AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
47.778

Svårt att hålla till höger?

Sida 3 av 5
Keiser.
Kalla det vad du vill...

Du kan citera vad du vill, men jag vet inte vart du får polis eller moralisk företrädare.
Och det har jag aldrig påstått så jag vet inte var du får saker och ting ifrån.
Vi har olika åsikter bara du behöver inte gå till personangrepp det tillför ingenting.
Var går jag till personangrepp??

Som du skriver, kalla det vad du vill men ditt beteende (som du iaf skrev om i början) påminner starkt om det som i vardagligt tal brukar kallas "vardagspolis". Haka inte upp dig på det, jag pratar i första hand om beteendet något som du kategoriskt undvikit att ta upp i senare inlägg. Men om du numera inte hindrar folk i vänsterfilen så tycks vi vara överens plötsligt! Se där!
Står jag och bedriver fartkontroller?
Återigen, du undviker att ta upp kärnfrågan (beteendet). Måste finnas en anledning att du vill prata bort det, eller?
Bettende vad snackar du om?
Tror du jag står ute och stoppar bilar eller vad sysftar du på?
Är det det där med 50 på 30 sträcka som stör dig.
Kan du inte prata i klartext istället för att prata om "beteende"

Jag kanske har sagt att jag brukar ligga och bromsa framför bilar med flit?
Du är inte ensam, jag förstår heller inte vad som är så farligt. Men det är klart, du har sagt att folk faktiskt inte ska förvänta sig att alla framför dem ska slänga sig undan när dem kommer i 30-40+ och det är väl en dödssynd här. Alla vet ju att det grövsta brottet i trafiken är att "hindra övrig trafik" genom att faktiskt köra i laglig hastighet och inte köra ner i diken och tunna sönderkörda väggrenar för att underlätta farliga omkörningar. Att den frasen inte direkt går tillämpa när man fortkör bortser vi helt från.

Jag har inget emot folk som kör för fort, men dem ska göra det utan att störa övrig trafik och en bra fortkörare är en som inte märks förrän han/hon susar förbi. Mao kommer du ifatt en bil på en enfilig väg ska du släppa gasen i god tid och lägga dig minst 3 sekunder bakom och invänta tillfälle att köra om. Inget annat, inte något jäkla sick sackade, blinkande, kort avstånd osv. Att köra för fört är ingen rättighet!
Jag har citerat och visat dig flera gånger och svarat därefter, kan jag vara tydligare?! Sen att du väljer att inte svara på den delen ligger väl på dig!? Du antyder att du tycker det är ok att stoppa folk när du skriver: "men en del verkar tro att alla ska flytta på sig bara för att dom som privatperson är ute och kör för fort". Sen säger du uttryckligen att du lägger dig i vid 30-sträckan (när det nu förekommer dubbelfil där...). Förstår du inte nu så kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig.

Sen kan jag tipsa dig att googla på "vardagspolis", "privatpolis" etc så kommer du se vad det innebär/betyder då det verkar vara ett främmande begrepp.
DavidT86: Vi pratar 2-filig (minst) motorväg här! Du kan lugnt lägga dig i högerfilen och behöver inte alls oroa dig för väggrenar eller diken! Vad är problemet?
Heta känslor minsann :)

David : Jag tror inte det är någon som pratar om att köra i diket, eller ens i vägrenen för att nån vill komma om.. Inte heller om det är en enfilig väg, och att nån ska ligga 60cm bumper to bumper.. Det vi pratar om är väg med två körfält, med hastigheter som i allmänhet har minst 90 som begränsing, och okynnesåkande i vänsterfilen när det är tomt i högerfilen. Det är iallafall vad jag pratar om..

--
Markus
Keiser.
"Du antyder att du tycker det är ok att stoppa folk när du skriver: "men en del verkar tro att alla ska flytta på sig bara för att dom som privatperson är ute och kör för fort"

Det är ju din tolkning, "att ajg tycker det är ok att "stoppa folk"

Om jag tar det från början 50 på 30 sträcka jag syftade inte på dubbelfilliga sådana (inte det vanligaste va?)

