|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar kring motorerna i en 635CSi. Som jag förstår så är de så här: M30B34 i årsmodeller 84 till 87 M30B35 i årsmodeller 88 och 89. Skillnaderna på dessa två motorer är däremot ganska okända för mig, ja har haft en E34 535 med M30B35 så känner till den ganska så bra, men inte B34 motorn. Hur som helst, bägge motorerna är på 3430cc, men där är likheterna också slut. B34 har ett kompressionsförhållande på 8:1 medans B35 har 9:1. Dom har olika kolvar och även toppar, B35ans topp har bättre flöde och något större ventiler. Men vet någor hur mycke större och hur mycke bättre flöde? Högre kompression och bättre flöde borde ge B35 bättre effekt på höga varv medans B34 borde ha bättre vrid och effekt på låga varv? Detta resulterar även i den höjda bränsleförbrukningen som B35an har? På Modellguiden här på Autopower så står det att B34 har 204hk medans B35 har 1988 208hk och 1989 211hk, hur kan det skilja 3hk mellan årsmodellerna på samma B35 motor? Är det olika kattar på dom eller vad annars skiljer? En annan intressant sak är att om man eliminerar katten från en B35 så "borde" effekten öka med ca 10hk vilket gör att B35 motorn ger ca 15hk mer än B34 med samma avgasförutsättningar. Så min fråga är om nån har mer koll på allt de här än mig, är jag helt ute och cyklar? | |
|
Jag har skruvat lite med båda, och det skiljer på många detaljer. Men så lite att det mesta passar, bolt on. Kompressionen är 9,0:1 i e34 och e32 motorerna och troligen även i e24 motorer med katalysator. Jag tror att tidigare 3,5or hade 10,5:1 utom möjligen de riktigt gamla 635orna med 218 hk. (93,5mm borr) En stor skillnad är oljepump och tråg samt att motorfästena bultas annorlunda i e34 motorn, samt naturligtvis även den modernare insprutningen. Länk Här står de mesta som finns att veta om m30 kat motorn. (www.e30.de) Daniel |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Största skilnaderna förutom ventiler i topp, är ju framförallt version på insprut. Att säga att någon av de olika versionerna genom årena är bättre än någon annan, är mycket svårt, då de igentligen har samma block. Varför de har olika kompression och annorlunda storlek av ventiler, har ju främst att göra med teknikens framgång, men allra mest med avgasrening och katalysatorns inträde att göra. Dess största brist, kanske är att inte en twincam introducerades i en standard M30 motor, utan att bara prestandamodellerna som M635 och M5 fick en sådan. För övrigt har ju M30B35 även kraftigare ventilfjädrar än en M30B34 och M30B32, vilket är bra om man ska ha lite högre varvtal. Men alla M30, likt M20 och M10, har ju problemet med tickande ventiler då den ej genomgått regelbundna ventiljusteringar och att kam är ok. Många säger till exempel att M30:n är mycket svag för att gå varm, och att dess topp blir lätt skev, men detta vill jag avfärda, då det allt för ofta är pga vanvård av motor, äller pga för dåligt med kylarvätska i motor. Men att en M30B35 har bättre flöde i topp, är helt korrekt, men att ta bort en katalysator från en sen M30B34, innebär även att motstånd i avgas ej blir densamme, och även innebär att möjlig effektsänkning sker om en ommappning av sprut/tändning ej göres. Mvh Patrik |
|
Tack för svaren. Tickande ventiler och varm topp / skjuten topplockspackning känner jag väl till tyvärr... Men då blir de att försöka hitta en 88 eller 89 i framtiden, om inte priset på dessa ligger för högt jämnfört med dom äldre årsmodellerna, och sen lite lätt NA trimning och BBS RS. Låter väl lite kul? Och att inte M30 fanns med DOHC är tråkigt, men att få tag på en M635CSi eller en M88/3 motor till vettigt pris ser ja inte som realistiskt. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nääää! Man får ju räkna med en penning omkring 40-60k för en M88/3 i komplett och bra skick. Mvh Patrik |
| Vart vänder man sig om man vill ha hjälp med ommappning och hur går det till? Vad kostar det? | |
Ommappning av originalsprut är tyvärr dyrt, ca 10k kan man räkna med. De jag känner till som är duktiga på det, är Turbocenter i sthlm. Vår Guru Jurgen Weise som var bland de bästa, gick tyvärr bort i höstas. Annars får du satsa på eftermarknadssprut med separata tändspolar, om du inte hittar någon duktig. Mvh Patrik |
|
Patrik: Jag funderar på att byta till rostfritt avgassystem på min 635:a (m30b34 -85), och ta bort katalysatorn eller ersätta den med en sportkatalysator. Eftersom bilen är intagen som flyttgods (från Schweiz) verkar inte bilprovningen ha några synpunkter på vad jag gör med motorn eller hur mycket jag trimmar den, bara den klarar avgasvärdena för ej kat. Möjligen kan de hävda att katalysatorn ska sitta där men det är fortfarande avgasvärdena för ej kat som gäller. Pratade med folk på bilprovningen och vägverket och de sade att jag kan dra ett rör rakt igenom katten så att den saknar funktion men sitter där = befintlighetsprincipen :-) Har du några idéer om hur jag ska dimensionera avgassystemet och vad jag bör göra i övrigt för att inte tappa prestanda eller kanske t o m öka den? Eller vem kan jag vända mig till för att få en bra helhetsbild. Är Ferrita i Köping bra på att optimera hela "paketet"? Mvh Bengt |
|
Ferrita kan sin sak beträffande avgassystem, helt klart! Skulle själv föreslå ett 2,5" system hela vägen, då ett 3" gärna ger mer resonans inuti bilen. Vill du ha ett riktigt trevligt ljud på bilen + få lite bättre vrid, bör du även satsa på ett extraktorgrenrör till den. Tänk på att dra ut ändröret till bilens slut, då du annars även där får in hög resonans via bakluckan. Mvh Patrik |
|
Tack för förslaget Patrik! Om jag tolkar det hela rätt så riskerar jag ändå en effektminskning om jag sätter dit extraktorgrenrör, sätter dit ett Ferrita 2,5" system med Ferritas ljuddämpare som har mindre motstånd än BMW original, och tar bort katalysatorn eller ersätter den med en sportkatalysator med mindre motstånd. I så fall är ju en mappning ett måste för att behålla effekten eller få ut mer? Vore intressant att bänktesta bilen före o efter byte av avgassystemet och se vad det visar :-) Hur gör jag med lambdasonden/syremätaren? Motorstyrningen behöver väl värden från den för att fungera på rätt sätt? |
|
Du kommer inte få någon effektminskning av extraktorgrenrör,snarare möjligen tvärtom. Men du vinner vridmoment vid lägre varv + får ett härligt klang. =) Mvh Patrik |
|
Jag kan rekommendera Ferrita också. Har det på min 86:a, också ursprungligen från CH. Det låter bra, nästan lite väl mycket, i alla fall om du frågar min bättre hälft. Paul Packer i Solna skruvade in mitt system och jag är klart nöjd med det jobb han gjorde, inte nödvändigt att åka till Köping. Enda missen var att jag valde ett utblås istället för två. Vete f-n vad som flög i mig. Skall försöka fixa det på lite sikt. Mvh, Per-Magnus Mvh, Per-Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.