|
|
|
|---|---|
|
Hej. Igår hade vi snöstorm, ordenligt med nysnö, snörök osv. Ca -14-15 grader. Jag hade motorvärmaren igång ca 2 timmar, bilen startade med en gång precis som vanligt. Redan efter några hundra meter märker jag att fläkten och vindrutetorkarna går ner i hastighet samt mätarbelysningen blir lite mörkare. Sedan blir det som vanligt igen en stund, för att börja om sedan, flera gånger händer detta. Efter några kilometer, kanske en mil så slocknar radion, varningslampor tänds en efter en och strax så slocknar mätarna, just därefter så börjar motorn gå dåligt och stannar. Varningsblinkersen ger upp efter typ 10 blink, men parkeringen och bakljusen glöder ännu medan jag inväntar bogsering. Väl hemma i garage så lossar jag batteriet och mäter 6,5 volt över polerna. Kopplar på ett lånat fräscht batteri och den hoppar igång direkt, så jag har köpt ett nytt batteri. Motorrummet var fullt med snö så bilen står i värmen för att tina/torka, ej kört med den ännu. Men kan det vara så att det gamla batteriet bara lagt av sådär helt plötsligt? Har aldrig haft ens några tendenser till startsvårigheter/strömproblem i bilen förut. Laddlampan har aldrig lyst, testade dock så sent som i höstas att den fungerade (start av motorn utan multirem). Vad tror ni? Kan jag lika fullt ha problem med laddningen? Kan det ha varit snön under huven som tinade och ställde till det, men ska verkligen batteriet ladda ur så ordenligt pga. det? Tacksam för tips! | |
|
Vad visar voltmätaren över polerna med motorn igång? Kontrollera att bilen inte drar tjuvström, glöm inte att stänga dörren och släcka kupebelysningen och invänta sleepmode om så behövs. Låter väldigt märkligt att volten skulle rasa till 6,5 volt helt plötsligt. |
|
|
Det kan ha varit snön som kortslöt. Vatten leder ström bra och när du startade bilen så kanske något i motorrummet (som får ström när bilen är igång) låg och kortslöt likt något som drar tjuvström. Dock verkar det osannolikt att spänningen skulle lbi så låg pga urladdning, det håller jag med om. Kanske några celler i batteriet har frusit sönder. Det bästa du kan göra är att mäta spänning över polerna på det nya batteriet, både med motorn igång och motorn avstängd. Med motor avstängd ska det ligga runt 12V, och med motorn igång så bör spänningen ligga över 14V, närmare 14,5V. Om så är fallet så har du inga laddningsproblem iallafall. -- Markus |
|
|
Tack för svaren! Har provat ladda gamla batteriet typ en halvtimme, fick då 11,7 volt ungefär...ska prova mäta över polerna med motorn igång! |
|
|
Hej, på ett friskt, och fulladdat batteri skall du mäta upp ca 12,7V. Om du vill prova att ladda upp ditt gamla batteri så får du ladda det i ca 1 dygn. Mvh H |
|
|
Håller med det måste laddas mer än ett dygn. Batteriet har dock redan börjat sulfatera, åk till mekonomen eller nån mack och liknande som säljer batterier och låna deras batteritestare, då ser man om en cell är dålig. |
|
|
tack för tipsen, har som sagt redan köpt o. installerat ett nytt batteri så skicket på det gamla kvittar...är ju ändå minst 4 år gammalt. Frågan är varför den tvärt blev strömlös på det sätt den blev...gamla batteriet måste ju ha totalhavererat precis där och då om inte snön gjorde nån sorts kortis nånstans, men då borde ju laddlampan börjat lysa?? har nu provkört en kortare sväng, inga problem. när jag startar motorn får jag 14-14,5 V på batteriet så den verkar ju även ladda som den ska. |
|
|
14,5 Volt låter lite mkt... Laddningen borde inte överstiga 14,2 Volt. Kan vara hög laddspänning som knäckt batteriet och orsakat felen. Mät gärna laddspänningen när du kört en stund. |
|
| jag mätte direkt jag startade bilen och fick då 14,0 på min multimeter från Biltema...antog då bara att man kanske kommer upp i 14,5 om man varvar lite, vilket någon längre upp skrev. antog även att mätaren från biltema förmodligen inte mäter lika bra/exakt som nån dyrare typ Fluke eller bättre...? | |
| Mäter den 14 så kan du nog vara lugn. | |
|
14,5V knäcker inte batteriet. De flesta laddningsregulatorer på marknaden spottar ur sig 14,5V, så det är absolut inga konstigheter. Laddlampan börjar inte lysa om det blir kortis mellan kaross och plusmatning på bilen, så antingen är det snön som gjort det, eller så var batteriet på väg att knäckas. Det kan ha varit fruset, och när det började tina så expanderade det och smällde mellan några celler. -- Markus |
|
|
Låter som ett batteri som gav upp i kylan, vilket händer. Snö och regnvatten utan salter osv leder knappast alls och tillsammans med 12V ger det ingen läckström att tala om. Möjligen kan laddningen ha strejkat tillfälligt (utan att laddlampan tänds) och då kör man snart ner ett redan dåligt batteri. Om du ändå vill testa gamla batteriet så är det bara att ladda på, förmodar att din laddare som lyfte upp batteriet till knappt 12V på en halvtimme inte är alltför kraftig, kanske 3-4A? Isf så kan det vara rimligt med 11,5-12v efter 30 min laddning och med en eller flera celler kortslutna så hade du inte kommit så högt, varje cell motsvarar c:a 2V. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.