AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.568

Köpråd Bmw 316 compact

Sida 1 av 2
Hej!

Jag tänkte jag skulle köpa mig en 316 compact av årsmodell 99 eller 00.
Är det ett bra köp? Jag ska ha den o pendla med.
Jag är helt grön på BMW, har aldrig haft nån men de verkar vara trevliga maskiner.

Jag har hittat en som jag tänkte åka o titta på i helgen, det är en 99:a som rullat 14700 mil, full servicebok, ganska många ägare 9st, det är en bilfirma som har den. De begär 39000 för den, är det ett bra pris?

Finns även en 00 som jag tittat lite på, den har gått 12200 mil, 6 ägare full service bo, den vill de ha 49000 för.

Begär de för mycket eller ska man pruta som en tok:).

Tacksam för svar

MVH

Thommy
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har ingen uppfattning om priserna du skriver, men JAG skulle handlat en BMW 520/523/528 E39 för dessa slantar istället :)

Drar inte nämnvärt mera bensin(om alls när du pratar pendling, förmodar du menar mycket landsvägskörning då?!) och är en sååå mycket bättre/säkrare/skönare bil att pendla med....
Billiga driftskostnader annars också om man köper en bil som varit välskött..

Därmed inte sagt att du inte skulle gilla en Compact, trevlig liten bil det med, men du sa att du var grön på BMW, då måste jag till att börja med "styra dig rätt"... från början ;)

Ok, "Off topic" en smula(sorry), men jag kunde inte låta bli..

Sladdvänlig vagn kan jag säga(blir givetvis "lite kul" beroende hur man ser på det hela),men köp en Compact med antisladdsystem i alla fall.
Viktigt tillbehör på en Compact mht till bakvagnens konstruktion(härstammar ur reservdelslagret från gamla BMW 3-serien som kallas E30)..

Mvh Janne.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Pruta som en tok är alltid bra ;)
Sen antisladd saknar jag på min compakt specielt nu när det är som värst med halka. Annars ingen dum model att pendla med mindre budget.
Antisladd fanns inte till någon e36. Kom först på e46:an. En e46 compact har det som standard däremot.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
ok, De därför jag inte har nån antisladd på e36 compakten :-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om Du vill ha en Compact så köp en E46, inte en E36. E36 är en mycket sämre vinterbil, känns mycket billigare och är dessutom fulare (min personliga uppfattning)!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Compacten är en enormt billig och bra bil. Motorn räcker mycket väl men är heltråkig. Den saknar antisladd, men den har antispinn och ger inga problem i vinterväglag. Utförandet är billigt för att vara en BMW, men den är mycket väl ihopsatt och totalt fri från skramel och gnissel.

Har du pengarna så ska du givetvis köpa en E46 före E36.

E39 alternativet som Janne tar upp ger givetvis mycket mer bil men till en helt annan driftskostnad. Compacten går minst 2 dl billigare per mil utom konstanta farter över 110. Dessutom är E39 en mycket mer komplicerad bil och har därigenom högre driftkostnader.

Vi har kört vår helt bekymmersfritt i 12.000 mil under 3,5 år. Den har nu passerat 20.000 mil och kommer att bytas snart, förmodligen mot 120D eller en E90. Jag tror att det bör gå att få 25 tkr för vår fullservade tvåägarbil.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
compacten är trevlig. tycker att e36:an är ganska snygg däremot ser ju inte e46 compact klok ut.

prismässigt är det lite svårt att säga. beror lite på utrustning o.s.v. det kostar ju oftast lite mer på firma. men gillar du utförandet så ligger de nog ganska normalt.

har du några länkar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...skrev lite fel ser jag.. ursäkta, senare modeller av E36 Compact har tillbehöret(vet inte om 00 t.ex hade det som std, men det tror jag inte?)antispinn.. inte antisladdsystem som jag då skrev).
Sorry, igen :)

När det gäller förbrukningen på min E39:a så ligger den just nu(hösten/vintern) på ca 0,9-0,95 l/mil i våran körning(70% landsväg och 30% "stadskörning") och jag såg att en testad E36 316 Compact av ganska tidig årsmodell i Teknikens Värld körde "blandat" på 0,89l/mil..

Ok, går väl inte att jämföra så där "rakt av", men jag tycker att en så liten modell med så liten motor borde dra mindre..
Den lilla skillnaden i driftkostnader totalt sett är det "lätt värt" att åka E39 med sexa på "lagom volym" och jag tycker den går totalt sett billigt för att åka så skönt och bra på alla vis..

Men ok, ganska okomplicerad vagn E36 Compact, men jag anser ju inte att E39 M52 heller är speciellt "avancerad"..
Två extra stift och någon extra länkarm är ju inte "hela världen" ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Janne, eftersom vi har haft både E39 tidigare och nu en E60 samtidigt som Compacten så vet jag att Compacten drar minst 2 dl mindre utom på långkörning i hastigheter utöver laglig motorvägsfart. I stadstrafik skiljer det förmodligen 3 dl/mil.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Wh
19
Who´sYourDaddy
325d -09
323i banbil -99
Kör på en Compact om du vill det, men glöm 316-motorn (om du inte hittar versionen som går på biogas för då åker du billigt..). Tristare motor går inte att hitta i en BMW (tror jag..??) och en BMW utan körglädje, tja då kan du lika gärna åka Toyota!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Mats, jag ger mig inte in i förbrukningssnack med en som ägt båda modellerna :)
Verklig förbrukning modellerna emellan vid "samma körning" osv väger naturligtvis tyngre än förbrukning man "läst sig till"..

