|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Att en 116i (eller annan modern bensinare från BMW) skulle dra mindre bränsle (mätt mellan tankningarna, ej i färddatorn) med ett trimchip/mappning utan att samtidigt köra på för mager blandning (skadligt, miljöovänligt) och/eller åka runt med småknack (skadligt) ser jag som mycket osannolikt. Att man däremot kan få mer effekt genom att höja varvstoppet, det fungerar, men det innebär givetvis en extra påfrestning. | |
| instämmer med karlhilding! | |
| är det någon av er 116-ägare eller 1-serie ägare överhuvudtaget som satt på sänkfjädrar på sin bil?? isåfall vilka och hur blev resultatet? | |
|
Jag tänkte göra det men ångrade mig tycker den är lagom låg. |
|
| jag vill sänka ca 2cm mest för att få styvare chassi.. ska försöka göra det i sommar | |
| Kör du 2cm runt om ? | |
|
Är broms skivorna till bmw av dålig kvalitet ? Mina var helt jäkla slut på insidan (bak) men såg fina ut på utsidan. Kan bromskölden vara boven i dramat som gör att den blir sämre fortare(insidan) Nu jämför jag igen med focusen jag hade innan 10 år gammal 10 på mätaren byte beläggen för skivorna såg ok ut. |
|
| flash gordon: tror det var 5mm mer sänkning fram än bak.. har inte bestämnt mig än för vilka men vill inte sänka för mycket | |
|
Går det inte bara att beställa fjädrar+dämpare samt. ev.kränghämmarstag från M-paketet som reservdelar? Då får man ju något väl avstämt. Samt hjulinställning enl. vinklar för M-paketet. |
|
| marin: jo visst men det låter dyrt.. att bara köpa fjädrar kostar strax under 2000kr | |
|
Kolla upp priset åtminstone? Det är lite vanskligt att bara byta någon komponent lite på slump. Visst bilen blir lägre, men hur blir köregenskaperna? |
|
|
Att bara byta fjädrar är inte så bra. Redan nu har 1-serie bilar (och de flesta tyska bilar) lite mjuk dämpning och med hårdare fjädrar (om den är så du tänker uppnå en styvare chassi) blir bilen nog tydlig underdämpad. Alltså sämre komfort och sämre väghållning då bilen studsar iväg. Ingen förbättring alltså. Vill man bara sänka utan ett styvare chassi finns progressiva sänkningsfjädrar som Eibach pro kit som inte påverkar så mkt annat än höjden. Vill man ha styvare chassi, dvs bättre kontrollerade karossrörelser, är det bättre att byta till hårdare dämpare (ev. inställbara). Koni FSD eller inställbara Koni Yellow kan vara nåt. Men det kostar. Vill man sänka och ha en verklig förbättring av väghållningen måste man byta både dämpare och fjädrar, helst dom som säljs i paket och inte dem billigaste. KW V1 är det bästa valet om man inte ska ha Birds eller Öhlins... Skivorna kan slitas ojämnt då våra bromsok bara har en enda kolv som först trycker emot på insidan. Blir de många mjuka inbromsningar med lite bromsverkan bak (så som på de flesta bilar), då sliter de bakre skivorna mycket fortare på insidan. |
|
|
Not: BMW har på E39 samma bromstryck fram som bak tills styrdonet anser att det inte skall vara samma bromstryck fram som bak (parametrar: lastad/olastad, om man bromsar hårt, svänger etc). Är förmodligen så på nyare modeller också!? Mao, skivorna bak får också jobba. |
|
|
onehp: låter väldigt intressant det du säger.. har tyvärr inte råd med ett komplett set med både dämpare och fjädrar.. tänkta på nåt i denna stil Länk är intresserad av den som sänker 30mm fram och 25 mm bak.. vad sägs om den?? kanske borde kolla på samma specifikationer fast eibach produkter.. är dem mkt dyrare?? |
|
|
Marin: trycket må vara detsamma men kolven är större framme och då blir det större bromskraft som nyper ihop hela kolven innan den bakre gör det. Det är även mycket vanligt att bakre bromsok kärvar pga detta då man inte bromsar tillräcklig hård tillräcklig ofta, som ytterligare förvärrar osymmetriskt slitage. Bromsa ordentligt minst en gång per vecka är devisen, inte så lätt kanske i detta väder... BMW-jerry: känner inte till märket där. Eibach gör även originalfjädrarna till våra bilar om jag inte minns fel, pro-kit som sänker 30/25 mm kostar 2500 hos OCLBrorssons, går säkert att hitta lite billigare. Räckna dock minst 2000-2500 för att låta nån byta fjädrarna också. |
|
|
Visst är det så, men något måste kärva om man ska slita ner ena sidan bara. Hydraultrycket=kraften även vid en mjuk inbromsning skall med denna konstruktion (samma hydraultryck) vara mycket större än den kraft som krävs för att övervinna "kärvandet" i oket. På vår bil blir alltid bakbromsarna varma/ljumma när man bromsar, även om man fisbromsar. De håller sig rena och fina av sig själva. Skivorna och beläggen fram och bak tog slut ungefär samtidigt. Mycket bra. |
|
|
Marin: Sen finns ju alltid en troghet i mekanism på enkolvsok som lätt blir lite för stor om man bara fisbromsar och då blir det värre tills det kärvar helt . Vi är alltså överens ;-) Dock är jag inte det om bromskraften: Hydraultryck = bromskraft / kolvyta alltså Bromskraft = hydraultryck x kolvyta ...som således inte är detsamma fram och bak. Det är ju därför man gärna har stora flerkolvsok på sportbilar = mycket bromskraft... Hur som, det är inte fel att motionera bromsarna lite då och då, för även beläggen mår bra av det. |
|
|
Slarvigt skrivet av mig, jag menade implikationspil eller proportionalitet. Dvs "hydraultryck som alstrar kraft. Vi är helt överens ja. :) |
|
| Men som referens kan nämnas t.ex. Peugeot 206 (eller är det 306) med skivbromsar bak. Går man ut på en parkering och tittar finner man endast spår av bromskivor bak, resten rost. Bakbromsarna får aldrig jobba på de där bilarna verkar det som. | |
| Som på min helt slut bak men fortfarande bra fram. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.