|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kan hålla med irritationen över bettendet folk har tittar åhöger istället för åt vänster när man ska gå över eller går på trottaren och helt plötsligt svänger rakt ut. Men är det bättre med att han en regel att fordon ej ska stanna, är det säkrare? Eller så kan det smällas upp rödljus som det gående kan trycka på när det vill gå över så är inte den lagen inblandad. Vanligtvis finns det gatubelysning där det är obevakade övergångsställen, och skulle det vara så att den är helt släkt längst hela gatan och det är kolmörkt då får man anpassa sig efter situationen, man då kankse inte köra 60 på en 50 väg i ett villa område när det är mörkt och kanske höga häckar, man måste anpassa hastigheten så man kan stanna, det kan även komma andra bilar, cyklar gående djur, m.m. Men Jag håller med att Lagen är lite vriden, det borde stå ordagrant att den gående har rätt att gå över när fordonet har stannat, annars slänger sig bara folk ut med de vitala delarna före. Det spelar ingen roll hur mycket företräde man haft när man sen sitter där och inte har några ben. |
|
|
Anders och 325 cabrio Ni behöver inte vifta med lagen framför mig. Har aldrig ens varit nära att skada en gående eller cyklist, trots alla år och tillryggalagda km bakom ratten, så något gör jag nog rätt. Men det ändrar inte det faktum att gående SKALL se upp! De är mjukare än bilar, och det kan ingen lag och paragraf 50-11 ändra på. Har inte jag rätt att hålla laglig hastighet ska inte de ha rätt att blint rusa ut på gatan, körkortsutbildning behövs inte här, bara lite hjärna. Och hänsyn. |
|
|
Jasko76, ja, gående ska se upp, men praktiskt så gör det ingen skillnad, du måste stanna ändå. Så är lagen skriven. Säger du att körde skyltad hastighet och det var svårt att se den som kom gående har du precis erkänt dig skyldig till vållande av annans död. Antagligen kommer det anses grovt också. "Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan sex månader och sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas 1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller" Att köra så pass fort att man inte kan uppmärksamma och stanna för en gående vid ett övergångsställe oavsett omständigheter tror jag verkligen hamnar under den kategorin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.