Men om du tycker jag är vardagspolis så kan du ju gå ut å snacka med hela gatan som är rätt besvärade över folk som kör i 50 där när barnen leker.

Du har inga barn va?
eller så tycker du att det är ok att köra 50 på en 30 sträcka och har svårt för att andra lägger sig i det, ditt betende tyder på det så som du reagerar.
Får vi höra din tolkning då (o svara gärna på denna del)!? Svårt att tolka det på annat sätt men jag väntar med spänning.

Nej precis, vi pratade dubbelfilig motorväg här så varför DU blandar in 30-väg är oklart. Nu vet jag att det iaf finns flerfiliga vägar med 40 km/h som hastighetsgräns så jag kunde inte utesluta att du varit med om en motsvarande 30-väg.
Jag kan erkänna att jag tog upp det där med 50 i 30 sträcka (vanligt 30) i fel tråd jag kan skapa tråd för det om så behövs.

Så är vi klara nu?
Jag vill höra hur man ska tolka det du skrev innan (citatet), sen är vi klara! :)
"men en del verkar tro att alla ska flytta på sig bara för att dom som privatperson är ute och kör för fort"

Det jag menar är ska jag kasta mig åt sidan så fort någon kommer med heljusblink? även om jag säg håller 90 i en omkörning ska jag slänga mig å sidan ändå bara för att en kille kommer i sin bmw och vill hålla 150?

självklart ligger jag inte å kör i 70 i vänsterfil bredvid en annan bil som också kör 70 i höger, då lägger jag mig antingen framför eller bakom honom i höger körfält.

Du du får det till att jag gillar att stoppa bilar kan jag inte förstå, du får väld idiotförklara mig men sorry jag stoppar inga bilar.

Men jag anser fortfarande att man inte kan ligga och blåsa hur fortsom helst i vänster fil när man ser en bil framför.
Eller har jag fel där när jag säger att man måste lätta på gasen närman har trafik framför som kanske saktar ner?
För att knyta an till trådskaparen så handlade hela frågan om 2 filig motorväg där högerfilen är fri. Behöver du köra om och någon kommer upp bakom dig under tiden så är det knappast ett problem då du tar till höger när du är klar med omkörningen. Hade alla gjort så hade inte denna tråd funnits men det du själv säger är självklart är inte självklart för alla, tyvärr. Då är iaf du och jag överens! :) God fortsättning förresten!
Jag måste bara tillägga att jag inte alls har något emot Lövet personligt tvärtom han har ganska vettiga åsikter och jag ordar ofta med honom...

=)
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ok, laddat ämne det här...:)
Jag tillhör dem som kör lite mer "offensivt" och blir sällan omkörd på motorväg osv. Däremot blinkar jag aldrig när de inte flyttar sig och tutar sällan på ngn, utan bara kör omkring och njuter av körningen. Tror inte det är bra varken för hjärtat eller trafiksäkerheten att hetsa upp sig så mkt.

Ibland tycker jag att det faktiskt kan vara mer ok att ligga kvar i mittenfilen på trefilig motorväg, och det är när det är många som ska köra på motorvägen från påfarterna samtidigt som det är mkt trafik/korta avstånd. Då blir det lätt ryckigt i höger- och flyter jämnare i mittenfilen. Annars gäller ju alltid att man ska hålla undan för snabbare trafik och snabbt in efter omkörning etc.

God fortsättning...
så är det ofta utomlands på 3 filiga vägar, tung trafik ligger i mitten och vänster används som omkörnings och höger påfartsfil som ofta håller en högre hastighet och kan lätt byta till mittenfilen.

Personligen tycker jag det är ett bra system.

Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Instämmer angående trefilskörningen

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
En del verkar också tycka att det går "tillräckligt" fort för alla, när de själva kör kanske 20-30 km/h över gränsen och ligger kvar i vänstern trots ett pärlband av bilar bakom sig. Märkligt nog är det ofta de som blir mest irriterade/får problem när långtradaren går ut i omkörningsfil under sin enda omkörningsmöjlighet på en halvmil. Saknas förståelse och blick för övrig trafik blir det heller inget flyt i körningen och man hamnar oftare i svårare situationer, alternativt indirekt "orsakar" problem för medtrafikanterna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.