Men jag står ändå fast vid att istället försöka hitta en E39 M52, mycket bättre bil för "samma pengar" idag...ca.

Mvh Janne.

EN 318tihar 140hk och skall vara betydligt trevligare än 316ti, men där börjar man nog närma sig E39 i förbrukning?

En 316ti i basskick och normalt sliten är väl ingen sexig bil precis men nog tusan blir det billigare att äga än en E39 Många faktorer styr detta, skatt,soppa,försäkring,reservdelar osv. Så räknar man bara kronor är det mer än 2 stift och någon länkarm Janne!

Dock är det såklart en helt annan upplevlese att köra en E39 med en 6:a så som det bör vara i en bimmer, dessutom betydligt säkrare,rymligare osv.

Roligare? kanske en liten skvätt då, E39 är enligt mig inte något under av GLÄDJE att köra även om det en trevlig bil. Riktigt roligt i en E39 då får det stå M5 på bakluckan och då är vi en bra bit från trådens ursprung :-)

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Johan, jag hade ju en "smiley" efter mitt skriveri om stiften o länkarmen så det är ju ingenting att haka upp sig på :)

Men visst, compacten är ju naturligtvis roligare att köra bl.a. för det faktum att bakvagnen just är från E30.. och vikten/storleken såklart.

Men man får en "bättre bil" med att köpa en E39 isf E36 316ti.
Men det kanske inte betyder någonting i detta sammanhang, jag vet inte vilka prioriteringar i övrigt trådskaparen är ute efter i nuläget, men han skriver om att han tror att BMW har trevliga maskiner vilket innebär att jag tror han inte kommer att tycka att spisen i en 316ti är så väldans "trevlig"..

Compacten har fördelar med att det blir som alla säger lite billigare och möjligen något enklare ägande normalt sett, men jag kan då säga att min E39 INTE har kostat några direkta "extra pengar" att ha.
I princip den billigaste bilen jag ägt i förhållande till vad man får.
Men jag har sett att en del E39 ägare haft lite problem på den punkten :)

Mvh Janne.

Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Köp en compact om du vill åka billigt. Min pappa har en 316compact - 97 som man kör mellan 0,55 och 0,60 om man har ägg under foten och håller mellan 60 till 80 (enligt färddatorn). Annars en småtrevlig bil med seg motor.
Den har varit en billig bil för honom. Den har gått 13000 mil och de dyra reparationer han har fått gjort är - nya bromsskivor fram och även byte av bromsrör. Köp en e39:a om du vill åka komfortabelt. Hittar du en fin så är det mycket bil för pengarna om priset är det rätta.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag måste hålla med janne T. ta en e39
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Köpte precis en 316ti -02 som gått 11.750 mil för 48k, säljaren begärde 60k så visst finns det prutmån.
Min har dock ingen AC vilket kan förklara det lite lägre priset....har sett liknande bilar med AC som de begär runt 75-90k för vilket iofs känns väldigt dyrt.

Enligt min uppfattning är motorn i min 316ti inget under av körglädje men den gör sitt jobb och är snål som sjutton.
115hk räcker rätt bra tycker jag...åker nästan lika gärna denna som i min 330:a :-)

//Micke

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

compakterna är helt ok bilar. Som många skriver är en 316i inte jättekul, men den funkar bra och är snål. BMW är alltid roliga att köra, t.o.m. en 316 compakt.
En 318 ti är kul men svår att hitta - det kryllar av 316. Leta efter en fin 316 med mycket utrustning och så ny som möjligt. Du kan hitta en sådan för 25000kr. Leta efter en 97:a eller nyare det skulle ju vara en bil att pendla med.

Gr8ride
Själv funderar jag på att köpa tillbaka min gamla e36 316 Compact, dels för att den var ruggigt fin, men mest för att man får en riktigt trevlig, okomplicerad bil, som är billig att äga, samtidigt som körkänslan är trevlig - om man bortser från att det är en lite seg morot i den...som tidigare nämnts. Bränsleförbrukningen höll jag (Långkörning, mestadels landsväg, m mycket motorväg) på runt 0,6l/mil - då var det ändå vintertid, o jag kör på rätt bra.
Sedan är det ju priset...."min" är en lågmilad -94, till bra pris...men för 50, så finns det ju en del nyare, modernare bilar att köpa för det priset.

Jesper Hammarstrand
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har du jämfört försäkringskostnader mellan E39 o 316 e36 Janne???
Den är stor den skillnaden kan jag säga!
Så en E39 o pendla i kan jag inte rekommendera allt för dyr i drift. Både bränsle och försäkring. o skatt oxå. fast det e ju marginellt.

Köp en e36 compact du. Men leta kanske efter 318.

En grej som slog mig också, är det generellt verkar vara lättare att hitta en någorlunda fräsch Compact, som inte är "stylad" eller väl inkörd....de verkar uppenbarligen inte locka samma klientel av köpare som sedanversionerna av e36
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.