|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Lastbilschauförer och långtradare brukar ha bra koll på trafiken och det var farsan glad för när när hans motorhuv slog upp i 110 km/h på motorvägen, den vek sig som ett a4 ark över framrutan, med en smäll så han nästan sket i jalingarna. Tur som den att han hade en långtradare i vänsterfil som såg vad so hände och bromsade ner bakomvarande trafik så han kunde ta sig till väggrenen med huvet genom rutan. framrutan var bytt för 6 mån sen och bilen gick till skroten. |
|
|
Ja det är mkt som kan hända... Men nu har han lärt sig stänga huven ordentligt antar jag...:) |
|
|
Självklart låg jag inte i röven på honom och blinkade. När jag ser att jag har en bil framför mig som borde flytta så brukar jag släppa på gasen och om inget hänt när jag närmat mig och är några hundra meter bakom så ger jag ett snabbt blink med heljuset för att göra framförvarande uppmärksam. Givetvis så gör jag bara detta när det finns gott om plats till höger. Detta brukar räcka men vissa blir sjukt provocerade. Värsta som hänt var att jag kom med rätt bra fart, runt 140 km/h på en 120-sträcka. Det var lite trafik och jag närmade mig en lastbil med en gammal saab i häcken. När jag är ganska nära (ca 200 meter) börjar saaben som höll samma hastighet som lastbilen blinka vänster för att köra om varpå jag börjar bromsa och blinka med heljuset för att uppmärksamma honom om att jag var påväg förbi. Idioten fortsätter då ut i vänsterfilen och ställer sig på bromsen. Var nere i runt 60 km/h innan han gav sig. Kan man ringa snuten på sånt och när tillräckligt många klagat på en och samma förare så får det konsekvenser? I alla fall, tidigare under bilfärden häromkvällen kom jag ikapp en stor skåpbil typ VW Crafter som låg i vänsterfilen och inte gick in till höger i de stora luckorna mellan trafiken där. Samma sak där, jag gav ett kort blink och han flyttade sig med en gång och jag körde förbi och gick in i högerfilen framför honom och döm om min förvåning när han går ut i vänsterfilen direkt efter att jag passerat. Var lätt 1000-1200 meter till nästa lastbil framför oss och gott om trafik bakom som också ville förbi. |
|
| Man upphör aldrig att förvånas. Ringa snuten kan du väl alltid göra, men det kommer ju inte hända nåt för det. Svårt att få den typen av rikspucko att lägga av, än mindre åka dit för förseelsen. | |
| Aviator : Ville bara få klarhet i situationen, inget illa menat mot dig. Var det vid Glumslöv den första händelsen i tråden utspela sig (då du bor i skåne och det är den enda trefiliga sträckan på E6an där vad jag vet)? För då kan det ju varit som jag sa att föraren i mittenfilen trodde att högerfilen automatiskt skulle gå av motorvägen och att mitten och vänsterfilen fortsätter. Ett inte helt omänskligt misstag att göra, inte för att det ursäktar hans beteende, men det är en orsak till det. | |
|
Ni som inte gillar folk som använder ljustutan skall ej åka mellan Trosa och Stockholm på mornar och eftermiddagar... ;-) Då är nämligen jag ute på vägen, och jag har en sjukdom (det måste vara det, för jag kan inte sluta) som gör att jag kör ofta fort. Och det finns inget så irriterande som personer med dödslängtan som slänger sig ut i vänsterfil för att göra en omkörning i 5km/h mer än bilen de skall köra om. Om man följer trafiken på E4an söder om Stockholm så ser man ofta en bil som ligger och trycker i vänsterfil, med ett koppel av bilar (ibland 50+ bilar) bakom - och utan att ha statistik på det så är det oftast en Skoda av något slag eller Ford Focus som är den bilen som stoppar upp. Jag använder ljustutan vid flertalet gånger varje dag, dels för att det är effektivt men också för att jag har för mig att man skall göra det för att påkalla uppmärksamhet. När det gäller mindre ej tvåfiliga vägar så försöker jag alltid hålla avstånd. Är det vägar jag känner till börjar jag närma mig framförvarande bil om jag vet att det kommer en sträcka där man kan köra om. /Andreas. |
|
|
