AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.460

Behöver tips på 6x9 högtalare

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Vilka 6x9 tycker ni är dom bästa?

Mvh.JÖRGEN

hej! fôr att kunna svara på din fråga så måste jag veta vilken ljud typ du är? spela högt eller fint?
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

bra fråga. jag svarar ja på båda ;)

///Jörgen

Okej=) hade jag varigt dej så hade jag satsat på focal, och i samma veva bytt ut alla högtalare i hela bilen till högtalare av samma märke och serie ex: 6x9: Focal 690CA1 och framsystem: Focal Acess 165 A3. man vill ju att allt ska lira lika MVH Widehall
nej nej nej nej 6x9 tillhör 80talets vita Opel Manta GSi....
allt dunk och välljud bak inget fram, men det tyckte man var bra ljud då... numera har man insett att det skall låta bra framifrån som om man stod vid en scen

Lägg slantarna på ett bra framsystem ( och även i originalhålen bak) av välkänt märke ( och ett ljud DU gillar, skillnaden i ljud mellan t.ex. Infinity,DLS,JBL,MB quart,Focal etc etc etc är stor).

Sen om det känns klent ändå: komplettera med ett bra slutsteg av god kvalitet ( dvs ca 50W RMS/kanal) gärna 4 kanaligt om du senare ev. vill ha en bas i skuffen

Bra högtalare fram (t.ex 5,25 som i E34) drivna av 50W RMS låter väldigt väldigt mycket bättre än original, framför allt får du ett klarare mer detaljrikt ljud , är man sen ute efter mera dunk är det 8"/10" i liten låda (ca 20 liter) eller liknande som behövs.

Lycka till
som taget ur ett emma net forum...
jag misstänkte att jörgen inte ville lägga en förmögenhet på cd högtalare steg dsp osv..
annars hadde jag kommigt med ett helt annat förslag....
vill man vinna välljuds tävlingar så är det 3-vägs framsystem och subb och separata steg som gäller INGET LJUD BAK SOM FÖRSTÖR LJUDBILDEN!

Ingen sterio är bättre än sin svagaste länk "bra framsystem gör inte att cd/steg/kablar av sämre kvalite låter bra"

Den stora frågn är vad du vill ha ut av din sterio...

En del vill ha det mest naturtrogna som går att få och andra vill bara blåsa ut hjärnan med feta bas toner..!
Även den suraste original radio får ett rejält lyft av ett kit-system i prisklassen 800-1500:- det är ett stort lyft från original junket från Nokia.

Bra högtalare gör BETYDLIGT mer för ljudet än någon ny CD spelare, DSP ,slutsteg eller porriga kablar för 1000:-/meter gör
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

självklart blir det ett hyffsat framsystem. anledningen till att jag undrar är att hatthyllan redan är uppkapad för för 6x9 högtalare.
Det är en bil som kommer att köras 402m så ofta det bara går så det blir ingen baslåda eller annan onödig vikt

///Jörgen

för att spara all vikt^^, köp dej en ipod och ett par riktiga hifi lurar=)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är också inne på att byta lite högtalare för att få upp detaljrikedom något i ljud som jag upplever är lite väl dåligt i originalen, även om jag tycker det är helt okej för ett ljud som är standard ifrån fabrik.

Vad är det för watt/rms på högtalarna som sitter i e39?
Är det bara 5,25 om man nu inte räknar med diskanterna?
sumpa orginal högtalarna och radion och ersätt det med en alpine cd och högtalare från focal och glömm inte att byta högtalarkablar!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Går det att koppla på befintliga högtalarkablar, så skulle inte jag byta dem.
Iaf inte i en nyare bil, och än mindre i dörrarna.
Visst blir signalen bättre, men knappt märkbart utan dyra steg och dyra högtalare.
Det är ganska mycket jobb, för lite resultat.
Ju mindre ingrepp i bilen, ju bättre.
Men det är bara min åsikt..
Nya högtalare är prio 1 för att lyfta ljudet
så här gör man ( min fd E39 f.ö.) : Länk

Original radio är inget vidare snyggt att byta i t.ex E39 och med nya högtalare blir det OK ( skall det bli bättre ljud är det min 5000:- för ny headunit som gäller)

Kabelbyte .....nej ganska långt ner på listan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bra länk.
Har stora ljudet i min, och du skriver på sidan att i detta paket så krävs modifiering eller alt byte av slutsteget?
Rätta mig om jag är helt fel ute nu,men borde det inte palla mer än det mindre systemet?
Vad är det för styrka på steget?
Inte min artikel utan Robsarve ( en Fd (??) forumprofil med stort ljudintresse)

Problemet med stora paketet med DSP etc etc är tydligen att det blir knas med delningsfrekvenser etc etc som jag fattade det iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.