AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.337

Hur klarar era 7-or kylan?

Jag får säga att min 728ia Startar väldigt bra i kylan, Även värmen är mycket bra. Har stora kliman.Det enda är att dörrarna fryser ibland. Nyfiken hur era bilar är? Både e32,e38 ock e65?
F.
1
F.Lindberg
750iA -96 (E38)
325iX -89 (E30)
Z4 3,0 -05 (E85)
X5 3,0d - 04 (E53)
545iT -04 (E61)
Kan bara tala för mig själv, men min 750 (E38) klarar sig över förväntan i kylan. Detta är första vintern jag kör den och inte allt för sällan har tempraturen gått under -25. Trots detta startar pärlan alltid klockrent! Dock har jag också haft problem med att dörrarna fryser men efter en session med WD40 har det problemet inte återkommit.
Vad är WD40 och vad innebär "sessionen"? Har problem med passagerardörren fram som fryser fast.

Vänliga hälsningar
Håkan
wd40 är ett smörjmedel som är ganska effektivt.
Is
468
Ismo
735iA -87
WD40 är som 5-56... fast ändå inte.

Jag kör med silikonspray på vindrutetorkarna, låsen, dörrlisten och fönstertätningen.. lite vanlig sirap på generator remmen.

Just ja, silikonsprayen kan man spraya på däcken om snön packas i mönstren, bättre grepp i snö.
Silikonspray i däcken?? det var ett bra tips, måste jag prova.
Annars så är det biltemas silikontub som jag tar på vindrutetorkarna/lister.
Det funkar ganska fint.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag sprayade mina dörrlås rikligt med WD40, så nu fryser dom inte längre :).

______

Is
468
Ismo
735iA -87
Matte Kvack: på, inte i däcken :)

Sprayen är samma som tuben, men lite lättare att spraya än gnugga med tuben.

Med att spraya PÅ däcken upptäckte jag av en slump, min Volvo ville inte uppför en backe då snön fastnade i mönstren och däcken fick ingen grepp, började rota i skuffen och såg silikonsprayen och läste att det var vattenavvisande... snö är ju i princip vatten.
Bilen gick bra uppför backen efter en burk.

MEN jag vet inte om det är säkert att köra med sörjan på däcken på vägarna, lär ju vara hala en stund?
ismo: jag fattade :) inte i däcken utan i springorna endast..
skall testa ett halvt däck mellan springorna, och se vilken effekt det ger och låta bli kontaktytan samt dubbarna/räfflorna.
gott nytt år alla
Sa
14
Saangberg
BMW 730 E38 -94
Jag må säga att jag är nöjd med min med! Förutom på trettondagsafton då min släpring hade fastnat i 26minus grader. När jag svängde ut ur parkeringen sprutade det bara plast ur den och fickan vart 1560:- fattigare!

Jag har nya dubbdäck på min bil och jag måste säga att jag är riktigt imponerad på hur pass bra denna bilen tar sig fram trots allt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

735:an startar alltid(självklart) och 99% av gångerna så fungerar t.ex. dörrarnas låsmekanism klockrent...
Har hänt någon gång att ena bakdörren inte går att stänga, men det löser sig efter diverse "manövrar" + smörjning..
Slutade med att jag for och värmde upp den i ett varmgarage för att undvika problem igen.
Efter det så har det aldrig varit problem med detta "någe mer".

Kan emellanåt bli något fenomen med instrumenten(varvräknaren vägrar hoppa igång och bromsvarningslampan lyser) vid en hyfsad kallstart(dvs motorvärmare på, men kallt som f-n annars, dvs kallare än minus 20 :)), löser sig efter någon sekund..

Knappen till bakluckan, dvs kontakten som styr belysningens vara på eller icke vara på :) kan "frysa fast" någon gång, dvs belysningen går inte igång vid öppnad lucka..+ att bakluckan nu har problem att hålla sig uppe, dvs dämparna är slut(inte bilens fel såklart utan det felet beror på lite slö bilägare i kylan för tillfället ;)).

Småproblem i en annars bra vinterbil med ASC o numera bra däck också ;)..dryga 34000mil rullade.

Mvh Janne.
te
22
telgetok
740ia -00
520da touring -08
Inga större problem i kylan med min 740 -00. Enda är väl att motorn som driver bakluckan tröttnar i kylan o stannar halvvägs.
-25 i morse o bilen starta direkt.

telgetok
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Instämmer med er alla, typ samma problem att låsen i dörrarna fryser och inga start problem. Jag är faktsikt imponerad av hur den ligger på vägen när det är is och snö. Har kört nästan 700 mil i år på is och snöklädda vägar och med S+M däck så har det inte varit några problem alls. Körde hem till Skåne från Vemdalen i helgen i värsta snöoväder och det bara tuggade på och jag tappade inte greppet.

Mycket bra vinterbil...Kan tillägga att 184 mil Båstad -Vemdalen - Båstad så var förbrukningen 0,9 L/Milen i BMW 735:an
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Min 740 E38 -96 fungerar hur bra som helst! Pendlar med den till jobbet varje dag (5mil) och aldrig några problem. Haft att dörren frusit en gång, men då hade jag tvättat bilen dagen innan och under natten slog det om och det var -28 på morgonen när jag skulle åka. I övrigt så fungerar allting utan minsta problem. Bilen är dock svensksåld och fullservad på BMW, det kan säkert bidra till driftsäkert och problemfritt ägande.
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Min största oro är att batteriet ska ha dålig laddning då jag som stadsboende stundtals kör kortare sträckor. Köpte nytt förra vintern. Vet inte om det var original (E38 årsmodell 1996) men det var BMW logga på etiketten. Har faktiskt tagit ur batteriet och underhållsladdat i lägenheten. Kan tillägga att slå lilltån i fanskapet gjorde mer ont än att trampa på vassa ändan av en hammare.
Har haft erfarenhet av dörrar som studsar. Man kan trycka in dörren med höften och låsa med nyckelremote och sedan låsa upp igen. Verkar som om något fryser.
Hur som helst 750'n vrålar igång vid varje försök. Har också behandlat gummilister med spray från CRC.
Torkare har en tendens att frysa i de två "lederna" med dålig effekt som följd. Lirka försiktigt då nya kostar uppåt 800:-. Sen är det ju underbart med en fungerande kupéfläkt (se annan tråd, jag lagade min, Länk )

På en annan not så erfor jag en "spontansänkning" av vänsterbak. Ett trekvarts varv av bakfjädern gick av under långsam körning vintern 2008 när det var svinkallt. Värst av allt var att den lösa delen låg kvar och klarade besiktningen, jag upptäckte det hela när jag bytte till sommardäck!!!!!!!!
Jag minns bara att jag kom till jobbet en dag och sa till kollegan/säljaren att jag hört ett jävla KNACK! därbak och tänkt att "nu sprack nått". Bilkännarna på jobbet sa, "haha, aldrig att fjädringen går av". Det är fixat nu ett varningens ord till de med ASC/DSC (sportfjädring), var mycket försiktiga med verkstaden du anlitar. Dämpare till ASC kostar cirka 15000:-
Du vill inte att de drar sönder några delar på dem när de ska byta fjäder.
Det var mina vinteranekdoter.

Just det, en sak till. Jag kan ge mig fan på att stereon lät annorlunda när det var som kallast. Måste vara gummit i högtalarkonerna ???

Kommer våren eller?

Hälsningar

Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.