måste berätta en gång när jag kom på 2 filig väg mellan Härnösand och Sundsvall låg alla bilar i höger körfält och susade i 100 på 110väg tror jag. så jag låg i vänster körfält i 110-115 enligt gps och körde om den långa raden (kanske 40-60 bilar). långt fram i raden. typ bil nummer 5 var en polisbil som jag också körde om i laglig fart. när jag var klar med alla bilar och gick in på höger körfält igen började alla andra köra om varandra men ingen körde om polisbilen xD så de bytte bara positioner i de långa ledet :D alla andra gånger jag kört den vägen ligger mer än hälften ute vänster körfält och blockerar övrig trafik x/ BMW ownz |
|
|
Frrla: På den sträckan jag åker brukar polisen alltid ligga strax under gällande hastighet - jag tror att de vill att trafiken skall flyta på och inte att de skall vara ett hinder som stoppar upp trafik. Men ändå så ligger folk och trycker bakom polisen, så jag känner igen det du beskriver. /Andreas. |
|
|
hoppsan.. blir dubbelinlägg.. jo. så varför denna rädslan när en snut syns till på vägen? va ska de göra? skjuta en för man råkar köra någon kilometer för fort? BMW ownz |
|
|
Ingen aning, folk kan ju tom panikbromsa för att de möter en polis på andra sidan räcket på motorväg... /Andreas. |
|
|
mistafrizz: i see... men endå. varför börjar folk darra när en snut syns till? BMW ownz |
|
|
Iof har polisen i dessa fall lyckats med sin taktik - att synas på vägarna drar ner tempot i trafiken. Men jag tror folk inte vill hamna i trubbel med polisen, och vågar därför inte köra om även fast de har laglig rätt till det. /Andreas. |
|
|
sant, sant! peace out! BMW ownz |
|
|
För några år sedan körde jag hem tidigt på morgonen från mitt dåvarande arbete och höll runt 110 på en 90-väg (det hade varit 110 på vägen tidigare och jag körde efter min gamla planering. några år senare höjdes hastigheten återigen till 110 för att förra året sänkas till 100). Rätt som det var blev jag omkörd av en polisbil som inte hade sina blåljus på och då fanns det ju knappast någon anledning att skata ner, så jag fortsatte i den farten jag hade haft innan polisbilen passerade. Tänkte att om polisen kan köra mer än vad hastighetsgränsen säger och det utan blåljus, så kan jag nog ligga kvar i samma hastighet. Säkert feltänkt, men det fungerade den gången. ;-) A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
| DavidT86: Jepps det var vid Glumslöv i norrgående riktning. Förstår vad du menar med skyltningen men undertiden detta utspelade sig passerade vi ju flera stora skyltar som visade att vänsterfilen går ihop med mittenfilen och att två filer förtsätter rakt fram. Samma sak händer när man kör över hallandsåsen åt bägge håll. Av någon anledning fungerar det bättre när man kör söderut vid Glumslöv. | |
|
Låg bakom en svenskreggad 530Msport årsmodell nyare imorse som blockerade vänsterfilen helt utan anledning (ingen annan trafik i närheten, och han körde för sakta). Jag vill inte irritera i onödan med helljusblink, och jag låg inte för nära och pressade, utan lägger mig snyggt och snällt i höger körfält för att istället sakta/säkert köra om (2 filer i vardera riktning). Halvvägs börjar han köra över mittlinjen med halva bilen, för att förhindra min omkörning, och fortsätter så en stund, kör i sick-sack... Vad är det för fel på folk? Varför måste dom ligga i fel fil när dom kör så sakta? Varför måste dom göra allt för att jävlas med andra bilister? Det här var faktiskt första gången jag råkat på en BMW-ägare som betett sig så här illa. Har dock hänt flera gånger med Kangoos/skåpbilar tidigare av nån konstig anledning.. Griniga hantverkare? |
|
| För han vet bäst, finns många där ute som har till uppgift att lära andra köra bil... | |
|
Så här står det angående placering av fordon på väg i Trafikförordningen: 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. |
|
|
Någon som vet vad påföljden för att köra om köer i högerfilen på motorvägen är? Indraget körkort? Eftersom 90% av personbilstrafiken går i vänsterfilen på motorväg tröttnar man lätt... |
|
| Som jag fattat det är det helt okej att passera bilar i högerkörfält på motorvägen vid köbildning, så länge du inte kör fortare än hastighetsgränsen. Ligger bilar i 80-90 och köar i vänsterkörfält så får du inga påföljder om du håller 110 i högerkörfält. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.