|
|
|
|---|---|
|
Har nu hänt vid två tillfällen då bilen används under lite längre tid 30-40 min i sträck. Den slutar svara på gas men går på tomgång, alltså den reagerar på gasen men som om den inte skulle få soppa. Har vid ett sådan tillfälle provat att koppla ur LMM samt gasspjällsgivare separat och den har reagerat annorlunda, kunde tom åka en bit när jag kopplat ur gasspjällsgivaren fast med minimal gas rörde bilen sig för att gå sämre och sämre och sedan stanna. (Automatväxel) Till saken hör att får bilen stå en stund några timmar, eller man bara kör korta sträckor flera ggr på dagen utan att bilen står stilla särkilt lång stunder så funkar den som den ska. Vad är det som händer när den blir rikitgt varm? Något med lambda? Men det har jag fattat som att den ska gå sämre och dra mycket soppa men ändå fungera. Läste att det finns någon tempsensorm, vad gör den? Vaccum? Vad går på vaccum förutom bromsarna? ser någon slang som gå ner vid vänster framlykta (vet dock inte om det är vaccum). MVH /Björn | |
| Igensatt bränslefilter? Isigt Tanklock med tätt lufthål? | |
| Kolla bränslepumpen.. | |
| En bekant hade liknande problem med en Mazda (!), efter ca. 15-20 minuters körning så dog motorn och han var tvungen att vänta nån timme innan den startade igen - det var bränslepumpen. | |
|
Tack för svaren. Hur kolla jag bränslepumpen? Ska jag sätt fast tryckmätare under huven och se om det sjunker när bilen börjar gå dåligt? Eller finns det enkare knep? Men som sagt vore en smart idé att byta filtret först hur som helst. Misstänker att den kostar en bra slant, så inget man byter innan felet är konstaterat. |
|
|
""1. If a fuel supply problem is suspected, remove the pump relay and check for 12 volts at terminal 30 of the relay socket. With the ignition switch ON, there should be 12 volts at terminal 86 from the main DME relay. 2. Jumper terminals 30 and 87 on the relay socket. There should be power to the pump through fuse 23 (and fuse 24 if applicable) even if the ignition is OFF. 3. Use jumper wires to supply 12 volts to terminal 86 and ground to terminal 85 on the relay itself. Do not reverse the polarity or the relay will be destroyed. The relay should close and there should be continuity between terminals 30 and 87." Jag köpte den här till min 530: Länk ca 1200 spänn inkl Ups Xpress frakt från Usa (ny original koster runt 4000) Mek-tips här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.