|
|
|
|---|---|
|
Ni som har 18":s fälgar, hur fungerar det på dåliga vägar, blir det lätt kantstött i potthål osv? Nöts däcken på 18" mer än t.ex. 16" med högre profil? -ridern- 525i 1990 24V | |
|
Tjenare. Klart att det smäller till då och då. Har inte fått nån skada än (peppar peppar). Och jag tror inte det är större problem om man är aktsam när man kör. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Som sagt så er det ingen större fara, jag kör med 215/35/18" och de har inte blivit kantstötta än så länge iaf, men man får passa sig för trottoarkanter. | |
|
Okej, vad bra. Har hört som jag nämnde tidigare att dom nöts fortare än "vanliga" däckdimensioner, stämmer det? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Hej. Tycker nästan det är tvärtom. Eftersom rullomkretsen är större, så rullar hjulen färra antal varv/livslängd gentemot 15". Men jag kan ha fel. Men teoretiskt så har jag nog rätt. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Om du har "rätt" 18" kommer rullomkretsen vid slitbanan (där däcket möter marken) att vara densamma som vid 15". Det är nästan alltid mjukare gummi i 18"-däck än 15" och 16"-däck för att få bättre grepp. Detta gör att de slits fortare än ex 15" och 16". Det är nog dumt att köpa 18" om man prioriterar komfort och slitstyrka! Däremot är det ett bra köp om man är ute efter utseende och grepp. Däck handlar alltid om olika kompromisser mellan slitstyrka, buller, stötighet, våtgrepp, torrgrepp, pris mm. Vet man vad man är ute efter underlättar det valet eftersom man inte kan få allt i ett däck Mvh |
|
|
Om du har "rätt" 18" kommer rullomkretsen vid slitbanan (där däcket möter marken) att vara densamma som vid 15". Det är nästan alltid mjukare gummi i 18"-däck än 15" och 16"-däck för att få bättre grepp. Detta gör att de slits fortare än ex 15" och 16". Det är nog dumt att köpa 18" om man prioriterar komfort och slitstyrka! Däremot är det ett bra köp om man är ute efter utseende och grepp. Däck handlar alltid om olika kompromisser mellan slitstyrka, buller, stötighet, våtgrepp, torrgrepp, pris mm. Vet man vad man är ute efter underlättar det valet eftersom man inte kan få allt i ett däck Mvh |
|
|
Har kört fram och tillbaks Italien från där jag bor i Belgien och det var stundvis riktigt dåliga vägar men det gick kanon, ok det är ju inte samma komfort som 15 tummare men den skillnad det blir är det klart värt:) //Robban BMW CS #4729 www.robertgustavson.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.