|
|
|
|---|---|
|
Söker råd här då jag inte kan bestämma mig. Jag pendlar i dagsläget med en 316 e36. Jag är riktigt sugen på att testa en e34 518. Hur pass mycket dyrare är 518 ?. lilla fyran i e36 går så ruskigt billigt :). Dock så älskar jag formerna på utsidan hos e34 och isåfall blir det 94-11 eller nyare!. Motivera mig nu:)) mvh Das bmw | |
|
Fördelen med E34 är att du får något bättre utrymmen och komfort jämfört med E36. Lite större bagagerum och som du själv är inne på lite snygggare bil :-) Skillnaden i driftskostnader är minimal/obefintlig så det bör inte påverka valet. E34:an kan dra lite mer då den är större men det handlar fortfarande om en mycket snål bil i förhållande till storleken. BMW 4 Life |
|
|
Jag skulle rekommendera 518i för långkörningen pga komfort och säkerhet. Det ligger fint på landsvägen men man får välja omkörningstillfällena med omsorg. |
|
| Rekommenderar också 518i 95-framåt med nya motorn. Har haft en executive utrustad själv. Komfort samt kvalitetskänsla är svårslagen. Såldes då den tyvärr var lite svag för att dra hästtransport med =). Förbrukningen låg väl mellan 0,7-0,8 hälften kö/stad hälften landsvägsfart. | |
|
Min E 34 -90 drog 0.68 med full packning Skåne- Östersund och 4 vuxna . En av de absolut billigaste 5 serie bilarna jag haft , sen att jag tyckte att den var snygg också gjorde inte saken sämre Ha deT och Gott Nytt år |
|
|
Har haft en e34 525 -95 sedan som jag tyckte var en skön pendlings bil drog ca 0.85 (pendla ca 80mil/v ) bytte till en e36 318 is coupe -97 som var likvärdig i pris men måste erkänna att jag inte saknar e34:an då jag tycker e36 är mycket roligare då den känns mycket styvare i karossen då jag kör mycket små krokiga vägar + att den drar ca 0.75 . Utseendemässigt gillar jag båda modellerna men håller coupe´n som den snyggaste . Skulle inte kunna tänka att göra ett byte till en e34 igen. |
|
| okej! Tack för inputen! Dock verkar det smått omöjligt att hitta en Silver 518 E34 95/96 :P | |
|
Ska man pendla gäller hållbarhet som högsta prioritet, iallfall för mig. Hellre lite mer bensinåtgång än att bilen stannar eller att man måste reparera en massa. Jag är i den tron att mellan E34 och E36 så är det motorn i första hand som styr valet, M43 tror jag är den smartaste lösningen, då det är den nyaste motortypen med kamkedja. Gällande is med M42 ligger den bra till också, men misstänker att bakom en E36 318is kan det ligga en del dolda fel/slitage som kan visa sig då tidigre ägare gasat friskt med den. En 518 Executive från 1995 med M43 motorn med så mycket utrustning som möjligt och få mil skulle jag iallafall ha valt. Oavsett hållbarhet så kostar motordelarna i 16ventilaren mer än för dito 8 ventilare, låg trimmingsgrad är det smartaste valet. Vet själv hur satans bra en M30 maksin håller, finns flertalet personer som kört 40-50' mil utan att någon större reparation gjorts överhuvudtaget och enkel teknik är det också, se bara till att serva ordentligt och inte snåla så betalar en sådan motor igen sig. |
|
| hur billigt går din 316?? beror ju lite på vad du kör för väg.. är det motorväg så hade jag valt 5-serie men är det krokig landsväg så hade jag valt 3-serie:P | |
|
"okej! Tack för inputen! Dock verkar det smått omöjligt att hitta en Silver 518 E34 95/96 :P " Vad väntar du på ;) Länk Vet inget om just den bilen men den ser fin och välvårdad ut på bilderna. Relativt låg mätarställning och hyggligt pris. |
|
|
Tack för alla svar!!. Efter mycket funderande har jag nog kommit fram till att det får bli en 316 eller 318 E46 istället. Jag ligger för dagen på ca 0,64 i förbrukning. Kör mestadels lite mindre vägar. Ibland blir det någon tur till Örebro dock. Jag bor på Gotland så det finns ej några motorvägar här, samt en pina att hämta och hitta rätt bil :). E34 får bli när man har ett jobb så man kan underhålla 2 bilar åt gången :). Åter igen super tack för alla funderingar!. |
|
|
Rekommenderar E34, mycket bättre komfort. Men se till att det blir en 518 med M43 i så fall, har haft en lagom sliten 318i med M40 och den både lät och gick som en knarkar-Golf i motorn, riktigt trist. |
|
| hehe fick just erbjudande om en fast tjänst på 100% så nu blir det nyare bil istället :) | |
| vad räknas som nyare bil då?? e46 eller?? | |
| Ja en E46 318 eller E39 520...dock så tror jag att E46 318 komme passa mig bäst. Dock så är prisspannet väldigt ojämmt? speciellt 98-03 Frågan är om man skall ta allt via bilhandlare och byta in E36 för att slippa strul | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.