|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Det var bara startproblem en gång (inför besiktningen), mest pga att batteriat laddat ur och det var kallt. Annars startar den fint. Stiften är platinastift som byttes vid 6000 mil och skall enl uppgift klara sig till 16000 mil. De kopplade upp bilen mot diagnosdatorn men fann inga andra fel någonstans..... Luftfilter är det som kvarstår. mvh Wigert |
|
|
Hej igen: Hmm...skumt, men att köra motorn och följdaktligen katalysatorn tillräckligt varm är också en grej att göra(som redan skrivits). Om du vill läsa innan läggdags så rekommenderar jag "sök inläggsfunktionen" här på forumet... Någon har säkert haft likadana problem i princip och du kan därigenom få lite fler tips på felmöjligheter(men du har vid det här laget fått det mesta).. Man kan gå under och kontrollera om någon "kaka" i katalysatorn släppt genom att det blir ett skrammlande ljud när man "ruckar" på katalysatorn på "lämpligt vis".. Isf KAN det naturligtvis vara katalysatorn,men jag inser förstås att den byter man ju inte på chans direkt. Har väl inga andra direkta tips just nu iaf.. Men byt luftfiltret och hoppas på det, även fast det då borde vara rejält tilltäppt om det ska ha någon betydelse.. Mvh Janne. |
|
|
Dina värden indikerar visserligen lite för mager blandning och det kan innebära att du har någon form av defekt gummibälg/slang/etc. som stör förbränningen.. Har du kollat med startgas runt insuget?. Känn också efter defekta slangar. Man KAN upptäcka något läckage bl.a. med hjälp av startgas och därigenom kunna hitta någonting som är sprucket, hål i eller dylikt.. Mvh Janne. |
|
|
Låg alltid i närheten av HC100 de 8åren jag hade min,rejält varmkörd och nyservad(ca: 7mil efter service)sänkte till 20nånting ett år. Skulle nog ta ut den på en längre sväng och rejäl varmkörning och testa en gång till innan jag bytte kat om jag var dig,byt filter och stift oxå bara för att slippa tänka på det om det inte skulle funka. Är ju inte så stor lottsedel med en ombes.kostnad för att ev. slippa byta kat,skulle det funka har du sparat några kronor och om inte så blir det inte mycket dyrare ändå. Lycka till hur du än gör. Henrik |
|
|
wigert: Varmkör enligt följande: Lägg dig på ca 3500-4000 rpm (kör ej fortare än 90!) i ca 4-5 mil. Tajma så du kommer "precis" till besiktningen. Min gissning är att HC kommer klara sig, om inte så tycker jag att "katten" är det allra sista man byter. Kan även nämna att min gamla Passat 1.8 hade ca 60 i HC med helt tom "katt", dock var CO2 för högt... PS: I många fall så "bjussar" Bilprovningen på avgiften om det visar sig att värdena trots allt inte blev bra, dock inte alltid men jag har varit med om det två gånger. |
|
|
Hej alla som hjälpt till med bra råd! Bilen gick igenom hos bilprovningen idag! Jag köpte ett nytt luftfilter och körde bilen rejält varm i 4 mil på ca 3500 rpm (tack Dawwe!). Åkte sen tillbaka till verkstan och visade protokollet. Mecken hävdade att det var osannolikt att HC-värdet blev så lågt bara med åtgärderna ovan. Jag känner mig lurad av verkstan (tänk alla som lita 100 % på det bilverkstan säger?!) och ville ha tillbaka felsökningskostnaden vilket de accepterade. Detta för att de försökt sälja på mig en ny katalysator för 8000 kr. Jag tänker dock inte hänga ut dem, såvida de inte ångrar sig om återbetalningen.... Det känns otroligt bra att få den fantastiska hjälpen från alla hjälpsamma och kunniga BMW-ägare här! Ny slogan för AP kan ju vara "På AP är du aldrig ensam"! Återigen tack till er som varit med i diskussionen, främst Dawwe och JanneT! Wigert |
|
| Se där ja, trevligt! Kom ihåg att varmköra nästa år med när det blir besiktningsdags:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.