|
|
|
|---|---|
|
Vart kommer oljan ifrån? Tja, bilen har luktat lite illa ett tag så jag tänkte denna vinterdag lyfta på huven o kolla om jag ser nått... vist ser jag, olja som har runnit ner på avgasröret, men oljan kommer från ventilkåpan nån stans, en klasiker på denna motor vad jag förstår av vad man lyckas läsa sig till men jag hittar inget uppenbart ställe den "dräller" ifrån... ingen olja i tändstiftshålen och ingen olja runt om ventilkåpan vad jag lyckas se men olja under plastkåpan.. se bilder på länken... tror ni experter att en ny ventilkåpspackning är på sin plats? och är det fler packningar man måste byta om man lyfter på "locket". kan det vara så att den dräller olja runt skruven som håller jordflätan? eller kan det komma upp via tändstiftshålen utan att nått kommer ner i hålen? Länk Mvh Magnus | |
| Kan man ändra rubriken? M52 men det förstog ni kanske? :) | |
| Låter som samma problem vi hade.Ventilkåpspacknigen som har gått,förmodligen så har det med kallstarter och göra,packningen gick på en av våra E39:or förra vintern,bytte det och sen har det inte varit några problem. | |
|
Låter bra de, skall hämta en packning imorn o de borde nog lösa problemet... hoppas jag! finns ju en finfin guide i mecktipsen för bytet oxå, tack för den hasso! Länk /Magnus |
|
|
Tja, Nu är pakningen bytt och den gamla var verkligen rutten, bröt av den överallt när jag pilla bort den, snacka om stenhård :) en fråga bara... ni som bytt pga illalukt i cupén hur lång tid tar det ungefär innan oljan "bräns bort" från grenrören tror ni? körde den i ca 20 min nu o den luktade fortfarande lite när jag parkerade... /magnus |
|
|
Den oljan fick vi skura bort med en borste. Du kan ta det med avfettnings spray annars,torka bort. se till att få väck den brända oljan från aluminiumet som sitter på sidan. |
|
|
ok blir till o skura efter nyår då! tack för snabt svar! /magnus |
|
| Passa på att rengöra vevhusventilationen när du ändå är i gång! | |
|
Tja jo jag gjorde rent ventilkåpans del på vevhusventilationen och såg att slangen var väldigt geggig... men tog mig inte tid att undersöka vart den tog vägen så lämnade det till senare är det smidig o rengöra resten? /Magnus |
|
|
Hej, Förmodligen är det så att grundproblemet är vevhuvsventilationen som frusit och därför trycker den ut olja. Så se till att fixa ventilationen annars återkommer problemet snart. Lars |
|
|
Aha men det låter ju ganska troligt... jo jag får ta o fixa det oxå då! tack för den infon... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.