|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket effekt kan man få ur en M30 3,5?! Det handlar om sugtrimmning, dvs; byta till vassare kam, ventilfjädrar, bearbeta toppen med mera. Sen även hur vass kam man kan ha om man eventuellt i framtiden ska turbokonvertera?! Ska det vara på det viset?! | |
|
Här kommer effekt uppgifter på några olika bmw snurrer, vissa av dom kanske inte är så brukbara på allmän väg..men kan ju kanske vara skoj att veta ändå. Alpina 3,5-Ltr., 290 HK, DME-Bosch-Alpina, Gruppe A-Teilecoupé 1983 Alpina 3,5-Ltr., 365 HK, DME-Bosch-Alpina, 635 'Evo', Gruppe A-Teilecoupé 1985 M49 3,15 Ltr.-Fireventilert, Tørrsump, 415 HK, Kugelfischer-Inj. til 11/74 m49/1 3,3 Ltr.-Firevent., Tørrsump, 430 HK, Kugelfi-Inj., CSL 1974 M49/2 3,5 Ltr.-Firevent., Tørrsump, 440 HK, Kugelfi-Inj.,CSL M49/3 3,5 Ltr.-Tørrsump, 465 HK, Schnitzer-Utv., loddrett 1976 M49/4 3,2 Ltr.-Biturbo, Tørrsump, 950 HK, Schnitzer-Utv., CSL 1977 M52/2 6-Sylindret, 3,3 Ltr., Tørrsump, 355 HK, Kugelfischer, CSL 1973 M52/3 6-Sylindret, 3,5 Ltr., Tørrsump, 370 HK, Kugelfischer, CSL 1973 Tyvärr så har jag inga effekt uppgifer på vad dom här snurrerna gav, där det begav sig. M38 6-Syl., 3,0 Ltr., Våtsump, Kugelfischer M49/5 6-Sylindret, 3,5 Ltr. Forsøksmotor for E26/1 1977 Här är nog begränsningarna, iofs så kan man nog få mera snurr än så här i dag på en sugmotor pga dom nya digitala styrsystemen. Men tänk bara på att om du bygger en potent sugmotor, så passar den inte bra att turbo konentera sen...utan bestäm dig först för vilken väg du vill gå...och sen är det bara att ta ett djupt tag i plånboken. MVH Pelle cs4605 |
|
|
Föresten är det någon som ser en m49 snurra och gärna då en m49/4 schnitzer till salu för vettigt pris, får du gärna skicka mig ett mail ;-) MVH Pelle cs4605 |
|
|
det jag tänkte var typ bara byta ventilfjädrar samt kam... ev porta toppen. bara undrar hur mycket man ska gå upp i kam bara... ska köra med bilen på bana och ska ej vara gatreggad! Ska det vara på det viset?! |
|
|
vad är en M49 motor? |
|
|
Sak du inte ha bilen reggad, så kör med en kam med duration över 300* dom har 284 * är lite försnälla för min smak. I race maskinerna körde dom med 324* och med 336* kam, men det krävs lite ombyggnad för det ska funka. Men efter som du ska kasa på bana så spelar lågvarvs egenskaperna ingen roll.Man ligger sällan under 3000rpm ändå ;-) M49/m52 motorerna är race versionerna på m30 snurran. MVH Pelle cs4605 |
|
|
Oki... som sagt så ska det kasas på banan med denna bil så tomgångsegenskaper är inte nödvändigt! hur mycket behöver man bygga om då för att skaffa en sån vass kam som 324? och vad kostar det? |
|
|
Lite beroende på smörjning mm av kammen så bättre olje flöde, dreva oljepumpen och använda sig av m-5 kedjespännare.För att dränera ner oljan så bottat borrar man upp olje kanalerna i toppen, ev kan kamaxellagingar vara större. För att få frigång mellan kolv och ventil när man annvänder 336* kam så måste man slipa utag för ventilerna i kolvarna. Så kolla lyft mm så du inte får för lite fri gång mellan vetil och kolv bara. Men dom här värsting kammarna kräver separata spjällhus, alt dubbla förgasare. Gtr har lite värsting kammar i sina gömmer, vet inte om deras hemsida funkar, ännu. Men kolla pris där. MVH Pelle cs4605 |
|
|
Om du ändå ska ha i sär motorn, så leta upp m5 3,6 vevstakar, då dom är kraftigare än vad std m30 stakarna är. Annvändes bla på b10 och b6 3,5L MVH Pelle cs4605 |
|
|
Du menar Mh-Gtr eller? Fast jag vet inte riktigt om jag har de pengar det krävs för att bygga en sådan maskin med en såpass vass kam! Men det hade varit roligt! Jaså, är det sådana stakar jag har i min B6:a alltså? Då behöver jag ju inte leta efter några är ju bara att ta dem i såna fall! *ler* |
|
Hello Nasty! |
Pelle Persson Har du mer info ang. kammarna dom åkte med i race motorerna? Håller på o bygger helt ny motor o Khöler ska slipa ny kam så jag vill veta mer, kanske man ev. kan få loss en kam hos Gtr? Adress? (www.mh-gtr.se) Ska iofs. ha bilen för gatbruk, har räknat på en 314* kam med min.lyft på 12.5mm ska åka med spjällhus men frågan är ju lågvarvsegenskaperna tomgångsvarv ska ju klara SBP? Är ev. på jakt efter nya kolvar men stakarna är det verkligen bättre med M5 3.6l? Maila mig annars på hello.nasty@home.se Mvh/Henrik |
|
Japp, jag menade www.mh-gtr.se. Ja, vevstakarna är krafftigare på s38 b36 än än vad dom är på m30 snurran, bla alpina stoppade i dom efter 87 års model på sina 3,5l maskiner, dvs b10/6. Jag har oxå för mig att det ska gå att annvända sig av veven från s38 b38 för att öka volymen/stoka. Men det har jag inte testat på själv...så jag svär inte på om det passar. Jag har letat som en galning på schrick pappren jag ska ha liggande på 336* kammen, men dom är som borta.. Där var alla uppgifter på att kunna göra en kopia, men jag får leta vidare efter dom. Tyvärr så har varken alpina/shrick kvar sådana här kammar, hörde det från en ganska säker uppgift...han som köpte upp dom sista ;-) Men det finn andra som tillverkar. MVH Pelle cs4605 |
|
Hello Nasty! |
Hör av dig om du hittar pappren om kammarna. Mvh/Henrik |
|
Oki, vad kan såna kosta beg då? Det borde ju gå att använda veven från en 3,8 eller? Det är ju samma block! Som sagt det finns ju såna som slipar kammar och det är väl antagligen vad jag kommer att göra, om jag inte får tag på nån vettig kam! |
|
|
Jag hör av mig när pappren hittas. Jag tror oxå att det ska funka med en sådan vev...har läst någonstanns om det på weben. Där var/är en annons på vevstakar och på vev till s38. MVH Pelle cs4605 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.