|
|
|
|---|---|
| Hej, någon som har erfarenhet av punka på RFT? Däckverkstan hittar inget fel på däcket, dvs de kan inte laga det. Det tar en vecka att beställa upp det hit till Norrland ... Kan kyla (-20) inverka så att det kan börja pysa mellan fälg och däck? | |
|
Låter märkligt om inte däckfirma hittar nåt fel på RFThjulet ! Själv hadde jag nog frågat igen på annan däckfirma.. |
|
| Har du verkligen punktering eller varnar bilen bara?Systemet kan ju också ha falsklarmat. Prova nollställa systemet. | |
|
Var du till en mack elle ren gummiverkstad? En gummiverkstad bör hitta ett läckage, speciellt om de har balja Annars ja, kyla kan absolut få det att läcka mellan däck och fälgkant, men det har inte varit så riktigt kallt ännu i vinter |
|
|
Hur kallt kan det behöva vara för det? Igår, under hela dagen var det drygt -32 där jag bor & eftersom ´sippan´ är från norrland har han säkert lika kallt? |
|
|
Jag hade samma problem och åkte in med bilen dom sa att man inte fick laga RFT däck så jag höll på ett tag å fylla luft varje morgon för det höll ca 24h men sen tillslut snackade jag med en kille som fixade dom åt mig dom fick lixom skära och sen stoppa en plugg i hålet förstår ikke riktigt hur det gick till men funkat fin fint i 3 månader nu :D |
|
|
Tjena Sippan, Lustigt att du nämner detta, jag har precis varit igenom samma sak 2 ggr. Första gången; när bilen precis var ny, drog jag till Sälen, punktering när jag skulle åka till Trysil för att åka skidor. BMW assistans bärgar bilen mitt i skogen, kör den till Mora (!), det var helger då, Påsk, så de kunde inte få fram något nytt däck, utan jag fick köra hem familjen i en Opel Omega, lite usrt när man precis hämtat en ny BMW. Kommer upp till Mora en vecka senare (kört fram o tillbaka från STHLM), då frågar jag BMW verkstaden om de hittat någon spik eller dylikt på däcket; nej ingenting, men de ville ha 8000 kr för ett (1) nytt Goodyear 225 50 17. Kändes litet surt men jag betalade, och krävde att de skulle skicka tillbaka däcket till Good Y för kontroll, slutat med att GY tog kostnaden för att det var fel på däcket som gjorde att det läckte i fälgkant. För 3 dagar sedan fick jag återigen punka, problemet den här gången var att det inte gick att få fram ett nytt däck då GY har lage ned modellen och inte tagit fram någon ersättningsmodell. Efter en stunds tjatande övertalade jag däckfirman att kontrollera däcket för att se vart det läckte och försöka laga det. I vattenbadet konstaterar vi att däcket inte läcker, förutom från fälgkanten. Efter att däckkillen kladdade på någon sörja mellan fälgen och däckkanten, samt balanserade om det med limvikter istället för klammer så har jag inte punka längre! |
|
|
Vet inte om jag är väldigt OT men jag hade problem med 3 / 4 av mina flong nya vinterdäck(läckte luft) så man vart stående flera gånger, åkte till min gummiverkstad där dom konstaterade att klämvikterna+gummiblandningen var boven! verkar ofta vara just klämvikter som strular? Das bmw |
|
| Jag har råkat ut för precis samma sak som kodak70 på min e61. Först hittade de inget fel på däcket, men efter att ha tryckt i 4-5 kilo i däcket och sänkt det i en balja så upptäckte de ett litet läckage från fälgkanten. Bort med vikten som satt där och dit med en limvikt istället så blev det tätt. Detta var i början av vintern, och inga problem sedan dess... | |
|
´Hemma igen... Efter att ha kört hem från Åre till STH i -10-20 minusgrader och pumpat däcket 8 ggr (halvsvettigt när luftförsörjingen på macken i Yterrhogdal hade frusit) rullade jag in min fina BMW med RFT Goodyear däck från 2007 till en kliniskt ren och professionel verkstad på Östermalm. In med däcket i vattenbad - inget fel på däcket. Tydligen så är det ett faktum att lågprofildäck och lättmetalfälgar kan läcka i kyla. Verkstan la in tätningsmassa mellan däck och fälg och nu är det ok (men har inte utsatt bilen för -25-30 minus som det var i Åre). 400 spänn känns som en rimlig penning istället för de 20 000 kr som BMW rekommenderade för fyra nya däck, eftersom detta Goodyeardäck inte existerar längre. Goodyears säljare hävdade att det var omöjligt att läckage pga kyla kunde inträffa. Det inträffar och det är lagom festligt när det inte går att få tag på 225/50 dubbdäck ute på landet. |
|
|
Har haft samma problem med min e91a med Hakka4-däck. De sitter visserligen inte på originalfälg, men är monterade av BMW själva (enligt förgående ägare). Vid kraftiga temperaturfall vintertid (under -10C) har två av däcken återupprepade gånger tappat rejält med tryck. Problemet uppstår inte alls vid högre temperaturer (-5C och uppåt). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.