AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
47.779

Svårt att hålla till höger?

Sida 1 av 5
När ska folk lära sig att hålla till höger? Kör i en uppförsbacke längs E6'an ikväll. Kör om en bil som ligger i högerfilen och kommer strax efter ifatt en bil i mittenfilen som har tomt till höger så långt man kan se. Skymtar skylten att vänsterfilen går ihop med mittenfilen så istället för att försöka köra om och kanske inte hinna förbi så blinkar jag till snabbt med heljuset för att upplysa om att jag ligger bakom. Idioten svarar med att ställa sig på bromsen. Tänder då heljuset och låter det vara på med resultatet att bilen framför bromsar ännu mer. Nu har bilen jag nyss körde om i hunnit ifatt och ligger snett bakom mig i högerfilen och även han blir irriterad och tänder sitt helljus utan resultat. Först när vi passerat skylten och vänsterfilen upphör byter idioten till högerfilen. Vad tänker folk med??
Va tänker folk med när de tänder helljuset? Som om det skulle göra saken bättre?! Ganska meningslös tråd om jag får säga det.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
aviator, jag håller med dig. Sen jag skaffade razier (ett xenon extraljus som sitter framför backspegeln inne i bilen) flyttar bilarna som "glömt" att gå tillbaka till högerfilen sig väldigt snabbt.Länk Undra varför?

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Rayzer, stavas det.

BMW CS #5206
Visa användare
38
mandibeln
Porsche Cayenne Diesel-13
Porsche 991 GT3 -14
BMW 118d Cab-11
BMW Z3 Coupé -99
BMW 325 iA Cab -11
Ducati xDiavel -19
Det du beskriver är bara ett klassiskt exempel svenska sjukan!
Nedan listas några hållpunkter för filkörning som verkar inskrivna på första sidan i lagboken...

1. Ingen jävel får köra fortare än jag för jag kör ju 111 km/h på 110-väg...
2. Det korrekta sättet att köra om är gå ut i vänsterfil 23 km innan omkörningen av den där
långtradaren...
3. Det kan ju kanske dyka upp en ny långtradare om 15 mil så det är bäst jag ligger kvar i vänsterfilen...
4. Och kommer det en dyrare bil bakom än vad jag har råd med så ligger jag kvar 34 km till för att
straffa den satans kapitalisten!
5. Om bakomvarande har fräckheten att "ljustuta" skall den jävlen dö för ingen talar om för mig hur jag
skall köra bil, jag är ju bäst...

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Vad är problemet? Det var väl fritt i högerfilen väl? Bara o knixa sig om där. Hehe

Kan bara instämma, en av få saker jag faktiskt stör mig på. Fenomenet är väldigt utbrett i skåne där man snarare utgår från vänsterfilen. Det du beskriver (bortsett från helljuset) händer dagligen här. Sliter det mer på däcken i högerfilen eller vad är hemligheten?!
Det verkar ohämmat svårt att ligga i högerfilen tydligen. Folk verkar resonera som så att om det är fri väg, så kan man lika bra ligga i vänsterfilen. Är det trefiligt och fritt så långt man ser, så ligger man i mittenfilen. Varför? När vägen blir tvåfilig igen så blir mittenfilen vänsterfil..

Sen blir folk irriterade om man är upphinnande och evt ett snabbt helljusblink för att uppmärksamma att man kommer bakifrån med lite högre fart. Mycket märkligt beteende.

Jag kör dagligen E6 från lomma till malmö, och där ligger de flesta som sagt i vänsterfilen, även om det är långt till närmsta långtradare i högerfilen. Anledningen torde vara att föraren är rädd att inte komma ut i vänsterfilen igen, vilket är ett resultat av allt för snäva avstånd och en tjurskallighet som även den är mycket konstig.

--
Markus
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Frågan går helt plötsligt från om det är lagligt att ligga i vänsterfilen
Till om det är lagligt att vara extra polis tycker personligen att bägge beteenden
tillhör barn stadiet men men vem är jag att döma det:
Hjälp varandra i trafiken

Ha deT
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kallas "hindrande av trafik" om man ligger och blockerar vänsterfilen. Att köra om i högerfilen kan ju oftast göra men då är det man själv som begår trafikbrott. Det står t.o.m. i körkortboken att man ska använda ljustuta och därefter vanliga tutan om framförvarande bil inte flyttar på sig men det har svensson inte fattat utan denne uppfattar det som provocerande.

