat bra med HI-FI paketet...

/Andreas.
Den här tråden var intressant tills du nämnde det där om schlager och pojkband. Nu tappade jag sugen helt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.