|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Samuel2 : Finns det egentligen någon anledning att göra det då det allt som oftast är en propp i vänsterfilen längre fram (någon som gör en seg omkörning, lastbil kör om lastbil osv)? Du kommer ju ändå inte kunna komma fram snabbare utan att tränga dig in i vänsterfilen längre fram och då har du inte gjort något annat än trängt dig före i en kö. | |
|
Chris87: Vid köbildning eller så kallad filkörning får man köra om till höger på vägar upp till och med 70 km/h vad jag vet Har du läst något annat ? Själv bor jag i Länna längs Nynäsvägen i södra Stockholm som är 3-filig Högerfilen är normalt fullständigt tom och minst sliten ALLA oavsett om dom kör 70 eller 140 ligger normalt i mittenfilen (hastighetsbegräsningen är 110) Sedan trängs alla när dom skall om de som kör långsamt i vänsterfältet med hårda inbromsningar, hyttande med näven, helljusblinkningar etc Även bussar, långtradare etc skall ut där Allt på grund av idioterna i mittenfältet som trots att dom kör långsamt blockerar 67% av en fin och bred motorvägen Och när dom skall svänga av vid en avfart byter dom ofta från mittenfältet, tvärs över högerfältet och in på avfarten i sista sekunden. Hur hjärndöd får en förare bli egentligen ?? |
|
|
Jag har sagt det förut, och det tål att upprepas - de flesta "Svensson" svenskar skulle omkomma på Autobahn. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
jasko76: Håller med dig faktiskt. Sen är folk i Sverige som flera andra har nämnt tidigare så jä-la k-tå i mitt och vänsterfilen av ngn konstig anledning. Jag har vart med om att tom snuten har vart riktigt förbannad på folk som fisåkt i vänsterfilen när en polisbil dundrar bakom med blåljus och helljus.. BMW M-POWER |
|
|
Nackdelen med blåljus är att alla som ser det i backspegeln bromsar in för att anpassa sin hastighet till mer lagligt framfart, och då kan det vara ett helvete att ta sig in, speciellt i stadstrafik. Jag skulle aldrig gasa på för att släppa fram en polis, vill dom fram snabbt får dom ta en helikopter. Är det ledigt i filen bredvid, då går jag in utan att tveka, men om man kör om en grupp långtradare så får dom snällt vänta tills jag är klar. Även om deras kaffe kallnar. Samma sak gäller övriga som håller en högre hastighet, jag släpper förbi dig så fort jag kan, men jag tänker inte anpassa min hastighet och ta onödiga risker för att passa dina behov. Folk klagar på unga och kvinnor, men de värsta billisterna är av egen erfarenhet medelålders män. Självgoda, excentriska och tjuriga individer, det verkar dessutom försämras ytterligare om denna sitter i en V70. Kan iofs förstå att livet känns hårt om man jobbat 9 till 5 hela sitt liv och hamnat i en Volvo. Nu säger jag inte att alla män i 50-årsåldern borde förpassas till lokaltrafiken, men av de "incidenter" jag har råkat ut för så sitter en av dessa bakom ratten i de flesta fall. |
|
|
dd88: »Jag skulle aldrig gasa på för att släppa fram en polis, vill dom fram snabbt får dom ta en helikopter.». Med domen mot bilisten som körde förfort för att kunna släppa förbi en ambulans i prio1 utryckning, så förstår jag dina tankegångar, men jag hade nog trampat plattan i botten och sett till att det blev fri väg. Hade polisen sedan stoppat mig, hade jag gjort allt vad jag kunnat för att få dem avskedade från poliskåren. |
|
|
En sak jag funderat på är att så som vägarna byggs idag är det oftast så att när en tvåfilig väg blir trefilig är det en påfart som "förlängs" så att det som tidigare var högerfil övergår till mittfil. När vägen återigen blir tvåfilig övergår högerfilen ofta i en avfart och mittfilen blir återigen högerfil. Detta gör att de som ligger i högerfilen innan vägen blev trefilig då ligger kvar, nu mittenfilen. Kanske är de rädda att behöva byta fil igen, att "råka" svänga av på en avfart längre fram om vägen återigen skulle bli tvåfilig, eller så noterar de inte ens att vägen blivit trefilig utan tror att de har en avfart/påfart till höger... Ibland undrar man om Sveriges bilförare gått lokförarkurs istället för bilskola med tanke på att de tycks omedvetna om möjligheten att förflytta bilen i sidled. Om istället övergången till tre filer skulle göras ungefär på samma sätt som vid omkörningssträckor på mitträckesvägar, dvs att det extra körfältet tillkommer till vänster om befintligt har jag en känsla av att problemet skulle minska en aning. |
|
|
Jag har tänkt samma tanke En gång gick till och med polisen ut på lokalradion och uppmanade bilister på Nynäsvägen att ÄVEN använda höger körfält |
|
|
Riktigt skrämmande att läsa när folk beskriver hur dem skulle agera ifall ett utryckningsfordon låg bakom en och vill ha friväg. Bara börja be till gud att man/nära anhörig inte brinner inne i ett hus och väntar på brandkår eller ligger i en ambulans med sekunder som kan rädda ens liv när det finns folk som skulle fisåka för att inte släppa förbi utryckningsfordon pga rädsla för att förlora sitt körkort.... Vilket underbart samhälle vi lever i..... heja Sverige! BMW M-POWER |
|
| GINO: Vi snackar om poliser, inte arbetsgrupper som gör någon nytta. Ambulanser och brandbilar har jag kört i diket för. | |
|
dd88: Det finns poliser och sen finns det träskallar, åsnor you name it som kallar sig för poliser... Hur ska du avgöra vilken kategori dem tillhör när dem sitter i sin bil? BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.