M V H
Stephan

Hade jag fått en slant varje gång jag kört om folk på högerfilen... Det är bara att utnyttja alla luckor, vara smidig.

Vorsprung durch freude am fahren
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Till er som tycker att man inte ska använda heljuset, vad tycker ni att man ska göra när man kommer ifatt någon som ligger på en tom motorväg i vänsterfilen? Ska man bara ligga kvar bakom och vänta km efter km eller? Många har ingen koll bakåt men ett snabbt blink med heljuset gör dem uppmärksamma på bakomvarande och de flyttar sig direkt. I detta fallet så blev framförvarande provocerad.
Man kan ju alltid köra om till höger men då är det plötsligt jag som begår lagbrottet och om framförvarande då får för sig att flytta till höger under tiden så är olyckan ett faktum och jag får svårt att förklara mig för farbror blå.

Till sist en fråga till Chris87 och thom525: Hur gör ni när ni kommer ifatt någon som inte flyttar på sig, eller ännu mer intressant vad gör ni när någon hinner ifatt er och blinkar?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart blinkar man för att uppmärksamma någon. Om någon då medvetet ställer sig på bromsen och ytterligare hindrar så får han/hon räkna med en större portion helljus i backspegeln. Flytta på er för f-n. Det är högertrafik i Sverige.
Att helt obefogat ligga i vänsterfil är klart bland det mest störande momenten på svenska vägar.
Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Håller helt och hållet med om att den som ligger i vänsterfilen och inte flyttar sig till den tomma högerfilen när upphinnande trafik närmar sig gör helt fel.

Om vederbörande inte flyttar sig vid helljusblink, gör vederbörande än mer fel och bromsar framförvarande bil på pin kiv vid denna blinkning, så borde det vara indraget körkort eller liknande.

Förstår inte Chris87 eller thom525 i deras resonemang.

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Edwardsson.

Om han bromsar trafiken är en sak men säg att han håller 70 på en 70 väg och där kommer en som blinkar och vill förbi pga att du håller en högre fart än gällande hastighet, är det ok då?
Skall inte den bilen som blinkade få indraget kort eller en varning?
Eller är det ok att köra för fort så länge man ligger i vänsterfil?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Delorian: Det är förbjudet att förhndra omkörning. Spelar ingen roll om du kör 70 där det är 70, du får inte hindra annan trafik ändå.

-------
//Lövet
Delorian > Håller en bil 70 på en 70 väg som är tvåfilig, och ligger i vänsterfilen utan att göra en omkörning och upphinnande trafik ligger bakom, så är (om man nu ska räkna lagöverträdelser) bilen som kör i 70 skyldig på två punkter - hindrande av omkörning, samt att den inte kör i utgångsläget högerfil. Den upphinnande gör sig skyldig till en lagöverträdelse, nämligen fortkörning.

Om bilen som kör i 70 håller på att köra om en bil som kör i 65 så är det ju bara för upphinnande trafik att släppa av på gasen och slappna av. helljus i det läget förstår jag kan vara provocerande, men inte om det är fritt i högerfilen.

--
Markus
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Man får inte heller glömma att det finns de som får överskrida hastighetsbegränsningen, t.ex. läkare, distriktssköterskor, tull m.m. När tjänsten kräver det. Polisen har även många bilar som saknar blåljus.

BMW CS #5206
Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
delorian

Jag kan bara instämma i de svar som andreas_lofgren, Sunkmagnus och christer silvén gav på din fråga.

Sedan är det inte vår sak att avgöra varför den bakomliggande bilen vill köra om (om det skulle vara enfilig väg istället för tvåfilig). Det kan vara en akuttransport till akuten eller något liknande och därför är det knappast vår sak att försöka hindra den eventuella fortkörning som bakomvarande, upphinnande bil eventuellt kommer att göra sig skyldig till.

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag pendlar varje dag på E6 söder ut från Gbg och tillhör inte dom långsammare på vägarna och är obeskrivligt trött på högertrafiksfenomenet på motorväg. Oftast på brukar jag i första hand på kontinentalt vis använda vänsterblinkers för att få framförvarande att förstå att dom skall flytta sig, då helljuset retar upp dom flesta ordentligt.
I många fall är dock både heljus och vänsterblinkers verkningslöst, och då blir det omkörning till höger istället då jag tröttnat på sönderblästrade motorhuvar och framrutor

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
*vänstertrafiksfenomenet* skall det naturligtvis stå

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.